Connect with us

Tips Dan Petua

Cara Buat Kerabu Kerang Ala Thai, Sedap Sampai Kecur Air Liur Dibuatnya!

Published

on

Cara Buat Kerabu Kerang Ala Thai, Sedap Sampai Kecur Air Liur Dibuatnya!

Ada tak penggemar kerabu kerang ala thai kat sini? Kerang ni banyak manfaatnya untuk tubuh badan kita tau. Boleh di hidang dengan pelbagai cara. Sekali pandang gambar dah kecur liur dibuatnya! Nampak sedap sangat. Balance dengan semua rasa pedas, masam, manis dan masin.

Sedap di makan ratah begitu je dan sesuai juga di makan dengan nasi. Bahan-bahan yang digunakan dalam penyediaan kerabu kerang ini juga tak terlalu banyak dan mudah di perolehi.

Resepi kerabu kerang Thai ni telah di kongsikan oleh Fia Sofia. Memang ramai penggemarnya sebab resepi ni mendapat 3.3k share di Facebook.

Resipi Kerabu Kerang Ala Thai

ARTIKEL LAIN : Cara Rebus Kerang Yang Betul, Isi Tak Kecut, Lembut Dan Segar

Bahan-bahan Kerabu Kerang Ala Thai :

  • 1 kg kerang
  • 1 sudu kecil garam
  • 3 sudu besar gula kabung
  • 2 sudu besar sos ikan
  • 3 sudu besar air asam jawa
  • 4 biji limau nipis
  • 3 tomato (dipotong)
  • 1 btg carrot (di potong halus memanjang )
  • 2 ulas bawang merah (dihiris nipis)
  • 5 biji cili api (ditumbuk)
  • 1 sudu teh serbuk perasa

(Klik SINI beli gula kabung)

Cara-cara membuat Kerabu Kerang Ala Thai:

1. Basuh dan rebus kerang dengan 1 sudu kecil garam.
2. Buang air rebusan kerang dan segera letak ais atau air sejuk dari peti ais untuk elakkan kerang jadi kecut. Itupun antara tips untuk kerang nampak segar. Buang sebelah cengkerang dan gunakan sebelah lagi yang ada isi untuk dibuat kerabu.
3. Satukan air asam jawa, cili api yang ditumbuk, sos ikan, tomato, serbuk perasa dan air gula kabung dalam bekas yang sesuai.
4. Gaulkan bersama kerang sehingga mesra.
5. Akhir sekali perahkan limau kasturi. Campurkan sekali kulit limau, bawang merah, carrot, daun ketumbar dan gaul hingga sebati.
6. Siap dan sedia untuk dinikmati.

Ada yang kata, kerang ni juga membantu dalam proses penurunan berat badan tau. Sesuai untuk korang yang tengah amalkan diet.

Nak mudah makan kerang ni, korang buka siąp-siąp dan buang sebelah cengkerang yang tidak melekat isi. Takde lah gaduh nak membuka dan makan nanti.

Selamat mencuba!

ARTIKEL LAIN : Kerabu Perut Campur Pucuk Paku & Tauge, Sedapnya Meratah. Ini Resipinya!

Sumber : Fia Sofia

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Tip Buat Pokok Cempedak Berbuah Lebat Di Pangkal Pokok, Senang Nak Petik

Published

on

Tip Buat Pokok Cempedak Berbuah Lebat Di Pangkal Pokok, Senang Nak Petik

Lalu kawasan rumah jiran tengok pokok cempedak yang ditanam berbuah lebat, lagi best buah semuanya rendah di pangkal pokok.

Sedangkan kita pun tanam pokok cempedak juga tapi buah tak lebat, lagi satu buahnya pula nun tinggi melangit. Memang payah nak petik.

Sebenarnya bagi memastikan buah cempedak berbuah lebat dan tumbuh di pangkal pokok ada caranya. Apa yang perlu dilakukan adalah membuat pangkasan. Caranya dikongsi oleh Mior Zailan

Tip Pokok Cempedak Berbuah Lebat Di Pangkal Pokok

ARTIKEL LAIN : Petua Lebatkan Buah Durian Dari Petani Thailand Sampai Penuh Dahan!

Foto: Khairul Hanafi Juhari via Facebook Berkebun D Rumah

Supaya pokok berbuah rendah, pangkas atau potong dahan yang tumbuh pada pangkal pokok dan ia perlu dilakukan sejak awal lagi.

Jika pokok sudah besar, perhatikan bahagian bonggol-bonggol di bahagian yang sudah dipangkas. Sekiranya keluar dahan, ia hendaklah dipangkas lagi. Jangan biarkan dahan membesar.

Bila dipangkas, ia akan mengeluarkan tunas baru dan di sinilah nanti tumbuh putik buah.

Lagi banyak tunas muncul lagi banyak putik buah akan keluar. Makin lebatlah buah cempedak pada pokok kita.

Semoga bermanfaat

ARTIKEL LAIN : Berbaloi Tanam Pokok Betik Sekaki. 5 Bulan Dah Berbuah, Tengoklah Saiznya Memang Puas Makan

Boleh juga tonton video penuh seperti di bawah;

Sumber: Mior Zailan

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending