Connect with us

Tips Dan Petua

Cacing Di Bilik Air Buat Kita Geli, Ini Cara Mudah Hilangkan Memang Berkesan

Published

on

Cacing Di Bilik Air Buat Kita Geli, Ini Cara Mudah Hilangkan Memang Berkesan

Kadang-kadang ada cacing dalam bilik air ni muncul dekat lantai, ada pulak yang muncul dalam lubang tandas (tandas duduk).
Ada juga yang pandai menyorok dekat celah-celah jubin (tiles) tu. Sekali kita mandi, habis keluar semua cacing tu. Aduhh… Memang geli dan stres dibuatnya!

Selalunya orang yang duduk rumah bawah (landed) akan mengalami masalah ni sebab permukaan lantai tandas lebih lembab terutamanya bila hari hujan.

Bila kita simbah air, kejap lagi dia ada lagi.

Jadi, apa yang patut kita buat sebenarnya?

Jom tengok petua hilangkan cacing di bilik air yang mungkin dapat menyelesaikan masalah anda.

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah SeIesaikan MasaIah Salur Air Tersumbat Dalam Bilik Mandi. Guna Satu AIat Ini Saja

Cara Hilangkan Cacing Di Bilik Air Dengan Berkesan

1. Guna Garam

Salah satu petua hilangkan cacing di bilik air yang popular, murah dan dikatakan paling berkesan adalah dengan menggunakan garam.

Taburkan garam dengan kerap dekat bilik air dan lubang bilik air.

Boleh juga bancuh dengan air panas dan curahkan ke seluruh tandas.

Simpan sikit air garam tu dan masukkan dalam botol spray. Kemudian spray kan ke dinding bilik air.

Buat setiap malam atau seminggu sekali, ikut pada kekerapan cacing tu datang.

Bila buat selalu, insha Allah lama-lama nanti cacing tu tak datang dah.

2. Guna Peluntur (Clorox)

Selain guna garam, ada juga yang cadangkan guna clorox.

Tapi kena hati-hatilah terutamanya yang ada anak kecil sebab bau clorox atau peluntur ni kan kuat.

Caranya siram seluruh bilik air dengan air biasa dulu dan kemudian spray bancuhan clorox ke seluruh kawasan lantai dan dinding.

3. Guna Cuka

Selain guna garam atau peluntur, boleh juga cuba guna cuka untuk hilangkan cacing di bilik air.

Caranya sama je. Semburkan atau curahkan cuka pada lantai dan dinding.

4. Grout Cleaner

Satu lagi yang boleh kita cuba ialah pencuci lantai yang bagus. Kalau boleh ia dilabel sekali dengan grout cleaner.

Biasanya pencuci lantai jenis ni memang berkesan dan boleh hilangkan kotoran di celahan lantai dengan efektif berbanding pencuci lantai biasa.

5. Tutup Lubang & Celahan Mozek / Jubin

Kalau kita dah cuba buat 4 cara di atas ni tapi masih tak berkesan, mungkin kita kena check tengok celahan mozek atau jubin (tiles) dekat dalam bilik air sebab mungkim ada mana-mana lubang yang menjadi ‘laluan masuk’ bagi cacing-cacing ni.

Antara cara paling mudah ialah simenkan antara celahan jubin atau mozek (grout) menggunakan simen putih.

Selain guna simen, boleh juga tampal celah mozek / jubin tu boleh guna bancuhan Sika215.

Dia macam plastersin, dan datang dalam 2 bahagian. Kita kena campurkan kedua-dua bahagian tu dan uli sampai jadi doh.

Lepas tu tampal dekat lubang yang nak seal tu. Sika215 ni berkesan untuk kawasan berair, ada waterproofing dan cepat keras berbanding simen.

Rasanya sekarang ni pun dah ada jual grout filler yang mudah nak guna. Picit je kat celah-celah jubin tu.

6. Cat Epoxy

Cat epoxy ni pun salah satu cara untuk waterproofing lantai bilik air.

Kalau alang-alang nak makeover bilik air, bolehlah gabungkan cara simen putih pada celahan tiles dan cat ni sekali untuk kemasan akhir.

Bukan saja hilangkan cacing, tandas pun jadi baru terus!

Buat Lantai Baru Jika Masalah Terlalu Serius

Jika masalah terlalu serius dan cacing tak juga hilang walaupun dah cuba pelbagai cara, mungkin kita kena check balik cara pemasangan lantai di rumah.

Mungkin ada tukang yang buat rumah kita dulu ada tertinggal komponen waterproofing atau lapisan pelindung yang menyebabkan lantai terdedah pada lembapan hingga menyebabkan cacing ni membiak di bilik air.

Walaupun mengambil masa dan memakan kos, ia mungkin adalah jalan penyelesaian jangka masa panjang yang terbaik untuk keselesaan dan keselamatan bilik air kita.

ARTIKEL LAIN : Ubah dan hias bilik tidak sampai sebulan, hasil tangan pemuda ini memang cukup mengagumkan!

Selamat mencuba

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Published

on

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Mesin basuh bila beberapa tahun digunakan selalu akan berlaku beberapa masalah. Antaranya yang biasa adalah berkaitan dengan spin atau pengering. Dah spin tapi ia berpusing perlahan hingga pakaian masih lembap walaupun dah selesai proses pengeringan.

Menurut Hairul Vcool yang mengusahakan perniagaan membaiki mesin basuh dan aircond masalah ini memang biasa berlaku bila sudah beberapa tahun mesin basuh digunakan.

Beliau yang selalu berkongsi tip dan cara DIY membaiki alat elektrik turut berkongsi langkah mudah yang boleh dilakukan sendiri agar spin mesin basuh elok semula.

Baiki Sendiri Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan Baju Tak Kering

ARTIKEL LAIN : Baju Putih Selamat Tak Kotor Ini Cara Tapis Air Karat Dalam Mesin Basuh

“Hari ini ada customer hantar mesin basuh, katanya bahagian pengering perlahan. Jadi baju tak kering sepenuhnya atau masih lembap.

“Daripada pengalaman mesin basuh spin perlahan ini disebabkan belting yang kendur. Masalah ini juga kita boleh baiki sendiri.

Apa yang perlu dilakukan adalah;

1. Baringkan mesin basuh, kerana belting ini ada di bahagian bawah. Belting ini boleh kendur bila mesin basuh dah lama digunakan. Sebab itu lepas 2-3 tahun kita kena adjust sendiri jika spin jadi perlahan.

2. Bila dah baringkan kita akan nampak belting, apa yang perlu dilakukan bila ia kendur adalah buka skru di kiri dan kanan kemudian ketatkannya semula. Cara ini belting akan kembali tegang. Tapi pastikan jangan tegang sangat.

3. Kemudian boleh cuba proses pengeringan. Selalunya selepas ketatkan belting, masalah spin perlahan akan selesai.

Selain itu pesan beliau jika masalah ini berlaku pada mesin basuh, sebelum memanggil technican periksa dulu bahagian belting ini. Jika kendur boleh ketatkan sendiri tapi jika masih tegang, barulah menggunakan khidmat technican kerana boleh jadi kerana masalah lain.

Semoga Manfaat!

ARTIKEL LAIN : Baju Masih Lekat Sabun & Kotor, Tandanya Mesin Basuh Kena Servis, Buka Dan Cuci Sendiri Bagi Bersih

Sumber : Hairul Vcool Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending