Connect with us

Tips Dan Petua

Cara Mudah Ini Untuk Menyimpan Santan Segar Agar Tahan Lama & Tak Basi

Published

on

Join Telegram Arus Perdana Di Bawah Untuk Mudahkan Carian Artikel

Cara Mudah Ini Untuk Menyimpan Santan Segar Agar Tahan Lama & Tak Basi

Santan basi dan masam selalu berlaku jika cara penyimpanan yang salah malah ada yang terus rosak tidak segar dan tidak boleh digunakan lagi untuk sebarang jenis masakan.

Kebiasaannya ibu-ibu dan mereka yang sering berada di dapur akan memarut kelapa dalam kuantiti yang banyak dan memerah kelapa parut tersebut sehingga menjadi santan. Kemudian disimpan dalam peti ais.

Malangnya, tidak lama selepas itu, santan menjadi masam dan basi walaupun disimpan di dalam peti ais. Malah ada yang masih boleh digunakan tetapi kualiti masakan atau kuahnya kurang sedap.

Pasti ramai yang menghadapi masalah santan basi dan berketul serta berbau masam. Jadi, macam mana nak simpan santan parut supaya tahan dan kekal segar?

Selain santan kotak, santan segar lebih baik dari segi rasa dan kualiti makanan. Bagaimana untuk mengekalkan kesegaran kelapa parut atau santan segar?

Ikuti perkongsian dari Puan Afy Al-Habibi yang berkongsi cara menyimpan kelapa parut supaya tahan lama iaitu santan yang telah diperah supaya kekal segar dan masih boleh digunakan berminggu-minggu.

Cara Simpan Santan Segar Supaya Tahan Lama

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Stok Bawang Kisar Supaya Tahan Lama, Tahan 2 Bulan Tak Bertukar Ungu

Untuk mengekalkan kesegaran santan walaupun berhari-hari, ada petua yang semua ibu perlu tahu. Jadi, kalau nak tahu apa rahsianya, sila baca sampai habis.

Jika santan dalam bentuk yang ditunjukkan dalam gambar iaitu santan pekat, cikgu tidak akan membelinya di kedai. Kebiasaannya santan yang dibeli di kedai akan cair dan masam, rugi saja kalau beli.

Lebih baik beli kelapa parut dengan harga RM2.50 sebiji, dapatkan rupa dan santan segar yang akan mengenyangkan dan boleh buat stok sendiri lagi. Jom tengok cara nak simpan santan segar dari cikgu ni.

Guru membuat kelapa parut untuk dua biji. Perhatikan, jika kelapa parut beku dahulu, kita tidak terus mengisar selepas membeli, ia akan kering sedikit dan mengecut serta mengambil masa untuk mencairkan beku dan kembali kepada keadaan asal.

Petua untuk mendapatkan santan segar ialah dengan merendam kelapa parut dengan air panas supaya isi kelapa mengembang semula. Cara ini juga menjadikan santan lebih kuantiti.

Tak payah picit dengan tangan dan buang tenaga, nanti penat kan? Cara mudah adalah dengan memasukkan kelapa parut ke dalam pengisar atau blender. Pastikan airnya sama dengan paras kelapa parut. Kisar beberapa kali hidup dan mati.

Sila lihat gambar di atas, adakah anda melihat penapis besi? Cikgu panggil penapis santan. Juga, sediakan besen kecil. Sebenarnya kalau ada penapis kain yang kita guna untuk buat air teh macam kat kedai, lagi best.

Kalau tak ada penapis air teh macam tu, ikut saja cara yang cikgu tunjukkan. Tuangkan kelapa kisar ke dalam penapis ini.

Berikut adalah petua yang perlu anda ikuti. Perah kelapa parut ni sekejap, tak lama. Kalau ikut petua sebilangan orang tua, kelapa diperah menggunakan ibu jari apabila keluar santan.

Petua ini juga untuk memastikan santan tahan lebih lama. Sama ada relevan atau tidak, itu guru sendiri pun tidak pasti.

Gambar di atas menunjukkan sabut kelapa setelah santan diperah. Orang dulu tak suka tambah air bila masak. Untuk mencairkan kuah, mereka juga akan menambah tambahan santan cair iaitu kali kedua atau ketiga.

Cikgu hanya mengisar kelapa parut sekali sahaja, kerana menggunakan banyak air. Jadi, bergantung pada kuantiti santan yang kita perlukan, okay?

Dan inilah hasilnya, santan yang siap dikisar dan diperah. Ngam-Ngam adalah pekat dan cair.

Untuk memastikan santan benar-benar bersih daripada sisa, guru menapisnya semula. Kali ni cikgu guna penapis teh.

Haa, tengoklah hasilnya. Masih adakah sisa yang mendap sekali dengan cecair santan? Anda boleh melakukan atau mengulangi langkah ini dua atau tiga kali.

Kemudian, untuk memudahkan proses pembungkusan, masukkan santan ke dalam bekas jag. Kemudian, perlu menyediakan getah dan juga plastik.

Tuangkan santan segar ke dalam plastik, kemudian ikat kemas. Sekarang, buat sendiri santan segar dan boleh disimpan di dalam peti ais.

Jimat kos dan wang bukan? Tak seronok bila terkena santan cair dan masam. Malah tahap kebersihannya lebih bersih dan terjamin. Kan?

Apa pun, antara santan segar yang diparut berbanding santan kotak yang berjenama Kara dan sebagainya, santan asli memang terbaik kerana kesegaran dan rasa asli santan tersebut.

Semoga perkongsian cara menjaga kesegaran santan agar lebih tahan lama dan kekal elok daripada Puan Afy Al-Habibi dimanfaatkan sepenuhnya oleh ramai orang.

Semoga Manfaat!

ARTIKEL LAIN : 5 Khasiat Mengamalkan Minum Air Rebusan Beras Yang Ramai Dari Kita Tak Tahu..SANGAT MENAKJUBKAN!!

Sumber: rahsiarumahtangga

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Garlic Bread Ketagih Memang Sedap, 1 bungkus Roti Gardenia Panjang Habis Sekelip Mata Je!

Published

on

Join Telegram Arus Perdana Di Bawah Untuk Mudahkan Carian Artikel

Garlic Bread Ketagih Memang Sedap, 1 bungkus Roti Gardenia Panjang Habis Sekelip Mata Je!

Jika ada roti sandwich di dapur tu boleh cuba buat Garlic bread ketagih ni.

Sebab ape ketagih?

Sebab bila makan tak boleh nak stop. 1 bungkus roti Gardenia yang panjang tu boleh habis sekelip mata je. Anak-anak yang kurang makan roti pun pun berulang kali makan. Memang licin dibuatnya.

Anda nak cuba? Jom ikuti perkongisan resepi oleh Siti Norizan di bawah ini.

RESEPI GRALIC BREAD KETAGIH

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Kuih Ropa, Kuih Tradisi Dari Terengganu. Inti Ikan Paling Sedap

Makan panas-panas, memang tak sedar dah makan berapa keping tau.. Makan macamtu pon dah sedap, apatah lagi Kalau makan dengan mushrooms soup

BAHAN-BAHAN :

  • Roti
  • Marjerin/butter/planta
  • Bawang putih ditumbuk halus atau cincang halus – saya guna 3 ulas untuk 6 keping roti
  • Parsley flakes/mix herb/daun bawang atau daun sup cincang halus

CARA-CARA :

1. Tumbuk bawang putih. Gaul dengan majerin/butter. Masukkan daun parsley flakes/mix herb/daun bawang tadi. Kacau rata.

2. Sapu rata atas roti. Potong 2 atau 3.

3. Susun dalam tray.

4. Panaskan oven api atas bawah 170°c.

5. Spray atau renjis roti dengan air. Untuk melembabkan roti (bila makan tak la rasa kering/atau tercekik)

6. Masukkan tray dalam oven. Kalau takde oven biasa tu guna oven toaster pon boleh.

  • Ikut resepi asal bakar dalam masa 17 minit.
  • 3 minit terakhir bakar guna api atas jer utk garingkan bahagian atas.

Siap.

Boleh dimakan macam tu jer pon dah sedap atau cicah dengan mushroom sup/sup ayam atau sup apa-apa pon boleh.

Selamat mencuba!

Sumber/Foto : Siti Norizan

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending