Connect with us

Tips Dan Petua

Resepi Asam Pedas Johor. Wajib Letak Daun Ni, Kalau Tak Tak Menjadi!

Published

on

Resepi Asam Pedas Johor. Wajib Letak Daun Ni, Kalau Tak Tak Menjadi!

Jom cuba resepi asam pedas pari johor perkongsian Nor Khomariah Norrohman ini. Dahulunya beliau memang tidak pernah masak masakan ini, makan pun jarang-jarang. Bila dah kahwin menu ni sekurang-kurangnya seminggu sekali, dahulu tak pandai sekarang dah kena dengan selera suaminya.

Asam pedas Johor, suami orang johor saya orang terengganu. Orang lain saya tak tahu, tapi kalau suami saya masak asam pedas Johor, daun kesum wajib letak katanya, kalau tak letak tak menjadi asam pedasnya, dia lah kata, saya ikutkan je, bunga kantan takada tak apa, kalau ada saya letak je. Sekurang-kurangnya seminggu sekali mesti kene masak lauk asam pedas nie. Dulu tak pandai, sekarang dah kene seleranya. Hari ini masak asam pedas pari campur dengan ikang mayong.

Nah saya share resepi yang suami saya ajar.

Mari kita ikuti perkongisan beliau di bawah ini.

RESEPI ASAM PEDAS PARI JOHOR

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Ayam Buttermilk Yang Sedap. Kekal Rangup Walaupun Berkuah. Ini Caranya!

BAHAN-BAHAN:

  • 1 kg Ikan Pari ( Boleh juga guna ikan lain )
  • 20 tangkai @cili kering direbus *
  • 5 ulas bawang merah*
  • 1 Biji Bawang Besar*
  • 3 ulas bawang putih*
  • 2 inci kunyit hidup*
  • 2 inci halia*
  • Sedikit belacan* ( Yang nie ada orang letak ada yang tak letak tapi saya memang letak)
  • 1 sudu lada hitam ( ditumbuk)
  • 10 tangkai daun kesum
  • Bendi (terpulang nak banyak mana)
  • 1 batang bunga kantan dibelah 2 – (kalau ada stok letak kalau takda takpe terpulang, say biasa tak letak pom tapi kalau ada letak je)
  • 1 cawan air asam jawa
  • Minyak untuk menumis ( minyak kene lebih ye, nanti nak mkn boleh senduk buang minyak tu)
  • Air secukupnya

CARA-CARA MEMASAK

1. Kisar bahan yang bertanda *

2. Panaskan minyak ( minyak kena lebih ye ) dan tumis bahan-bahan yang dikisar sehingga pecah minyak serta naik bau, biar betul-betul pecah minyak tau.

3. Masukkan air asam jawa, daun kesum serta bunga kantan, lepas tu masukkan ikn pari, tambah air secukupnya, asam pedas johor jangan cair ye biar pekat-pekat sikit, tp jangan pekat sangat, agak-agak lah ye.

4. Kemudian tambahkan garam, gula dan sedikit bahan perasa, kecikkan api, biarkan reneh sehingga ikan pari masak.

5. Last masukkan bendi, tak payah lama sanagt nanti bendi lembek. Dah agak-agak lembut bendi tu, boleh tutup api. Dan sedia dihidangkan.

TIPS :

Sebelum beli pari pastikan cium dulu pari tu ye, kalau ada bau hanciing jangan beli, setakat ni alhamdulillah beli pari tak pernah lagi yang hanciing, tak payah segan-segan nk ciumm dulu, ciumm bau je kot

Selamat Mencuba!

ARTIKEL LAIN : Ayam Masak Lemak Cili Api Cara Negeri Sembilan, Tak Payah Letak Bawang

Sumber/Foto : Nor Khomariah Norrohman

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Published

on

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Mesin basuh bila beberapa tahun digunakan selalu akan berlaku beberapa masalah. Antaranya yang biasa adalah berkaitan dengan spin atau pengering. Dah spin tapi ia berpusing perlahan hingga pakaian masih lembap walaupun dah selesai proses pengeringan.

Menurut Hairul Vcool yang mengusahakan perniagaan membaiki mesin basuh dan aircond masalah ini memang biasa berlaku bila sudah beberapa tahun mesin basuh digunakan.

Beliau yang selalu berkongsi tip dan cara DIY membaiki alat elektrik turut berkongsi langkah mudah yang boleh dilakukan sendiri agar spin mesin basuh elok semula.

Baiki Sendiri Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan Baju Tak Kering

ARTIKEL LAIN : Baju Putih Selamat Tak Kotor Ini Cara Tapis Air Karat Dalam Mesin Basuh

“Hari ini ada customer hantar mesin basuh, katanya bahagian pengering perlahan. Jadi baju tak kering sepenuhnya atau masih lembap.

“Daripada pengalaman mesin basuh spin perlahan ini disebabkan belting yang kendur. Masalah ini juga kita boleh baiki sendiri.

Apa yang perlu dilakukan adalah;

1. Baringkan mesin basuh, kerana belting ini ada di bahagian bawah. Belting ini boleh kendur bila mesin basuh dah lama digunakan. Sebab itu lepas 2-3 tahun kita kena adjust sendiri jika spin jadi perlahan.

2. Bila dah baringkan kita akan nampak belting, apa yang perlu dilakukan bila ia kendur adalah buka skru di kiri dan kanan kemudian ketatkannya semula. Cara ini belting akan kembali tegang. Tapi pastikan jangan tegang sangat.

3. Kemudian boleh cuba proses pengeringan. Selalunya selepas ketatkan belting, masalah spin perlahan akan selesai.

Selain itu pesan beliau jika masalah ini berlaku pada mesin basuh, sebelum memanggil technican periksa dulu bahagian belting ini. Jika kendur boleh ketatkan sendiri tapi jika masih tegang, barulah menggunakan khidmat technican kerana boleh jadi kerana masalah lain.

Semoga Manfaat!

ARTIKEL LAIN : Baju Masih Lekat Sabun & Kotor, Tandanya Mesin Basuh Kena Servis, Buka Dan Cuci Sendiri Bagi Bersih

Sumber : Hairul Vcool Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending