Connect with us

Tips Dan Petua

Cara Buat Ikan Masak Cuka Jadi Lagi Sedap, Kena Masak Hari Ni Makan Esok

Published

on

Cara Buat Ikan Masak Cuka Jadi Lagi Sedap, Kena Masak Hari Ni Makan Esok

Lauk ikan masak cuka ini memang jarang jumpa sekarang. Kalau teringin nak makan memang kena buat sendiri sebab tak banyak restoren yang hidang lauk ini.

Arwah mak pesan kalau buat masak cuka ikan kena letak bawang merah dan bawah putih yang kecik-kecik.

Jadinya jika terasa nak makan, kenalah belajar masak sendiri. Cara dan tip supaya ikan masak cuka ini sedap boleh ikut perkongsian Norizah Saad.

Cara Buat Ikan Masak Cuka Jadi Lagi Sedap

ARTIKEL LAIN : Ayam Masak Kicap Simple Cara Arwah Ibu. Lauk Ringkas Tapi Menyelerakan Sangat

Setengah orang panggil masak cuka ada yang panggil jeruk ikan. Apa pun ia makan selera dimakan dengan nasi panas. Masakan ni kena masak hari ni esok makan lagi sedap. Nak buat? Senang saja.

Bahan-bahan:

  • 2-3 ketul isi ikan ketul (sedap kalau guna ikan tenggiri atau ikan merah)
  • 10 ulas bawang kecil (pilih ulas/saiz yang halus)
  • 5 ulas bawang putih
  • 6 biji cili padi
  • 1 camca biji sawi
  • sikit halia
  • 2 camca cuka makan
  • Garam & gula secukup rasa
  • Sikit minyak untuk menumis

Cara masak

1. Ikan digaul sikit kunyit & garam kemudian goreng. Tapi jangan garing sangat.

2. Kemudian panaskan sedikit minyak dalam periuk, dan tumis biji sawi.

3. Masukkan sekali bawang merah kecil dan putih. Tumis lagi hingga naik bau.

4. Kemudian masuk 1/2 cawan air diikuti dengan cuka, garam, gula serta cili padi.

5. Biarkan merenih sekejap kemudian masukkan ikan tadi. Biar seketika supaya ikan sebati dengan kuah kemudian bolehlah diangkat. Siap.

Selamat mencuba.

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Ikan Sambal Thai Yang Sedapnya Memang Lain Macam

Sumber: Norizah Saad

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending