Connect with us

Tips Dan Petua

Cara Mudah Haa puskan Rumput Liar Di Halaman, Guna Cuka Dan Sabun Pencuci Saja!

Published

on

Cara Mudah Haa puskan Rumput Liar Di Halaman, Guna Cuka Dan Sabun Pencuci Saja!

Kita nak rumah nampak kemas dan cantik, kena tengok-tengok juga kawasan sekitar rumah, terurus ke tidak. Kalau dibiarkan rumput liar tumbuh subur dengan ‘jayanya’, silap-silap boleh undang cik ular dan macam-macam haiwan berbisa. Malah, kehadiran rumput-rumput liar pada ruang halaman ini pastinya, amatlah menya kitkan mata yang memandang.

Meskipun pelbagai cara telah dilakukan, namun rumput-rumput liar ini tetap tumbuh melata di halaman. Melalui perkongsian Muhammad Najib, beliau berkongsi cara bagi mengatasi masalah rumput liar hanya dengan menggunakan dua bahan asas yang ada dirumah je. Tapi apa yang paling penting ianya selamat digunakan dan tidak memba hayakan alam sekitar. Jom kita cuba.

Cara Mudah Haa puskan Rumput Liar Di Halaman

ARTIKEL LAIN : Petua Lebatkan Buah Durian Dari Petani Thailand Sampai Penuh Dahan!

Bahan-Bahan:

  • Cuka Masakan
  • Sabun Cecair Pencuci Pinggan
  • Alat Penyembur (Spray)

Cara Membuat:

1. Tuangkan cuka masakan ke dalam alat penyembur.

2. Setelah itu, titiskan 3 atau 4 sudu besar sabun cecair pencuci pinggan kedalam alat penyembur tersebut.

3. Kemudian, semburkan ia pada kawasan rumput liar tersebut secara menyeluruh.

Info Ekstra:

-Cuka masakan mengandungi asid asetik yang boleh membuatkan rumput liar mudah ma ti.

-Sabun pencuci pinggan pula bertindak sebagai ejen pelekit yang memastikan cuka yang disembur, melekat pada rumput liar tersebut.

-Sembur hanya sekali, selepas seminggu hasilnya rumput akan bertukar warna coklat, akarnya menjadi kering dan mudah dicabut.

Selamat mencuba kaedah ini, semoga perkongsian ini memberi manfaat buat anda.

ARTIKEL LAIN : Wanita Ini Kongsi Cara Betul Cuci Emas, Boleh Buat Sendiri Di Rumah

Sumber: Muhammad Najib

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama, Lambat Basi

Published

on

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama, Lambat Basi

Sehari sebelum raya biasanya, kaum ibu dah sibuk menyediakan rendang. Selalunya dimasak dalam jumlah yang banyak.

Tapi ada juga kejadian malam masak rendang, esok tengah harinya rendang dah basi. Memang geram kan.

Itulah sebabnya kena tahu petua-petua untuk memastikan rendang yang kita masak ni tahan lama. Maklumlah masak dalam jumlah yang banyak, sayang sangat kalau basi. Jadi sebaiknya ikut lapan petua ini.

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Paru Goreng Sambal Garing, Tak Sempat Makan Dengan Nasi Dah Licin

1. Pilih santan berkualiti

Hidangan yang menggunakan santan selalu yang paling cepat basi. Tapi jika kita menggunakan santan yang segar dan berkualiti, bukan saja rasa rendang pun lebih lazat tapi juga mampu membuat rendang tahan lebih lama.

2. Tunggu sejuk baru tutup

Selepas memasak rendang jangan tutup rapat periuk. Tunggu dulu sehingga rendang dan periuk sejuk. Jika periuk atau kuali berisi rendang terus ditutup rapat, wap air akan terkumpul pada tudung periuk dan akan jatuh ke dalam rendang.

Ini boleh menyebabkan rendang cepat basi. Sama juga dengan lauk dan makanan lain. Jadi, kalau nak tutup masa masih panas, biarkan ada sedikit bukaan (tak payah tutup rapat). Atau, tunggu hingga agak sejuk barulah periuk ditutup.

3. Pastikan betul-betul pecah minyak

Semasa menumis, pastikan bahan-bahan dah betul-betul garing dan pecah minyak. Pecah minyak ni tandanya warna tumisan menjadi sedikit gelap atau minyak tumisan akan terpercik sedikit daripada kuali. Selepas ada tanda begini, barulah masukkan ayam atau daging.

4. Masak sampai rendang kering

Salah satu cara untuk elakkan rendang cepat basi adalah dengan memasaknya hingga kering. Dengan cara ini, kandungan air dalam masakan akan dinyahkan dan ia dapat bertahan lebih lama. Daging pun akan jadi lembut!

5. Kurangkan santan

Sebenarnya tak semua resepi rendang menggunakan santan. Yang tak pakai santan tetap akan ada rasa lemak sebab dah guna kerisik. Kalau tetap nak guna santan, kurangkan sedikit kuantitinya kalau nak ia bertahan lebih lama.

6. Goreng ayam / daging separuh masak

Sebelum masak rendang, gorengkan dulu ayam hingga separuh masak atau masak ayam / daging atas api tanpa minyak atau air.

Boleh juga gaulkan dengan rempah-rempah dan bakar seperti ayam percik. Proses ini adalah untuk keringkan air daging atau ayam. Jadi bila air ayam / daging tu kering, barulah rendang lambat basi.

7. Pastikan bekas kering

Semasa menyimpan rendang dalam bekas, pastikan bekas telah dilap kering. Masa nak menceduk pun, kena pastikan juga sudip, sudu, atau senduknya kering.

Sebelum memasak atau panaskan atas periuk / kuali pun, keringkan dulu atas api supaya rendang yang dimasak tahan lama.

8. Sejukbeku & Asingkan

Sekiranya mahu menyimpang rendang dalam peti sejuk, asingkan dalam beberapa bekas kecil. Jangan simpan dalam satu bekas besar. Ini dapat mengelakkan rendang itu daripada asyik keluar masuk peti sejuk dan dipanaskan.

Jadi bila nak makan keluarkan satu bekas kecil untuk satu hidangan, yang lain tak disentuh.

Semoga Manfaat!

Foto : Julia Johari

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending