Connect with us

Tips Dan Petua

Campur Keledek, Ini Rahsia Resepi Tepung Gomak Pandan Jadi Lebih Sedap

Published

on

Campur Keledek, Ini Rahsia Resepi Tepung Gomak Pandan Jadi Lebih Sedap

Sedapnya kuih tepung gomak, Teksturnya yang lembut, sedikit kenyal dan manis intinya buat rasa tidak jemu menikmati kuih tradisional ni. Makan sekeping pun tak rasa puas

Di sesetengah tempat sangat susah nak jumpa orang jual kuih ini. Jika teringin anda boleh buat sendiri. Bahan dan cara penyediaanya pun ringkas dan mudah.

Berbeza dari resepi yang lain, resepi perkongsian Puan Rozita Daud ini menggunakan keledek oren dalam adunan dohnya. Biasanya resepi lain menggunakan tepoung beras sahaja. Patutlah lebih enak. Jom cuba resepi mudah ni. Anda pasti sukakan rasanya.

Resipi kuih tepung gomak vs pandan, kalau yang suka kenyal tak perlu letak keledik. Tapi saya suka lembut kenyai-kenyal gitu

RESEPI KUIH TEPUNG GOMAK PANDAN

ARTIKEL LAIN : Kalau Buat Kuih Sagu, Guna Cara Ini Untuk Dapatkan Sagu Yang Jernih Sekata.

BAHAH INTI:

  • 1 biji kelapa muda – ambik bahagian putih sahaja
  • 2 senduk gula merah (*)
  • Sedikit gula pasir (*)

BAHAN DOH:

  • 1 biji keledek oren – buang kulit dan rebus
  • 1 sudu teh garam
  • 1/2 bungkus tepung pulut
  • Sedikit perasa pandan

BAHAN SALUT:

  • Tepung beras secukupnya – sangai sekejap

CARA MEMASAK:

1. Untuk membuat inti kelapa, masukkan bahan yang bertanda (*) ke dalam kuali dan letak sedikit air. Masak sehingga gula merah cair barulah masukkan kelapa putih. Kacau sampai kering sedikit kemduian tutup api. Biar sejuk

2. Untuk doh pula, rebus keledek hingga empuk kemudian kisar seketika. Tuang dalam bekas bersesuaian.

3. Dalam bekas berisi keledek tadi masukkan perasa pandan dan juga tepung pulut sedikit demi sedikit. Uli hingga doh tidak melekat di tangan.

4. Untuk salutan pula, sangai sekejap tepung beras di dalam kuali. Sejukkan.

5. Ambil sedikit doh tadi, bulatkan dan tekan ke dalam. Letak inti kelapa yang telah disejukkan dengan secukupnya kemudian bulatkan kembali.

6. Masukkan ke dalam periuk berisi air panas. Ulang hingga doh habis.

7. Masak doh seperti memasak Buah Melaka. Biar hingga ia terapung sendiri.

8. Angkat dan tokan sekejap kemudian barulah letak dalam kuali berisi tepung beras. Gaul rata dan biar kuih sejuk sedikit.

9. Bila sudah sejuk, baru tekan kuih supaya jadi leper sebegini.

10. Kuih Tepung Gomak Pandan sedia untuk dinikmati.

Selamat Mencuba!

ARTIKEL LAIN : Petua Buat KuIit Karipap Sedap & KekaI Rangup Walaupun Dah Sejuk.

Sumber/Foto : Rozita Daud

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending