Connect with us

Tips Dan Petua

Tip Rebus Jagung Supaya Jagung Kekal Lembut, Tak Kecut, Masak Cantik. Letak Garam Waktu Ini

Published

on

Tip Rebus Jagung Supaya Jagung Kekal Lembut, Tak Kecut, Masak Cantik. Letak Garam Waktu Ini

Pernah tak terfikir, macam mana orang yang berniaga tu rebus jagung elok, gebu, sedap je walaupun jagung tu dah sejuk?

Sebenarnya ada beberapa cara rebus jagung dan tips yang boleh kita praktikkan supaya hasilnya empuk, sedap dan tak keras walaupun dah sejuk.

Nak dapatkan jagung rebus tak kecut mudah sahaja cara menyediakannya tetapi perlu menggunakan teknik yang betul untuk mendapatkan hasil yang puas hati seperti beli di kedai. Nak tahu macam mana? Ikuti tips rebus jagung isi sedap tak kecut di bawah. Barulah tak kecewa!

7 TIP REBUS JAGUNG KENA TAHU!

ARTIKEL LAIN : Tip Buat Bubur Jagung Yang Rasanya Lemak Manis & Pekat. Masuk Bahan Kisar Ini!

1. TIP PILIH JAGUNG SEGAR

Mula-mula sekali masa nak membeli jagung, kenalah pilih jagung yang elok. Sedikit tips untuk memilih jagung adalah berdasarkan kelembapan dari daun dan batang jagung tersebut.

Daun jagung dengan kualiti baik biasanya memiliki daun yang berwarna kehijauan, segar dan tidak kering manakala warna batang bawahnya juga kelihatan segar dan tidak berwarna coklat tua.

Jagung segar yang dah dibeli jangan biarkan diluar sebab ia akan kehilangan kemanisan semulajadi jagung. Kalau belum nak masak lagi, terus simpan di peti sejuk.

2. REBUS BERSAMA KULIT

Sebelum merebus, selalunya kita buangkan kulitnya dulu kan? Tapi tahukah anda, kalau nak dapatkan hasil rebusan jagung yang segar dan tak mudah mengecut, jangan tanggalkan semua atau botakkan jagung tu tau!

Sebaliknya, kerat hujung dan pangkal jagung dan cuma buang kulit yang tua saja. Tinggalkan sedikit kulit yang muda untuk melindungi isi jagung tersebut. Hasilnya jagung jadi lebih empuk dan lemak!

3. CARA REBUS JAGUNG AGAR EMPUK

Cara rebus jagung ni mungkin ada banyak versinya. Yang paling mudah, masukkan ke dalam periuk dan isikan air lebih kurang separas dengan jagung.

Kemudian biarkan air mendidih dan barulah masukkan jagung. Bila air mendidih semula, kecilkan api dapur dan rebus dalam keadaan reneh (simmering) sekitar 5-10 minit sudah mencukupi.

4. JANGAN BUBUH GARAM TERLALU AWAL

Jangan tambah garam semasa terlalu awal semasa merebus jagung sebab ia akan menyebabkan isi jagung menjadi keras, liat dan kecut bila dah sejuk. Seeloknya lepas jagung dah masak nanti baru taburkan sedikit garam halus.

5. TAMBAH SEDIKIT GULA

Semasa rebus jagung, boleh juga tambah sedikit gula dalam air rebusan jagung untuk rasa yang lebih manis.

6. ELAK REBUS TERLALU LAMA

Ramai yang leka masa rebus jagung sebab ia takkan hangus. Tapi elakkan rebus jagung terlalu lama tau. Bila air rebusan dah nampak kuning, terus matikan api. Jika rebus jagung terlalu lama akan mengakibatkan jagung mengecut dan tak rangup.

7. SAPU BUTTER SELEPAS MASAK

Selepas jagung masak, bolehlah sapukan butter dan taburkan sedikit garam atau sedikit serbuk lada putih. Barulah rasanya bertambah lemak dan bau pun wangi! Ni lah selalu cara rebus jagung orang jual di pasar malam tu.

Ok mudah je kan? Siapa suka jagung rebus lain kali bolehlah cuba rebus sendiri di rumah. Lepas tu cuba ikut tips yang disenaraikan ni. Insha Allah jagung rebus lebih empuk dan sedap.

Selamat mencuba!

ARTIKEL LAIN : Tip Tanam Jagung Yang Betul Supaya Hasil Berkualiti, Saiz Pun Besar. Panduan Dari Pekebun Jagung

Sumber: Facebook Salman Rahim

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Published

on

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Mesin basuh bila beberapa tahun digunakan selalu akan berlaku beberapa masalah. Antaranya yang biasa adalah berkaitan dengan spin atau pengering. Dah spin tapi ia berpusing perlahan hingga pakaian masih lembap walaupun dah selesai proses pengeringan.

Menurut Hairul Vcool yang mengusahakan perniagaan membaiki mesin basuh dan aircond masalah ini memang biasa berlaku bila sudah beberapa tahun mesin basuh digunakan.

Beliau yang selalu berkongsi tip dan cara DIY membaiki alat elektrik turut berkongsi langkah mudah yang boleh dilakukan sendiri agar spin mesin basuh elok semula.

Baiki Sendiri Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan Baju Tak Kering

ARTIKEL LAIN : Baju Putih Selamat Tak Kotor Ini Cara Tapis Air Karat Dalam Mesin Basuh

“Hari ini ada customer hantar mesin basuh, katanya bahagian pengering perlahan. Jadi baju tak kering sepenuhnya atau masih lembap.

“Daripada pengalaman mesin basuh spin perlahan ini disebabkan belting yang kendur. Masalah ini juga kita boleh baiki sendiri.

Apa yang perlu dilakukan adalah;

1. Baringkan mesin basuh, kerana belting ini ada di bahagian bawah. Belting ini boleh kendur bila mesin basuh dah lama digunakan. Sebab itu lepas 2-3 tahun kita kena adjust sendiri jika spin jadi perlahan.

2. Bila dah baringkan kita akan nampak belting, apa yang perlu dilakukan bila ia kendur adalah buka skru di kiri dan kanan kemudian ketatkannya semula. Cara ini belting akan kembali tegang. Tapi pastikan jangan tegang sangat.

3. Kemudian boleh cuba proses pengeringan. Selalunya selepas ketatkan belting, masalah spin perlahan akan selesai.

Selain itu pesan beliau jika masalah ini berlaku pada mesin basuh, sebelum memanggil technican periksa dulu bahagian belting ini. Jika kendur boleh ketatkan sendiri tapi jika masih tegang, barulah menggunakan khidmat technican kerana boleh jadi kerana masalah lain.

Semoga Manfaat!

ARTIKEL LAIN : Baju Masih Lekat Sabun & Kotor, Tandanya Mesin Basuh Kena Servis, Buka Dan Cuci Sendiri Bagi Bersih

Sumber : Hairul Vcool Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending