Connect with us

Umum

“Lagi cantik corak guna dua kaki tau..” Kucing lebih kreatif tunjuk cara betul membuat seni tembikar ‘paw-ttery’

Published

on

Join Telegram Arus Perdana Di Bawah Untuk Mudahkan Carian Artikel

“Lagi cantik corak guna dua kaki tau..” Kucing lebih kreatif tunjuk cara betul membuat seni tembikar ‘paw-ttery’

Jangan kata manusia itu sahaja yang berbakat seni, malahan boleh datang daripada kucing juga. Jika kucing itu berbakat dalam seni yang jarang-jarang manusia boleh lakukan, maka ia sudah pasti lebih kagum melucukan.

Spontan boleh membuat anda ketawa melihat keletah dan reaksi si bulus menghasilkan produk seni.

Rakaman video yang tular di media sosial ini menunjukkan si oyen memerhatikan pemiliknya yang bernama Jim, seorang pembuat tembikar mahir dan berpengalaman sedang membuat tembikar.

Agak khusyuk juga oyen bernama Mike ini memerhatikan kerja tangan tuannya yang fokus memusingkan tanah liat itu.

Ketekunan Mike memerhati yang tanpa disangka ingin melakukan sentuhan lebih kreatif ke atas tembikar yang sedang dihasilkan oleh Jim.

Rupanya Mike ingin ‘mengajar’ Jim untuk menghasilkan seni tembikar baharu dikenali sebagai ‘paw-ttery’ hihi..

Guna kaki kiri dan kemudian kanan, satu kaki dan satu lagi kaki, bukan seperti Jim, yang menggunakan kedua-dua tangan. Tak cantiklah macam itu.

Membuatkan Jim tiba-tiba terpaku dengan ‘bakat dan kemahiran’ kucing ini membuat ‘paw-ttery’.

Sambil menunjukkan wajah menekunnya itu, Mike seakan berkata kepada Jim dalam hatinya, “Lagi cantik corak tembikar ini guna dua kaki tau..”

Maka dengan itu, tuannya Jim tidak boleh berbuat apa-apa melainkan memerhatikan gelagat ‘Mahaguru Mike’ yang sedang menurunkan ilmunya.

Gelagat si oyen di mana-mana pun sememangnya terkenal dengan kebijaksanaan dan kreativitinya yang tidaklah dapat dinafikan.

Tengok, cantik kan!

Jim dan anak perempuannya yang merakam video ini tidak dapat menahan rasa lucu mereka dan terus ketawa ketika memerhatikan Mike membina ‘paw-ttery’nya.

VIDEO KLIK DISINI

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Umum

Apakah Beza Antara Timing Belt Dan Timing Chain, Info Penting, Elak Putus Ditengah Jalan

Published

on

Join Telegram Arus Perdana Di Bawah Untuk Mudahkan Carian Artikel

Apakah Beza Antara Timing Belt Dan Timing Chain, Info Penting, Elak Putus Ditengah Jalan

Kereta ada dua jenis timing. Pertama timing chain dan yang kedua timing belt. Kedua-dua jenis timing ini mempunyai perbezaan yang perlu kita ketahui bagi mengelakkan kerosakkan dan kerugian menukarnya jika masih boleh digunakan. Berikut penjelasan oleh saudara Ruzlan Bin Ab Rahman yang mendapat lebih 10 ribu perkongsian.

TIMING CHAIN

Tidak perlu ditukar selagi belum berbunyi nyaring. Timing chain boleh bertahan sekurang-kurangnya sehingga 400,000 km atau lebih.

Timing chain terletak di dalam enjin. Jadi ia terendam sekali dengan minyak enjin. Selagi minyak enjin (minyak hitam) ditukar mengikut jadual dan menjaga kuantitinya dalam enjin, lagi lama rantai tersebut boleh bertahan. Pastikan anda ikuti cara penjagaan minyak hitam yang betul.

TIMING BELT

Ia perlu ditukar setiap kali 90,000 km atau 100,000 km dan kos menggantikan belting yang baru agak mahal. Jika anda menggunakan Perodua Viva, ia lebih mahal dari timing belt Proton Wira.

Kebiasaannya Timing Belt tidak bagi apa-apa tanda atau hint bila ia nak putus. Tiba-tiba saja ia boleh putus dengan sendiri. Sesetengah enjin, ia akan berbunyi. Untuk memastikan bunyi tersebut berpunca dari timing belt, anda jiruskan sedikit air paip pada timing belt yang sedang berputar. Jika bunyi hilang semasa dibahasahi air tersebut, maka memang timing belt kereta anda wajib segera diganti.

Apabila timing belt putus, ia akan melibatkan kos yang sangat tinggi kerana komponen-komponen dalam enjin banyak yang akan rosak, patah dan retak.

Jadi pastikan anda tukar timing belt tepat pada masanya.

Timing belt – 60,000km untuk kereta proton Wira, Saga. Waja boleh tahan sampai 90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt ni ikut jenis kereta. Banyak orang tak tahu, depa sampai aje 60,000km terus tukar tak kira la dia pakai apa kereta pun!

Timing belt direkomen tukar 60000km atau 100000km bergantung kepada jenis belt yg dipakai. GEARBOX ATF (Automatic Transmission Fluid) mesti ataupun paling bagus tukar 20000km, GEARBOX CVT (Continuously Variable Transmission) jangan main-main mesti tukar selalu pada 20000km.

BAHANA KARBON DALAM ENJIN

  • Penggunaan minyak kereta anda bertambah
  • Kereta jadi kurang pick-up (kurang kuasa pecutan)
  • Kereta tersengguk-sengguk ketika menaiki bukit
  • Susah hendak dihidupkan terutama semasa enjin sejuk
  • Enjin terasa berat
  • Bunyi bising dan gegaran yang kuat pada enjin

Bertindak sekarang.

Semoga info ini memberi manfaat kepada kita semua. Jangan lupa komen dan share kisah ini untuk berkongsian manfaat bersama orang lain. Terima kasih.

Kredit : Ruzlan Bin Ab Rahman

Continue Reading
Advertisement

Trending