Connect with us

Tips Dan Petua

Tanam Sendiri Kacang Tanah Dalam Pasu. 3 Bulan Boleh Tuai Hasil

Published

on

Tanam Sendiri Kacang Tanah Dalam Pasu. 3 Bulan Boleh Tuai Hasil

Kacang tanah banyak gunanya dalam masakan. Boleh dibuat kacang rebus, kacang goreng, kuah kacang, rempeyak, kuah pecal dan bermacam-macam lagi. Harganya memanglah tidak mahal tetapi seronok juga rasanya kalau cuba tanam malah membuahkan hasil.

Nak tahu cara untuk tanam sendiri kacang tanah di rumah? Saudari Liyana Mohd Poad ada kongsikan caranya.

CARA TANAM KACANG TANAH

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Keledek Dalam Plastik Beras, Guna Keratan Batang

BAHAN-BAHAN:

  • 1/4 paket kacang tanah
  • Polibeg saiz 16 @ pasu
  • Tanah organik @ tanah poros
  • 4 genggam pasir halus

CARA MENANAM:

1.Beli kacang tanah dari kedai runcit berharga RM3. Ambil 1/4 sahaja dari paket kacang tadi.

2. Rendam kacang tanah menggunakan air paip selama 3 hari 3 mlm. Rendam paras kacang sahaja. Jangan terlalu banyak air. Tukar air selalu kerana air akan diserap.

3. Selepas 3 hari, kacang akan bercambah seperti dalam gmbar. Boleh terus ditanam dalam pasu atau polibeg.

4. Satu polibeg saiz 16 boleh tanam 3 biji kacang tanah. Guna tanah organik atau tanah poros dan tambahkan 4 genggam pasir halus. Tidak perlu guna cocopeat atau sekam padi.

5. Jagaan pokok kacang tanah paling mudah. Siram dua kali sehari dan bubuh baja organik seminggu sekali. Baja apa pun boleh asalkan namanya baja. Ini rupa pokok kacang yang berusia 1 1/2 bulan.

6. Selepas 2 1/2 ke 3 bulan, sudah boleh cabut pokok dan tuai hasilnya. Ini hasil pokok kacang yang berusia 3 bulan lebih.

7. Kalau nak dapatkan banyak isi, tunggu 4 bulan, baru tuai. Yang paling best, tanaman ini mudah dijaga dan tidak mudah dijangkiti penyakit macam pokok cili atau sayur berdaun yang lain.

8. Hanya tanam, siram dan tinggal sahaja. Kemudian boleh kutip hasilnya seperti dalam gambar di bawah ini. Selamat mencuba!

Selamat mencuba! Semoga Manfaat!

ARTIKEL LAIN : Berbaloi Tanam Pokok Betik Sekaki. 5 Bulan Dah Berbuah, Tengoklah Saiznya Memang Puas Makan

Kredit petua & foto: Liyana Mohd Poad

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama, Lambat Basi

Published

on

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama, Lambat Basi

Sehari sebelum raya biasanya, kaum ibu dah sibuk menyediakan rendang. Selalunya dimasak dalam jumlah yang banyak.

Tapi ada juga kejadian malam masak rendang, esok tengah harinya rendang dah basi. Memang geram kan.

Itulah sebabnya kena tahu petua-petua untuk memastikan rendang yang kita masak ni tahan lama. Maklumlah masak dalam jumlah yang banyak, sayang sangat kalau basi. Jadi sebaiknya ikut lapan petua ini.

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Paru Goreng Sambal Garing, Tak Sempat Makan Dengan Nasi Dah Licin

1. Pilih santan berkualiti

Hidangan yang menggunakan santan selalu yang paling cepat basi. Tapi jika kita menggunakan santan yang segar dan berkualiti, bukan saja rasa rendang pun lebih lazat tapi juga mampu membuat rendang tahan lebih lama.

2. Tunggu sejuk baru tutup

Selepas memasak rendang jangan tutup rapat periuk. Tunggu dulu sehingga rendang dan periuk sejuk. Jika periuk atau kuali berisi rendang terus ditutup rapat, wap air akan terkumpul pada tudung periuk dan akan jatuh ke dalam rendang.

Ini boleh menyebabkan rendang cepat basi. Sama juga dengan lauk dan makanan lain. Jadi, kalau nak tutup masa masih panas, biarkan ada sedikit bukaan (tak payah tutup rapat). Atau, tunggu hingga agak sejuk barulah periuk ditutup.

3. Pastikan betul-betul pecah minyak

Semasa menumis, pastikan bahan-bahan dah betul-betul garing dan pecah minyak. Pecah minyak ni tandanya warna tumisan menjadi sedikit gelap atau minyak tumisan akan terpercik sedikit daripada kuali. Selepas ada tanda begini, barulah masukkan ayam atau daging.

4. Masak sampai rendang kering

Salah satu cara untuk elakkan rendang cepat basi adalah dengan memasaknya hingga kering. Dengan cara ini, kandungan air dalam masakan akan dinyahkan dan ia dapat bertahan lebih lama. Daging pun akan jadi lembut!

5. Kurangkan santan

Sebenarnya tak semua resepi rendang menggunakan santan. Yang tak pakai santan tetap akan ada rasa lemak sebab dah guna kerisik. Kalau tetap nak guna santan, kurangkan sedikit kuantitinya kalau nak ia bertahan lebih lama.

6. Goreng ayam / daging separuh masak

Sebelum masak rendang, gorengkan dulu ayam hingga separuh masak atau masak ayam / daging atas api tanpa minyak atau air.

Boleh juga gaulkan dengan rempah-rempah dan bakar seperti ayam percik. Proses ini adalah untuk keringkan air daging atau ayam. Jadi bila air ayam / daging tu kering, barulah rendang lambat basi.

7. Pastikan bekas kering

Semasa menyimpan rendang dalam bekas, pastikan bekas telah dilap kering. Masa nak menceduk pun, kena pastikan juga sudip, sudu, atau senduknya kering.

Sebelum memasak atau panaskan atas periuk / kuali pun, keringkan dulu atas api supaya rendang yang dimasak tahan lama.

8. Sejukbeku & Asingkan

Sekiranya mahu menyimpang rendang dalam peti sejuk, asingkan dalam beberapa bekas kecil. Jangan simpan dalam satu bekas besar. Ini dapat mengelakkan rendang itu daripada asyik keluar masuk peti sejuk dan dipanaskan.

Jadi bila nak makan keluarkan satu bekas kecil untuk satu hidangan, yang lain tak disentuh.

Semoga Manfaat!

Foto : Julia Johari

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending