Connect with us

Tips Dan Petua

Cara Buat Coklat Bar Di Rumah Memang Mudah Dan Sedap Hanya Guna 3 Bahan Ini

Published

on

Cara Buat Coklat Bar Di Rumah Memang Mudah Dan Sedap Hanya Guna 3 Bahan Ini

Jika tetiba kita teringin nak makan atau anak-anak nak boleh buat sendiri je.. Jom kita lihat resepi Bar Coklat Bubble Rice perkongsian oleh Cik Sue Zakaria ini.

TAK PAYAH BELI DAH! BUAT SENDIRI JE BAR COKLAT BUBBLE RICE

Dah jenuh nak buat apa pun tak tahu. Tengok lah 2 3 bulan lepas kakak share buat bar coklat bubble rice ni. Mudah yang amat.

BAHAN-BAHAN :

  • Bubble rice
  • Minyak masak
  • Coklat Beryls

LANGKAH 1 :

Double boil kan coklat milk compound. Kita pakai beryls punya. Letak minyak masak sikit, semua agak-agak je bahan sebab ikut tekak dan keluarga nak makan banyak mana.

LANGKAH 2 :

Dah siap ketepikan. Bagi dia sejuk sekejap. Sambil tu boleh bakar bubble rice 10-15 minit, 130c (bergantung pada oven jugak). Bakar sekejap je bagi dia crunchy sikit.

LANGKAH 3 :

Tuang coklat yang dah sejuk tu dulu then baru letak buble rice. Buble rice pun bagi sejuk dulu baru letak atas coklat. Ketuk-ketuk bagi bubble rice jatuh ke bawah.

LANGKAH 4 :

Lepas tu tuang lagi coklat bagi dia meliputi awan-awan putih tu. Dah siap letak dalam peti sejuk cepat sikit keras.

HASILNYA

Tadaaa. Dia ada acuan coklat bar tapi malas nak beli letak dalam acuan kek jelah. So dah sejuk tu baru keluarkan dan potong je.

Sumber: Cik Sue Zakaria

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending