Connect with us

Tips Dan Petua

Kerabu Pucuk Paku Kampung, Ratah Macam Itu Je Dah Sedap!

Published

on

Kerabu Pucuk Paku Kampung, Ratah Macam Itu Je Dah Sedap!

Kerabu ni antara hidangan yang ramai penggemarnya. Yang mana biasanya kerabu ni akan di jadikan sebagai pembuka selera dan mempunyai banyak khasiatnya.

Ada tak penggemar kerabu pucuk paku kampung kat sini? Ha, kali ni apa kata kita cuba resipi kerabu pucuk paku kerang yang mudah dan sedap ni. Makan ratah macam tu je pun dah sedap wei. Rugi sangat kalau tak cuba sebab mudah je nak buat.

Macam mana nak buat kerabu yang sedap? Korang follow je resipi simple perkongsian dari Noor Baini Bakar ni. Boleh kecur liur dibuatnya. Lagi pedas, lagi sedap ye. Korang boleh adjust tahap pedas kerabu tu ikut citarasa masing-masing.

RESIPI KERABU PUCUK PAKU KAMPUNG

ARTIKEL LAIN : Kerabu Perut Campur Pucuk Paku & Tauge, Sedapnya Meratah. Ini Resipinya!

Selain daripada kerabu mangga, kerabu jantung pisang, kerabu pucuk paku kerabu juga antara yang paling sedap.

(Klik SINI untuk membeli pucuk paku kampung)

Kerabu biasanya dibuat tanpa masak. Kecuali, mencelur beberapa bahan seperti sayur-sayuran. Semua bahan hanya perlu di gaul sebati dan di perasakan dengan perahan limau, belacan, cili, garam dan gula.

Bahan-bahan:

  • 250gm taugeh
  • 500gm isi kerang – optional
  • Pucuk paku (dicelur)
  • Sedikit belacan (ditumbuk)
  • 2 biji cili merah (ditumbuk)
  • 10 biji cili padi – boleh tambahkan @kurangkan (ditumbuk)
  • 2 biji limau nipis
  • Garam dan gula secukup rasa
  • 1 biji bawang besar (dihiris)
  • 2sb kerisik

Cara penyediaan kerabu pucuk paku kampung:

1. Masukkan taugeh, kerang, kerisik, bahan-bahan hiris dan bahan tumbuk dalam mangkuk. Gaul hingga sebati.

2. Perahkan limau nipis dan perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Gaul sebati.

3. Siap dan bolehlah dihidangkan.

Mudah sangat ye nak buat kerabu pucuk paku kerang ni. Boleh makan macam tu je kalau korang suka. Sayur dan kerang pun banyak khasiatnya. Kerang ni boleh mengurangkna masalah jantung. Itu adalah salah satu manfaatnya.

Selamat mencuba!

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Kerabu Kerang Ala Thai, Sedap Sampai Kecur Air Liur Dibuatnya!

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending