Connect with us

Tips Dan Petua

Kaedah Mudah Bersihkan Kipas Siling Tanpa Kotorkan Rumah Lebih Senang

Published

on

Kaedah Mudah Bersihkan Kipas Siling Tanpa Kotorkan Rumah Lebih Senang

Yang malasnya, bukan senang nak bersihkan kipas siling di rumah, lebih-lebih lagi bila kita tak ada banyak masa untuk diluangkan pada hari tersebut. Mak-mak pula faham sajalah, kadang-kadang baru mula membersih 5-10 minit, anak kecil pula dah terjaga. Lantai yang penuh habuk tentu akan membimbangkan kesihatan anak-anak kecil yang cepat sensitif.
Jadi, di sini kami ingin kongsikan salah satu cara genius untuk anda membersihkan kipas siling dengan cepat tanpa mengotorkan ruang dalam rumah.

Cara Bersihkan Kipas Siling Dengan Cepat Tanpa Kotorkan Rumah

Untuk membersihkan kipas siling dengan cepat, mudah, dan tidak mengotorkan rumah, kita tak perlu gunakan penyapu siling, tuala, atau kain buruk sebab cara seperti ini akan menyebabkan habuk berterbangan serta mengotorkan lantai.

Sebenarnya tak perlu pun apa-apa alatan yang canggih. Tapi apa yang kita perlukan hanyalah 1-2 helai SARUNG BANTAL yang dah lama.

Caranya mudah saja.

1. Spray Cuka Pada Sarung Bantal

Mula-mula, sediakan 1-2 helai sarung bantal lama.

Kemudian, bancuhkan 2 sudu besar cuka dengan sedikit air biasa. Kemudian, masukkan bancuhan air ini ke dalam botol spray. Seperti yang kita tahu, cuka memang biasa digunakan sebagai agen pembersih kerana mempunyai sifat berasid dan antibakteria.

Semburkan ke bahagian dalam sarung bantal yang dah lama. Sembur secukupnya hingga agak lembap.

Kalau tak ada cuka atau tak suka pakai cuka, boleh juga guna agen pencuci lain macam sabun pencuci.

2. Sarungkan Pada Bilah Kipas

Kemudian, bersedialah untuk memanjat tangga dan membersihkan bilah-bilah kipas.

Sarungkan sarung bantal yang dah disembur dengan cuka tadi pada bilah kipas pertama.

3. Kesat Habuk Sampai Bersih

Bila dah sarungkan, inilah masanya untuk anda kesatkan habuk-habuk pada kipas hingga tertanggal.

Kalau kita guna sarung bantal begini, semua habuknya akan jatuh dan terperangkap dalam sarung bantal. Jadi, habuknya takkan berterbangan dan tak mengotorkan ruang.

4. Ulang Hingga Puas Hati

Ulangi pada bilah-bilah kipas yang seterusnya hinggalah anda puas hati.

Tengok contoh hasilnya di bawah ini.

Sarung bantal yang dah memerangkap habuk tadi bolehlah dibersihkan dan dicuci supaya ia boleh digunakan semula untuk proses mencuci seterusnya.

Genius, kan?

Lepas ini bolehlah cuba guna teknik ini untuk bersihkan habuk pada kipas siling dengan mudah dan cepat, tanpa mengotorkan ruang dalam rumah.

Selamat mencuba!

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama, Lambat Basi

Published

on

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama, Lambat Basi

Sehari sebelum raya biasanya, kaum ibu dah sibuk menyediakan rendang. Selalunya dimasak dalam jumlah yang banyak.

Tapi ada juga kejadian malam masak rendang, esok tengah harinya rendang dah basi. Memang geram kan.

Itulah sebabnya kena tahu petua-petua untuk memastikan rendang yang kita masak ni tahan lama. Maklumlah masak dalam jumlah yang banyak, sayang sangat kalau basi. Jadi sebaiknya ikut lapan petua ini.

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Paru Goreng Sambal Garing, Tak Sempat Makan Dengan Nasi Dah Licin

1. Pilih santan berkualiti

Hidangan yang menggunakan santan selalu yang paling cepat basi. Tapi jika kita menggunakan santan yang segar dan berkualiti, bukan saja rasa rendang pun lebih lazat tapi juga mampu membuat rendang tahan lebih lama.

2. Tunggu sejuk baru tutup

Selepas memasak rendang jangan tutup rapat periuk. Tunggu dulu sehingga rendang dan periuk sejuk. Jika periuk atau kuali berisi rendang terus ditutup rapat, wap air akan terkumpul pada tudung periuk dan akan jatuh ke dalam rendang.

Ini boleh menyebabkan rendang cepat basi. Sama juga dengan lauk dan makanan lain. Jadi, kalau nak tutup masa masih panas, biarkan ada sedikit bukaan (tak payah tutup rapat). Atau, tunggu hingga agak sejuk barulah periuk ditutup.

3. Pastikan betul-betul pecah minyak

Semasa menumis, pastikan bahan-bahan dah betul-betul garing dan pecah minyak. Pecah minyak ni tandanya warna tumisan menjadi sedikit gelap atau minyak tumisan akan terpercik sedikit daripada kuali. Selepas ada tanda begini, barulah masukkan ayam atau daging.

4. Masak sampai rendang kering

Salah satu cara untuk elakkan rendang cepat basi adalah dengan memasaknya hingga kering. Dengan cara ini, kandungan air dalam masakan akan dinyahkan dan ia dapat bertahan lebih lama. Daging pun akan jadi lembut!

5. Kurangkan santan

Sebenarnya tak semua resepi rendang menggunakan santan. Yang tak pakai santan tetap akan ada rasa lemak sebab dah guna kerisik. Kalau tetap nak guna santan, kurangkan sedikit kuantitinya kalau nak ia bertahan lebih lama.

6. Goreng ayam / daging separuh masak

Sebelum masak rendang, gorengkan dulu ayam hingga separuh masak atau masak ayam / daging atas api tanpa minyak atau air.

Boleh juga gaulkan dengan rempah-rempah dan bakar seperti ayam percik. Proses ini adalah untuk keringkan air daging atau ayam. Jadi bila air ayam / daging tu kering, barulah rendang lambat basi.

7. Pastikan bekas kering

Semasa menyimpan rendang dalam bekas, pastikan bekas telah dilap kering. Masa nak menceduk pun, kena pastikan juga sudip, sudu, atau senduknya kering.

Sebelum memasak atau panaskan atas periuk / kuali pun, keringkan dulu atas api supaya rendang yang dimasak tahan lama.

8. Sejukbeku & Asingkan

Sekiranya mahu menyimpang rendang dalam peti sejuk, asingkan dalam beberapa bekas kecil. Jangan simpan dalam satu bekas besar. Ini dapat mengelakkan rendang itu daripada asyik keluar masuk peti sejuk dan dipanaskan.

Jadi bila nak makan keluarkan satu bekas kecil untuk satu hidangan, yang lain tak disentuh.

Semoga Manfaat!

Foto : Julia Johari

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending