Connect with us

Tips Dan Petua

Tip Buat Bihun Goreng Tomyam Tanpa Letak Bawang Merah Pun Sedap. Pilih Pes Ini!

Published

on

Tip Buat Bihun Goreng Tomyam Tanpa Letak Bawang Merah Pun Sedap. Pilih Pes Ini!

Asyik goreng bihun biasa pun bosan jugak, apa kata untuk makan waktu pagi atau makan buat bihun goreng tomyam pulak.

Bihun goreng tomyam ni sekali buat mesti rasa nak makan selalu. Rasanya memang lain dari bihun goreng biasa, pedas-pedas masam. Memang sedap.

Cara penyediaannya jugak berbeza. Bihun goreng tomyam ini selain guna pes tomyam, ia tak menggunakan bawang, cuma bawang putih saja. Cara lengkap buat bihun goreng tomyam boleh ikut perkongsian Rozmaliza Omar.

Rahsia buat bihun goreng tomyam sedap

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Bihun Singapore Yang Sedap, Tipnya Kena Letak 2 Sudu Bahan Ini

Nak pastikan dapat rasa yang sedap paling penting kena pilih pes tomyam yang betul. Pilih yang ini ya.

Bahan-bahan

  • 1 bungkus bihun – rendam hingga lembut
  • 6-7 ulas bawang putih (ditumbuk kasar)
  • 5 biji cili padi (ditumbuk kasar)
  • 3 sdb pes tom yum
  • 2 sdb cili kisa
  • 2 sdb sos tiram
  • 1 sdb sos ikan
  • Kubis dan lobak merah
  • 1 ikat sawi
  • 3 helai daun limau purut -dikoyak-koyak
  • Isi ayam, udang dan sotong (saya letak ayam saja)
  • 1 cawan air
  • Garam dan sedikit gula
  • Minyak untuk menumis

Cara membuat

1. Panaskan minyak tumis bahan-bahan yang ditumbuk kasar hingga wangi.

2. Masukkan cili kisar, tumis hingga pecah minyak kemudian masukkan pes tom yum. Tumis lagi.

3. Masukkan isi ayam masak hingga empuk diikuti udang dan sotong.

4. Masukkan garam, gula, sos ikan dan sos tiram. Masukkan air. Biarkan mendidih.

5. Masukkan bihun, sayur-sayuran dan daun limau purut. Gaul rata hingga semua lembut masak sekata.

6. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat dan dihidangkan. Tabur daun bawang dan bawang goreng.

Selamat mencuba.

ARTIKEL LAIN : Cara Betul Goreng Kuetiau Tak Kembang Dan Hancur Bila Masak Baru Sedap

Sumber: Rozmaliza Omar.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending