Connect with us

Tips Dan Petua

Cara Buat Mi Goreng Basah Pedas Mamak Style Confirm Sedap Menyengat

Published

on

Cara Buat Mi Goreng Basah Pedas Mamak Style Confirm Sedap Menyengat

Bagi penggemar mi goreng mamak pasti teringin mencuba masaknya dirumah bukan? Namun, bila cuba buat rasanya kurang menjadi, tesktur mi tak lembab dan warnanya kurang naik.

Anda tak perlu risau lagi kerana Shahmlah JD telah berkongsi resepi rahsianya cara membuat mi goreng mamak yang pedas dan basah. Resepi beliau ini telah mendapat banyak perkongsian di Facebook tau. Jadi mari cuba buat di rumah!

Ramai saudara-saudari yang mintak resepi hari itu. Minta maaf sebab lambat update resepi. Hari ini saya update dengan resepi penuh seperti di bawah.

RESEPI MI GORENG MAMAK VERSI BASAH & PEDAS

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Bihun Singapore Yang Sedap, Tipnya Kena Letak 2 Sudu Bahan Ini

Ada yang bertanya macam mana nak salut mee seperti di dalam gambar, so saya dah bagi tekniknya sekali. Yang penting bahan-bahan yang dikasar untuk aroma dan rasa. Saudara-saudari yang ingin mencuba boleh lah ya.

BAHAN-BAHAN:

  • 600g Mi kuning
  • 1 Bawang besar
  • 5 Ulas bawang putih dikupas dan dihancurkan
  • 1 Tomato dihiris
  • 3 Biji telur saiz besar
  • 2 Cili hijau dihiris2 Tauhu dipotong kecil
  • 10 Fish ball dipo
  • ong separuh
  • Sawi
  • 3 Sudu besar sos tiram3 Sudu besar kicap pekat
  • 3 Sudu besar bawang oreng
  • 2 Sudu besar kacang tanah goreng dan dikisar kasar
  • 2 Cawan air (cawan pengukuran)
  • Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN DIKISAR:

  • 8 Ulas bawang putih
  • 1 Bawang saiz kecil
  • 15g Ikan bilis
  • 5g Udang kering5 Cili kering (sesuaikan mengikut keinginan anda)

CARA MEMASAK:

1. Dalam kuali masukkan minyak. Sebaik sahaja minyak panas tambah bawang putih yang dihancurkan dan goreng sehingga aromatik.

2. Kemudian masukkan bawang yang dihiris dan goreng sehingga keperangan.

3. Masukkan tauhu dan bebola ikan. Anda boleh menambah apa-apa bahan-bahan lain seperti udang, sotong, etc mengikut citarasa sendiri. Goreng bahan-bahan hingga warna keemasan.

4. Masukkan bahan-bahan yang dikisar dan tomato. Kacau hingga sebati.

5. Masak sampai pecah minyak.

6. Sebaik sahaja pecah minyak, tuang 2 cawan air dan biarkan ia mendidih.

7. Sebaik sahaja ia mula mendidih tambah telur. Biarkan sebentar dan kacau perlahan-lahan.

8. Kemudian tambah mi, sos tiram, kicap pekat dan garam secukup rasa. Garam biar kurang sikit dari biasa sebab ada udang kering dan ikan bilis dalam bahan-bahan yang dikisar tadi.

9. Kacau hingga sebati dan biarkan hingga mi masak

10. Sebaik sahaja mi telah masak dan air sudah berkurangan, masukkan bawang goreng, cili hijau dan kacang tanah yang telah dikisar. Kacau hingga sebati.

11. Mee Goreng Mamak sedia untuk dihidangkan.

Cara memasak dengan gambar di Delicately Flavoured.

Dah siap! Sangat mudah bukan untuk anda buat selepas ni, boleh la juga menjamu tetamu di rumah nanti. Selamat mencuba dan menjamu selera.

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Buat Sendiri Mi Basah Di Rumah, Dijamin Bersih

Sumber: Facebook Shahmlam JD via Masak Apa Hari Ni..(MAHN)

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama, Lambat Basi

Published

on

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama, Lambat Basi

Sehari sebelum raya biasanya, kaum ibu dah sibuk menyediakan rendang. Selalunya dimasak dalam jumlah yang banyak.

Tapi ada juga kejadian malam masak rendang, esok tengah harinya rendang dah basi. Memang geram kan.

Itulah sebabnya kena tahu petua-petua untuk memastikan rendang yang kita masak ni tahan lama. Maklumlah masak dalam jumlah yang banyak, sayang sangat kalau basi. Jadi sebaiknya ikut lapan petua ini.

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Paru Goreng Sambal Garing, Tak Sempat Makan Dengan Nasi Dah Licin

1. Pilih santan berkualiti

Hidangan yang menggunakan santan selalu yang paling cepat basi. Tapi jika kita menggunakan santan yang segar dan berkualiti, bukan saja rasa rendang pun lebih lazat tapi juga mampu membuat rendang tahan lebih lama.

2. Tunggu sejuk baru tutup

Selepas memasak rendang jangan tutup rapat periuk. Tunggu dulu sehingga rendang dan periuk sejuk. Jika periuk atau kuali berisi rendang terus ditutup rapat, wap air akan terkumpul pada tudung periuk dan akan jatuh ke dalam rendang.

Ini boleh menyebabkan rendang cepat basi. Sama juga dengan lauk dan makanan lain. Jadi, kalau nak tutup masa masih panas, biarkan ada sedikit bukaan (tak payah tutup rapat). Atau, tunggu hingga agak sejuk barulah periuk ditutup.

3. Pastikan betul-betul pecah minyak

Semasa menumis, pastikan bahan-bahan dah betul-betul garing dan pecah minyak. Pecah minyak ni tandanya warna tumisan menjadi sedikit gelap atau minyak tumisan akan terpercik sedikit daripada kuali. Selepas ada tanda begini, barulah masukkan ayam atau daging.

4. Masak sampai rendang kering

Salah satu cara untuk elakkan rendang cepat basi adalah dengan memasaknya hingga kering. Dengan cara ini, kandungan air dalam masakan akan dinyahkan dan ia dapat bertahan lebih lama. Daging pun akan jadi lembut!

5. Kurangkan santan

Sebenarnya tak semua resepi rendang menggunakan santan. Yang tak pakai santan tetap akan ada rasa lemak sebab dah guna kerisik. Kalau tetap nak guna santan, kurangkan sedikit kuantitinya kalau nak ia bertahan lebih lama.

6. Goreng ayam / daging separuh masak

Sebelum masak rendang, gorengkan dulu ayam hingga separuh masak atau masak ayam / daging atas api tanpa minyak atau air.

Boleh juga gaulkan dengan rempah-rempah dan bakar seperti ayam percik. Proses ini adalah untuk keringkan air daging atau ayam. Jadi bila air ayam / daging tu kering, barulah rendang lambat basi.

7. Pastikan bekas kering

Semasa menyimpan rendang dalam bekas, pastikan bekas telah dilap kering. Masa nak menceduk pun, kena pastikan juga sudip, sudu, atau senduknya kering.

Sebelum memasak atau panaskan atas periuk / kuali pun, keringkan dulu atas api supaya rendang yang dimasak tahan lama.

8. Sejukbeku & Asingkan

Sekiranya mahu menyimpang rendang dalam peti sejuk, asingkan dalam beberapa bekas kecil. Jangan simpan dalam satu bekas besar. Ini dapat mengelakkan rendang itu daripada asyik keluar masuk peti sejuk dan dipanaskan.

Jadi bila nak makan keluarkan satu bekas kecil untuk satu hidangan, yang lain tak disentuh.

Semoga Manfaat!

Foto : Julia Johari

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending