Connect with us

Tips Dan Petua

Resepi Asam Pedas Melaka Asli. Ini ‘Rahsia’ Buat Kuah Pekat, Sedap & Padu

Published

on

Resepi Asam Pedas Melaka Asli. Ini ‘Rahsia’ Buat Kuah Pekat, Sedap & Padu

Bila sebut Melaka antara yang popular adalah masakan Asam Pedas nya. Aromanya serta keenakkannya itu yang mebuatkan ramai orang teringat-ingat. Jadi tidak hairanlah jika ada orang yang sanggup memandu jauh ke Melaka hanya kerana ingin merasinya kesedapannya ketika menyapa dimulut.

Terkadang tertanya juga kan? Apa rahsia di sebalik keenakkan Asam Pedas Melaka ini. Sebenarnya anda juga boleh masak sendiri asam pedas yang sedap, kuah yang pekat dan padu macam di Melaka. Puan Liza Idris ada berkongsi rahsia dan resepi Asam Pedas Melaka Asli.

Boleh lah anda cuba masak sendiri nanti. Jom ikuti perkongsian ini

CARA BUAT ASAM PEDAS ASLI

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Sendiri Ayam Masak Rose, Ikut Cara Tukang Masak Kenduri. Confirm Sedap

Nah, resipi Asam Pedas Melaka Asli. Rahsia kuahnya pekat, sedap dan padu saya kongsikan.

Makan je, terus terasa seolah berada di negeri Melaka Bandar Bersejarah

BAHAN-BAHAN KISAR :

  • 2 biji bawang besar size sederhana
  • 3 biji bawang putih
  • 2 inci halia
  • 2 inci kunyit hidup
  • Sedikit belacan
  • 1 sudu besar lada hitam
  • Cili kering

BAHAN-BAHAN LAIN :

  • Ikan pari @ apa-apa jenis ikan
  • 1 sudu besar Halda
  • 1 sudu kecil Gula
  • 2 batang Serai
  • 1 sudu paste Asam Jawa
  • 1 mangkuk air
  • Bunga Kantan
  • Garam
  • Tomato

CARA-CARA :

1. Kisar semua bahan kecuali cili kisar.

2. 1 mangkuk cili kisar asingkan.

3. Panaskan minyak, goreng 1 sudu besar halba hingga kekuningan dan naik bau.

4. Masuk bahan kisar dan semangkuk kecil cili kisar. Tumis sampai pecah minyak.

5. Masuk 1 sudu kecil gula. Boleh juga ganti dengan gula melaka, lagi sedap.

6. Letak 2 batang serai yang diketuk. Kemudian masukkan 1 sudu paste Asam Jawa. Kacau rata.

7. Masuk 1 mangkuk air. Kacau-kacau dan biar didih sedikit.

8. Masukkan bendi serta daun kesum. Didihkan lagi sampai bendi separuh lembut.

9. Dah boleh masuk ikan. Saya guna 4 ketul ikan pari. Tak kisahla ikan apa nak guna.

10. Masuk pula bunga kantan yang dibelah dua. Masak sampai naik bau aroma daun kantan.

11. Perasakan dengan garam secukup rasa. Kacau dan kacau lagi.

12. Akhir sekali masuk tomato dan tutup api.

Mudah kan? Lepasni kalau mengidam, tak perlu susah-susah ke Melaka dah. Buat sendiri je!

HAH SIAP!

Selamat mencuba!

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Ayam Buttermilk Yang Sedap. Kekal Rangup Walaupun Berkuah. Ini Caranya!

Sumber/Foto : Liza Idris

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending