Connect with us

Tips Dan Petua

Memang Berkesan Guna Cara Ini Kutu Beras Hilang Dengan Mudah

Published

on

Join Telegram Arus Perdana Di Bawah Untuk Mudahkan Carian Artikel

Memang Berkesan Guna Cara Ini Kutu Beras Hilang Dengan Mudah

Kutu beras, bubuk atau ‘grain weevil’ ini memang selalu kita jumpa dalam beras atau tepung, terutamanya yang dah disimpan lama. Walaupun kecil, serangga ini boleh mengunyah plastik dan juga kertas dengan mudah. Maka, tidak hairanlah ia boleh berada dalam pek beras atau tepung yang baru kita beli di pasaraya.

Jika dibiarkan kutu ini ‘bersarang’ dalam bekas atau plastik simpanan beras, ia boleh mengurangkan serta merosakkan kualiti beras. Maka dengan itu, kita perlulah mengusirnya seawal mungkin apabila ternampak ‘kelibat’ kutu beras ini.

ARTIKEL LAIN : Buat Sendiri PERANGKAP LALAT Di Rumah. Guna 3 Bahan, Mudah & Berkesan!

CARA HILANGKAN KUTU BERAS DENGAN PANTAS DAN BERKESAN

Berikut adalah cara hilangkan kutu beras yang boleh anda lakukan di rumah.

1. DAUN LIMAU PURUT

Daun limau purut mengeluarkan aroma yang kuat dan sekaligus menyahkan bau hapak pada beras. Walaupun ia wangi untuk kita, kutu beras amat tidak selesa dengannya.

Untuk kesan yang lebih efektif, masukkan daun ini di bahagian atas, tengah dan bawah bekas simpanan beras supaya kutu beras dapat diusir dengan cepat!

2. ASAM KEPING

Satu lagi bahan yang tidak digemari oleh kutu beras adalah asam keping / asam gelugur kering. Caranya mudah, cuma letakkan beberapa asam keping dalam bekas beras yang bertutup dan ia sudah cukup membuat kutu beras berasa tidak nyaman.

Selain itu, boleh juga menggunakan daun asam jawa dengan cara yang sama.

3. DAUN PANDAN

Daun pandan adalah juga adalah antara herba yang mengeluarkan aroma yang kuat dan tidak digemari oleh kutu beras. Selain itu, ia dapat mewangikan beras anda.

Anda juga boleh meletakkan ‘bay leaves’ atau daun salam. Tapi, pastikan daun ini kering sebelum dimasukkan ke dalam bekas.

4. CILI KERING

Antara cara hilangkan kutu beras yang paling selalu dipraktikkan adalah dengan menggunakan cili kering. Caranya, potong cili kering kepada 2 dan letakkan dalam beras anda.

Rasa pedas dan panas ini tentunya akan menjadikan kutu beras tidak selesa. Namun, pastikan anda menggantikan cili kering ini apabila baunya semakin menghilang.

5. KULIT KAYU MANIS

Caranya mudah, masukkan saja beberapa kulit kayu manis ke dalam beras. Aromanya yang kuat tidak akan menjejaskan rasa beras, malah turut mewangikan lagi beras anda.

6. JEMUR BAWAH MATAHARI

Jika anda mendapati terlalu banyak kutu beras dalam beras tersebut, anda boleh cuba cara ini.

Mula-mula, letakkan cili kering dan jemurkan beras di bawah matahari terik. Kutu beras akan berpusu-pusu keluar dari beras. Lebih elok kalau diletakkan semua beras atas dalam dulang yang leper.

Kemudian, setelah beberapa minit, gembur-gemburkan beras supaya kutu beras tidak boleh bersembunyi di balik timbunan beras.

7. GUNAKAN KAIN LEMBAP

Salah satu cara hilangkan kutu beras ini juga adalah dengan menggunakan kain lembap untuk menutupi beras. Anda akan mendapati kutu-kutu akan datang dan menempel pada kain basah tadi kerana kutu sukakan tempat yang sejuk. Apabila hampir penuh, buangkan kutu tersebut dan ulangi lagi hingga tiada lagi ‘kelibat’ kutu beras.

Anda juga boleh meletakkan kain lembap ini ketika menjemur beras dengan teknik (6) di atas.

8. MASUKKAN BERAS DALAM ‘FREEZER’

Kadangkala ada yang stres kerana kutu beras masih kembali walaupun telah ‘hilang’ buat seketika. Barangkali ada lagi telur kutu yang masih ada di dalam bekas beras tersebut.

Untuk memastikan kesemuanya mati, anda boleh simpankan beras di dalam peti ais bahagian ‘freezer’ selama 3 hari. Kemudian, bolehlah keluarkan dan simpan macam biasa.

Dengan cara ini, telur takkan menetas dan kutu beras pun akan mati. Selain itu, kutu beras juga akan senang timbul apabila beras dicuci nanti.

SIMPAN BERAS DENGAN BETUL

Pastikan anda mempraktikkan cara penyimpanan beras dengan betul untuk mengelakkan ancaman bubuk atau kutu beras ini. Bagi yang alah, gigitannya boleh menyebabkan masalah kulit hingga berminggu-minggu lamanya.

Kalau tak selalu memasak, beli pek kecil saja. Atau, anda boleh pek semula dalam pek-pek kecil dan simpankan beras dalam ‘freezer’. Bila nak digunakan, barulah keluarkan mengikut kuantiti yang diperlukan. Mudah bukan?

ARTIKEL LAIN : Kaedah Mudah Bersihkan Kipas Siling Tanpa Kotorkan Rumah Lebih Senang

Semoga bermanfaat

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Garlic Bread Ketagih Memang Sedap, 1 bungkus Roti Gardenia Panjang Habis Sekelip Mata Je!

Published

on

Join Telegram Arus Perdana Di Bawah Untuk Mudahkan Carian Artikel

Garlic Bread Ketagih Memang Sedap, 1 bungkus Roti Gardenia Panjang Habis Sekelip Mata Je!

Jika ada roti sandwich di dapur tu boleh cuba buat Garlic bread ketagih ni.

Sebab ape ketagih?

Sebab bila makan tak boleh nak stop. 1 bungkus roti Gardenia yang panjang tu boleh habis sekelip mata je. Anak-anak yang kurang makan roti pun pun berulang kali makan. Memang licin dibuatnya.

Anda nak cuba? Jom ikuti perkongisan resepi oleh Siti Norizan di bawah ini.

RESEPI GRALIC BREAD KETAGIH

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Kuih Ropa, Kuih Tradisi Dari Terengganu. Inti Ikan Paling Sedap

Makan panas-panas, memang tak sedar dah makan berapa keping tau.. Makan macamtu pon dah sedap, apatah lagi Kalau makan dengan mushrooms soup

BAHAN-BAHAN :

  • Roti
  • Marjerin/butter/planta
  • Bawang putih ditumbuk halus atau cincang halus – saya guna 3 ulas untuk 6 keping roti
  • Parsley flakes/mix herb/daun bawang atau daun sup cincang halus

CARA-CARA :

1. Tumbuk bawang putih. Gaul dengan majerin/butter. Masukkan daun parsley flakes/mix herb/daun bawang tadi. Kacau rata.

2. Sapu rata atas roti. Potong 2 atau 3.

3. Susun dalam tray.

4. Panaskan oven api atas bawah 170°c.

5. Spray atau renjis roti dengan air. Untuk melembabkan roti (bila makan tak la rasa kering/atau tercekik)

6. Masukkan tray dalam oven. Kalau takde oven biasa tu guna oven toaster pon boleh.

  • Ikut resepi asal bakar dalam masa 17 minit.
  • 3 minit terakhir bakar guna api atas jer utk garingkan bahagian atas.

Siap.

Boleh dimakan macam tu jer pon dah sedap atau cicah dengan mushroom sup/sup ayam atau sup apa-apa pon boleh.

Selamat mencuba!

Sumber/Foto : Siti Norizan

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending