Connect with us

Tips Dan Petua

Cara Buat Air Booster Supaya Hasil Cili & Sayur Berganda ! Bancuh Serbuk Ini & Siram Ikut Aturan

Published

on

Cara Buat Air Booster Supaya Hasil Cili & Sayur Berganda ! Bancuh Serbuk Ini & Siram Ikut Aturan

Ramai yang punya hobi bercucuk tanam di rumah. Punya seronok tengok pokok atau sayuran yang ditanam bercambah. Tapi ada juga yang dah lama tanam dan dijaga namun tak juga mengeluarkan hasil atau berbuah.

Untuk tanaman begini elok gunakan tip yang dikongsi oleh Malmisa Swak Lis Lis. Mudah saja cuma siram dan sembur tanaman yang tak berbuah ini dengan air booster yang dibancuh menggunakan MSG atau Monosodium glutamate. Selain untuk menyedapkan masakan, MSG ini juga berguna untuk tanaman ya.

Perkongsian ini dibuat selepas dia melihat hasilnya.

  • Air booster untuk pokok
  • Cara bancuhan

Air booster untuk pokok

ARTIKEL LAIN : Tip Tanam Lada Solok Supaya Berbuah Lebat & Tahan Penyakit, Daun Tak Kerinting

Bukan kita saja kena booster tanaman pun sama. Saya dah cuba dan inilah hasilnya. Kelebihan air bancuhan MSG ini ialah;

  • Menyubur pokok yang susah berbunga dan berbuah
  • Daun sayur akan membesar dua kali ganda dari saiz asal
  • Pokok membesar lebih cepat

Cara bancuhan

  1. Ambil 1 sudu serbuk MSG (15g)campur dengan 5 liter air. Bancuh dalam baldi.
  2. Peram semalaman
  3. Keesokan hari barulah boleh digunakan. Siram terus ke tanah dan sembur sedikit pada daun.
  4. Siram dengan air booster ini sekali seminggu saja. Jangan terlebih siram hari-hari.

Air booster ini sesuai untuk pokok sayur dan juga bunga. Selepas seminggu baru booster buat kerja dan nampak hasilnya.

Selamat mencuba!

ARTIKEL LAIN : Nak Pokok Buah Hasil Lebat, Tak Buruk, Kenalah Buat 2 Air Semburan Ini

Sumber: Malmisa Swak Lis Lis

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending