Connect with us

Tips Dan Petua

Petua Berkesan Cuci Siput Sedut, Hilang Segala Lumpur & Lendir. Rasa Pun Lebih Manis!

Published

on

Petua Berkesan Cuci Siput Sedut, Hilang Segala Lumpur & Lendir. Rasa Pun Lebih Manis!

Siput Sedut antara makanan kegemaran bagi sesetengah masyarakat, lebih-lebih lagi jika dimasak gulai lemak cili api.

Siput sedut hidup jika tidak dibasuh dengan bersih akan mempengaruhi rasa masakan yang akan disediakan. Kerana siput sedut kebiasaanya berlumpur dan berlendir.

Jadi jika ada penggemar siput sedut, petua membersihkan siput sedut ini pasti dapat membantu anda. Dengan mengggunakan hampas kelapa, siput sedut akan menjadi bersih dari segala lumpur dan lendir. Bahkan rasa siput sedut pun akan menjadi lebih manis.

PETUA BERKESAN CUCI SIPUT SEDUT, HILANG SEGALA LUMPUR DAN LENDIR.

ARTIKEL LAIN : Cara Rebus Kerang Yang Betul, Isi Tak Kecut, Lembut Dan Segar

Ini petua yang dikongsikan oleh Intan Suraya Haron. Menurutnya, petua turun temurun ini memang berkesan dan ramai yang masih guna sampai sekarang. Mari ikuti perkongisan beliau dibawah ini.

Assalammualaikum, tadi nampak ada yang bertanya pasal siput sedut, kebetulan masak siput arini, bolrh la share tips. Saya pun jarang masak, sebab tak brapa rajin, kerjanya agak remeh.. tapi sedap bila dah masak & anak-anak semua suka makan.. maka terpaksa la rajinkan diri.

1. Gaulkan siput yang masih hidup dengan hampas kelapa, biar semalaman. Supaya siput tu muntahkan segala kekotoran dalam badan dia. (Santannya simpan untuk masak gulai)

2. Tutup dengan penapis berjaring macam ni supaya siput tak mati. Tindihkan dengan lesung batu.

Pagi ni, siput masih hidup, tapi hampas tu dah jadi hitam, sebab siput dah muntahkan segala isi perut dia.

3. Kerat hujung siput, jangan pendek sangat nanti susah nak sedut. Saya kerat guna cutter.

4. Cuci bersih dan boleh la terus dimasak. Kalau ada daun pucuk ubi, tonyok pada siput semasa dicuci supaya kekotoran pada badan senang ditanggal. Kalau tak ada, sental saja dengan span cuci pinggan,

5. Sedia untuk dimasak masak lemak cili api. Saya guna resipi biasa saja. Tumbuk cili api, kunyit hidup, serai dan daun kunyit. Kalau ada keladi lagi sedap. Renehkan sekejap, terus masukkan siput dan kacau jangan bagi pecah minyak. Agak-agak dah menggelegak 3 kali, boleh tutup api. Sedia untuk dihidang.

Saya lawankan dengan kerisi goreng, sambal tempoyak & ulam-ulam. Memang kelautan dalam la diet hari ni.

Selamat Mencuba!

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Pajeri Nenas Yang Sedap Dan Pekat Tanpa Santan

Sumber/Foto : Intan Suraya Haron

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending