Connect with us

Tips Dan Petua

Cara Mudah Ini Untuk Menyimpan Santan Segar Agar Tahan Lama & Tak Basi

Published

on

Cara Mudah Ini Untuk Menyimpan Santan Segar Agar Tahan Lama & Tak Basi

Santan basi dan masam selalu berlaku jika cara penyimpanan yang salah malah ada yang terus rosak tidak segar dan tidak boleh digunakan lagi untuk sebarang jenis masakan.

Kebiasaannya ibu-ibu dan mereka yang sering berada di dapur akan memarut kelapa dalam kuantiti yang banyak dan memerah kelapa parut tersebut sehingga menjadi santan. Kemudian disimpan dalam peti ais.

Malangnya, tidak lama selepas itu, santan menjadi masam dan basi walaupun disimpan di dalam peti ais. Malah ada yang masih boleh digunakan tetapi kualiti masakan atau kuahnya kurang sedap.

Pasti ramai yang menghadapi masalah santan basi dan berketul serta berbau masam. Jadi, macam mana nak simpan santan parut supaya tahan dan kekal segar?

Selain santan kotak, santan segar lebih baik dari segi rasa dan kualiti makanan. Bagaimana untuk mengekalkan kesegaran kelapa parut atau santan segar?

Ikuti perkongsian dari Puan Afy Al-Habibi yang berkongsi cara menyimpan kelapa parut supaya tahan lama iaitu santan yang telah diperah supaya kekal segar dan masih boleh digunakan berminggu-minggu.

Cara Simpan Santan Segar Supaya Tahan Lama

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Stok Bawang Kisar Supaya Tahan Lama, Tahan 2 Bulan Tak Bertukar Ungu

Untuk mengekalkan kesegaran santan walaupun berhari-hari, ada petua yang semua ibu perlu tahu. Jadi, kalau nak tahu apa rahsianya, sila baca sampai habis.

Jika santan dalam bentuk yang ditunjukkan dalam gambar iaitu santan pekat, cikgu tidak akan membelinya di kedai. Kebiasaannya santan yang dibeli di kedai akan cair dan masam, rugi saja kalau beli.

Lebih baik beli kelapa parut dengan harga RM2.50 sebiji, dapatkan rupa dan santan segar yang akan mengenyangkan dan boleh buat stok sendiri lagi. Jom tengok cara nak simpan santan segar dari cikgu ni.

Guru membuat kelapa parut untuk dua biji. Perhatikan, jika kelapa parut beku dahulu, kita tidak terus mengisar selepas membeli, ia akan kering sedikit dan mengecut serta mengambil masa untuk mencairkan beku dan kembali kepada keadaan asal.

Petua untuk mendapatkan santan segar ialah dengan merendam kelapa parut dengan air panas supaya isi kelapa mengembang semula. Cara ini juga menjadikan santan lebih kuantiti.

Tak payah picit dengan tangan dan buang tenaga, nanti penat kan? Cara mudah adalah dengan memasukkan kelapa parut ke dalam pengisar atau blender. Pastikan airnya sama dengan paras kelapa parut. Kisar beberapa kali hidup dan mati.

Sila lihat gambar di atas, adakah anda melihat penapis besi? Cikgu panggil penapis santan. Juga, sediakan besen kecil. Sebenarnya kalau ada penapis kain yang kita guna untuk buat air teh macam kat kedai, lagi best.

Kalau tak ada penapis air teh macam tu, ikut saja cara yang cikgu tunjukkan. Tuangkan kelapa kisar ke dalam penapis ini.

Berikut adalah petua yang perlu anda ikuti. Perah kelapa parut ni sekejap, tak lama. Kalau ikut petua sebilangan orang tua, kelapa diperah menggunakan ibu jari apabila keluar santan.

Petua ini juga untuk memastikan santan tahan lebih lama. Sama ada relevan atau tidak, itu guru sendiri pun tidak pasti.

Gambar di atas menunjukkan sabut kelapa setelah santan diperah. Orang dulu tak suka tambah air bila masak. Untuk mencairkan kuah, mereka juga akan menambah tambahan santan cair iaitu kali kedua atau ketiga.

Cikgu hanya mengisar kelapa parut sekali sahaja, kerana menggunakan banyak air. Jadi, bergantung pada kuantiti santan yang kita perlukan, okay?

Dan inilah hasilnya, santan yang siap dikisar dan diperah. Ngam-Ngam adalah pekat dan cair.

Untuk memastikan santan benar-benar bersih daripada sisa, guru menapisnya semula. Kali ni cikgu guna penapis teh.

Haa, tengoklah hasilnya. Masih adakah sisa yang mendap sekali dengan cecair santan? Anda boleh melakukan atau mengulangi langkah ini dua atau tiga kali.

Kemudian, untuk memudahkan proses pembungkusan, masukkan santan ke dalam bekas jag. Kemudian, perlu menyediakan getah dan juga plastik.

Tuangkan santan segar ke dalam plastik, kemudian ikat kemas. Sekarang, buat sendiri santan segar dan boleh disimpan di dalam peti ais.

Jimat kos dan wang bukan? Tak seronok bila terkena santan cair dan masam. Malah tahap kebersihannya lebih bersih dan terjamin. Kan?

Apa pun, antara santan segar yang diparut berbanding santan kotak yang berjenama Kara dan sebagainya, santan asli memang terbaik kerana kesegaran dan rasa asli santan tersebut.

Semoga perkongsian cara menjaga kesegaran santan agar lebih tahan lama dan kekal elok daripada Puan Afy Al-Habibi dimanfaatkan sepenuhnya oleh ramai orang.

Semoga Manfaat!

ARTIKEL LAIN : 5 Khasiat Mengamalkan Minum Air Rebusan Beras Yang Ramai Dari Kita Tak Tahu..SANGAT MENAKJUBKAN!!

Sumber: rahsiarumahtangga

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Published

on

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Mesin basuh bila beberapa tahun digunakan selalu akan berlaku beberapa masalah. Antaranya yang biasa adalah berkaitan dengan spin atau pengering. Dah spin tapi ia berpusing perlahan hingga pakaian masih lembap walaupun dah selesai proses pengeringan.

Menurut Hairul Vcool yang mengusahakan perniagaan membaiki mesin basuh dan aircond masalah ini memang biasa berlaku bila sudah beberapa tahun mesin basuh digunakan.

Beliau yang selalu berkongsi tip dan cara DIY membaiki alat elektrik turut berkongsi langkah mudah yang boleh dilakukan sendiri agar spin mesin basuh elok semula.

Baiki Sendiri Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan Baju Tak Kering

ARTIKEL LAIN : Baju Putih Selamat Tak Kotor Ini Cara Tapis Air Karat Dalam Mesin Basuh

“Hari ini ada customer hantar mesin basuh, katanya bahagian pengering perlahan. Jadi baju tak kering sepenuhnya atau masih lembap.

“Daripada pengalaman mesin basuh spin perlahan ini disebabkan belting yang kendur. Masalah ini juga kita boleh baiki sendiri.

Apa yang perlu dilakukan adalah;

1. Baringkan mesin basuh, kerana belting ini ada di bahagian bawah. Belting ini boleh kendur bila mesin basuh dah lama digunakan. Sebab itu lepas 2-3 tahun kita kena adjust sendiri jika spin jadi perlahan.

2. Bila dah baringkan kita akan nampak belting, apa yang perlu dilakukan bila ia kendur adalah buka skru di kiri dan kanan kemudian ketatkannya semula. Cara ini belting akan kembali tegang. Tapi pastikan jangan tegang sangat.

3. Kemudian boleh cuba proses pengeringan. Selalunya selepas ketatkan belting, masalah spin perlahan akan selesai.

Selain itu pesan beliau jika masalah ini berlaku pada mesin basuh, sebelum memanggil technican periksa dulu bahagian belting ini. Jika kendur boleh ketatkan sendiri tapi jika masih tegang, barulah menggunakan khidmat technican kerana boleh jadi kerana masalah lain.

Semoga Manfaat!

ARTIKEL LAIN : Baju Masih Lekat Sabun & Kotor, Tandanya Mesin Basuh Kena Servis, Buka Dan Cuci Sendiri Bagi Bersih

Sumber : Hairul Vcool Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending