Connect with us

Tips Dan Petua

Cantik Berkilat, Tidak Patah Dan Tahan Lama. Wanita Ini Kongsi Cara Sebenar Buat Pulut Kuning

Published

on

Cantik Berkilat, Tidak Patah Dan Tahan Lama. Wanita Ini Kongsi Cara Sebenar Buat Pulut Kuning

Pulut kuning memang sedap dimakan dengan rendang ayam atau daging, mahupun kuah kari. Selalunya pulut kuning disediakan pada majlis kenduri kendara, majlis hari lahir, khatam quran, kesyukuran dan sebagainya.

Menurut perkongsian Puan Unaizah Azhar, ada petua dan tip yang dia gunakan agar pulut kuning tang dihasilkan nampak cantik berkilat, tidak patah dan tahan lebih lama. Iaitu dengan cara memasukkan cuka ke dalam air rendaman beras pulut tersebut.

Jadi buat mak-mak yang nak cuba buat pulut kuning sendiri bolehlah cuba resipi yang dikongsikan ini.

Cara Buat Pulut Kuning Cantik Berkilat

ARTIKEL LAIN : Cara Masak Pesamah Daging Untuk Makan Dengan Nasi Minyak, Lauk Kenduri Yang Lama Tak Jumpa

Bahan-Bahan:

  • 1kg beras pulut
  • 4-5 sudu makan cuka
  • 1 sudu besar serbuk kunyit
  • Sedikit pewarna kuning jenama (Star Brand)
  • Air ( Anggaran 2 inci dari permukaan beras pulut)

Cara Membuat:

  • Basuh pulut hingga betul-betul bersih dan jernih airnya (untuk mengelakkan cepat basi)
  • Toskan airnya kemudian masukkan serbuk kunyit dan pewarna.
  • Gaul beras pulut tadi hingga warna kuning sekata.
  • Masukkan Air dan cuka kemudian kacau bagi rata cukanya.
  • Rendam semalaman.

Bahan-Bahan: (Untuk Mengukus)

  • 300 gram santan pekat.
  • 1/2 cawan air
  • 1 sudu teh garam
  • Gula (bergantung pada citarasa masing-masing)

Cara Membuat:

  • Semua bahan diatas dimasak sekejap(jangan sampai mendidih)
  • Sejukkan Seketika.
  • Kukus Beras pulut lebih kurang 1/2 jam atau hingga masak.
  • Bila dah masak, masukkan dalam bekas dan curahkan santan yang dimasak tadi.

Gaul hingga rata dan kalau nak manis sikit boleh taburkan gula semasa proses ni. Bila dah sekata santan tadi, biarkan lebih kurang 10 minit (untuk mesrakan santan dengan pulut).

Kemudian kukus balik pulut tadi hingga naik wap lebih kurang 1/2 jam juga.

Info Ekstra!

Tip Agar Pulut lebih cantik dan berkilat.

Setelah rendam beras pulut lebih kurang 3 jam, kacau-kacau sikit beras tadi dan biarkan. Kalau rajin lebih kurang 2 jam selepas tu kacau-kacau lagi. Tujuannya nak bagi rata cuka dalam air. Pulut juga tak perlu bilas dengan air biasa semasa nak kukus.

Selamat Mencuba!

ARTIKEL LAIN : Memang Berkesan Guna Cara Ini Kutu Beras Hilang Dengan Mudah

Sumber: Unaizah Azhar

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending