Connect with us

Tips Dan Petua

Cara Buat Ayam Goreng Salut Tepung Rangup. Nak Jimat Tepung Bancuh Sendiri, Ini Caranya

Published

on

Cara Buat Ayam Goreng Salut Tepung Rangup. Nak Jimat Tepung Bancuh Sendiri, Ini Caranya

Ayam goreng salut tepung yang rangup macam ni memang kegemaran ramai. Makan pula waktu panas, lagi sedaplah meratah. Sebab itu ramai yang jual ayam goreng ini.

Tapi kita pun boleh saja buat sendiri di rumah. Lagi jimat sebenarnya terutama kalau kita buat sendiri bancuhan tepung. Kalau nak cuba, boleh gunakan cara yang dikongsi oleh peniaga ayam goreng ini sendiri Yayar B. Awang Noh.

Cara Buat Ayam Goreng Salut Tepung Rangup. Nak Jimat Tepung Bancuh Sendiri, Ini CaranyaHari ini saya kongsikan resipi tepung ayam goreng yang saya buat mencari rezeki. Adunan tepung ini banyak dan boleh disimpan.

Cara Buat Ayam Goreng Salut Tepung Rangup

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Buat Ayam Bakar Mayonis, Tinggal Perap Kemudian Bakar Je

Bagi menampung kos tepung, ada tepung campuran yang saya proses sendiri. Meh saya ajar bancuhan tepung ayam yang saya buat. Adunan tepung ini banyak dan boleh disimpan.

Bahan-bahan

  • 700g tepung gandum
  • 1kg tepung beras
  • 300g tepung ubi kayu
  • 3 sudu serbuk lada putih (sudu teh)
  • 7 sudu stok ayam serbuk (sudu makan)
  • 7 sudu Ajinomoto (sudu makan)
  • 7 sudu garam (sudu makan)

Cara membuat

1. Ajinomoto dan garam dicampur dan kisar menggunakan blander kering sampai halus.

2. Campur semua bahan dan kacau sehingga merata. Ok siap tepung ayam buatan sendiri. Tepung ini saya akan campur tepung segera yang beli (saya guna tepung serba guna jenama Puas). Ketepikan dan kita sediakan ayam pula.

3. Ayam dicuci bersih dan dalam keadaan ayam basah-basah pecahkan telur sebiji atau dua biji, bergantung kepada kuantiti ayam.

4. Taburkan sedikit tepung dalam ayam tadi untuk memekatkan keadaan ayam.

5. Dalam bekas yang lain sediakan tepung ayam yang banyak untuk sadur ayam. Ambil ayam dan gaul dalam tepung ini. Jangan nipis, jangan tebal sangat.

6. Terus masukkan ke dalam minyak yang banyak api sederhana. Siap.

Selamat mencuba.

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Ayam Goreng Upin Ipin, Punyalah Sedap Bahkan Rangup Sampai Ke Petang!

Selamat mencuba: Yayar B. Awang Noh

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending