Connect with us

Tips Dan Petua

Resipi Kentang Putar Sedap Ala KFC. Simple & Tak Guna Banyak Bahan

Published

on

Resipi Kentang Putar Sedap Ala KFC. Simple & Tak Guna Banyak Bahan

Kentang putar atau mashed potato antara menu yang diminati ramai orang, Rasanya yang lazat dan lemak memang membangkitkan selera ketika dimakan bersama-sama ayam goreng bagi penggemarnya.

Ayam goreng ala KFC ramai yang reti buat, jadi apa kata buat sekali dengan mashed potato ni, barulah complete.

Resipi perkongsian ciklyn ini antara yang boleh dicuba. Tidak menggunakan banyak bahan namun hasilnya sangat menyelerakan. Sekali sekala buat untuk ahli keluarga pasti menyeronokkan.

Jom cuba buat, nampak sedap betul!

CARA MASAK KENTANG PUTAR @ MASH POTATO

ARTIKEL LAIN : Resepi Keledek Goreng Rangup. Memang Sedap, Sama Macam Orang Jual!

Tak susah nak buat mashed potato sendiri kat rumah.. Ala-ala beli kat kepci gitu..
Ni kalau jual singgit 1 pun laku dekat budak sekolah.. Daripada duk beli jajan merapu tu kan.. Inspirasi untuk siapa nak niaga.

BAHAN KENTANG PUTAR:

  • 8 biji ubi kentang
  • 1 kotak kecil susu segar
  • 2-3 sudu makan mentega
  • Serbuk lada hitam secukupnya
  • Serbuk lada sulah secukupnya

CARA MEMASAK:

1. Kupas kulit ubi kentang dan belah dua.

2. Masukkan ke dalam periuk dan masukkan air hingga menenggelamkan kentang.

3. Rebus ubi kentang selama 10-15 minit menggunakan api sederhana.

4. Bila ubi kentang telah empuk, angkat dan toskan airnya.

5. Masukkan mentega ke dalam bekas ubi kentang dan lenyek hingga halus.

6. Tambahkan serbuh lada hitam dan serbuk lada sulah secukupnya mengikut cita rasa masing-masing. Jika suka rasa kentang yang pedas, lebihkan.

7. Tuangkan susu sedikit demi sedikit sehingga mendapat tekstur yang anda suka. Fungsi susu adalah untuk membuatkan kentang putar rasa lebih berlemak dan gebu.

8. Lenyek lagi kentang sehingga semua bahan sekata. (lebih mudah jika menggunakan hand blender kerana tekstur akan menjadi halus)

BAHAN SOS (GRAVY):

  • 1 biji bawang besar – dadu
  • 2 ulas bawang putih – dadu
  • 4 sudu makan mentega
  • 2 sudu makan tepung gandum@ jagung
  • 2 kiub pati ayam
  • Serbuk lada hitam dan lada sulah secukupnya
  • 2 1/2 cawan air

CARA MEMASAK:

1. Cairkan mentega dalam kuali dan tumiskan bawang menggunakan api sederhana. Biarkan sehingga bawang bertukar warna sedikit keperangan.

2. Masukkan tepung gandum/ jagung. Kacau terus sehingga tepung jadi warna coklat atau sehingga bertukar jadi warna sos yang anda suka.

3. Masukkan air sedikit demi sedikit sambil dikacau. Bila sudah sebati, padamkan api dan masukkan sos tadi ke dalam pengisar. Kisar hingga semua bahan hancur dan halus.

4. Tuangkan kembali sos yang dikisar tadi ke dalam periuk dan masak guna api sederhana.

5. Masukkan kiub ayam dan juga serbuk lada hitam dan lada sulah dengan secukupnya.

6. Jika kuah terlalu pekat, tambahkan sedikit air. Sebatikan.

7. Kacau sehingga rata dan tutup api. Jika sos kentang putar berketul, masukkan sos ke dalam blender dan kisar hingga tidak berketul.

8. Angkat dan hidangkan bersama kentang putar yang telah dimasak tadi.

HASILNYA

Selamat mencuba!

ARTIKEL LAIN : Wanita Ini Kongsi Cara Mudah Buat Sosej Ayam Di Rumah Lebih Sihat

Sumber/Foto : Rabi

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Published

on

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Mesin basuh bila beberapa tahun digunakan selalu akan berlaku beberapa masalah. Antaranya yang biasa adalah berkaitan dengan spin atau pengering. Dah spin tapi ia berpusing perlahan hingga pakaian masih lembap walaupun dah selesai proses pengeringan.

Menurut Hairul Vcool yang mengusahakan perniagaan membaiki mesin basuh dan aircond masalah ini memang biasa berlaku bila sudah beberapa tahun mesin basuh digunakan.

Beliau yang selalu berkongsi tip dan cara DIY membaiki alat elektrik turut berkongsi langkah mudah yang boleh dilakukan sendiri agar spin mesin basuh elok semula.

Baiki Sendiri Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan Baju Tak Kering

ARTIKEL LAIN : Baju Putih Selamat Tak Kotor Ini Cara Tapis Air Karat Dalam Mesin Basuh

“Hari ini ada customer hantar mesin basuh, katanya bahagian pengering perlahan. Jadi baju tak kering sepenuhnya atau masih lembap.

“Daripada pengalaman mesin basuh spin perlahan ini disebabkan belting yang kendur. Masalah ini juga kita boleh baiki sendiri.

Apa yang perlu dilakukan adalah;

1. Baringkan mesin basuh, kerana belting ini ada di bahagian bawah. Belting ini boleh kendur bila mesin basuh dah lama digunakan. Sebab itu lepas 2-3 tahun kita kena adjust sendiri jika spin jadi perlahan.

2. Bila dah baringkan kita akan nampak belting, apa yang perlu dilakukan bila ia kendur adalah buka skru di kiri dan kanan kemudian ketatkannya semula. Cara ini belting akan kembali tegang. Tapi pastikan jangan tegang sangat.

3. Kemudian boleh cuba proses pengeringan. Selalunya selepas ketatkan belting, masalah spin perlahan akan selesai.

Selain itu pesan beliau jika masalah ini berlaku pada mesin basuh, sebelum memanggil technican periksa dulu bahagian belting ini. Jika kendur boleh ketatkan sendiri tapi jika masih tegang, barulah menggunakan khidmat technican kerana boleh jadi kerana masalah lain.

Semoga Manfaat!

ARTIKEL LAIN : Baju Masih Lekat Sabun & Kotor, Tandanya Mesin Basuh Kena Servis, Buka Dan Cuci Sendiri Bagi Bersih

Sumber : Hairul Vcool Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending