Connect with us

Tips Dan Petua

Bekas Peniaga Kongsi Resepi Pisang Goreng Crunchy & Tak Berminyak. Customer Tak Putus Beli

Published

on

Bekas Peniaga Kongsi Resepi Pisang Goreng Crunchy & Tak Berminyak. Customer Tak Putus Beli

Pisang goreng antara hidangan yang mudah disediakan bahkan ia dijual setiap hari digerai-gerai tepi jalan khusunya. Rasanya yang manis serta crunchy diluar menjadikan ia hidangan yang sedap dan digemari.

Hampir semua gerai-gerai yang menjual pisang goreng jenis crunchy ini. Ada resepi yang mereka gunakan untuk hasilkan pisang goreng yang crunchy. Kak Mala ataupun Normala Kori berkongsi resepi terbaik pisang goreng crunchy yang beliau pernah cuba sewaktu berniaga gerai dahulu.

Jom ikuti perkongsian resepi beliau di bawah ini.

RESEPI PISANG GORENG CRUNCHY

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Kacang Goreng Tanah Masin Sedap Macam Mak-Mak Kita Buat Dulu. Modal Tak Sampai RM10!

Kalau tak crunchy tak sah!!!…. Nak yang crunchy jer semua!!!.. kalau kak Mala goreng pisang atau keledek semua anak-anak beratuq tunggu. Cicah sambal kicap dan kena ngan kopi panas!

Masih ingat satu ketika dulu bisnez jatuh teruk tahun 2008,terpaksa jual rumah jual semua kereta yang ada. Sempat niaga tepi jalan dan bukak kedai makan masakan panas satu. Kak mala sempat niaga pisang goreng keledek cempedak .. sehari sampai 200kg kadang habis.

Waluapun tepi jalan lrt, pisang goreng panas nih sangat ramai yang gemar. Kata mereka crunchy dan tak berminyak. Kak Mala halalkan resepi untuk semua yang nak niaga. Buatlah semoga terus maju dan berjaya!

Yang penting masa nak goreng minyak kena banyak dan betul panas. Buatlah untuk siapa yang nak niaga. Kak mala halal kan. Dulu masa niaga, berbagai resepi cuba. Tapi yang ni resepi terbaik dan customer tak putus beli. Kita jual seperti kita sendiri yang nak makan.

Tepung bancuh sendiri. Tak perlu tepung segera..

BAHAN-BAHANNYA :

  • Bahan yang digaul sebelum letak air :
  • Tepung beras 2 cawan
  • Tepung jagung secawan
  • Tepung gandum setengah cawan
  • Telur c 1 biji (kalau telur A separuh jer tak boleh banyak sangat telur sebab nya jika banyak sangat rangup ya takkan tahan sampai 4 5 jam)
  • Serbuk kunyit 1/2 sudu teh
  • Airkapur agak dalam 4 sudu bsr makan, agak-agak yang ni jangan terlebih nanti berbuih dan jangan terlalu sikit..
  • Garam setegah sudu teh..
  • Mentega satu sudu besar

(Kalau untuk makan sendiri tambah kelapa parut atau mesin dalam 3 sudu, jadi tambah berlemak)

CARA-CARANYA :

1. Gaul semua bahan-bahan tadi.

2. Setelah gaul masukkan air dalam 2 cawan yang sama… Agak-agak ,jangan terlalu pekat nanti kerak tak cantik. Bagi cair sedikit.

3. Sesudah digaul dengan air. Letakkan pisang atau keledek untuk digoreng.

4. Pastikan minyak betul panas dan banyak dan kalau nak pisang atau keledek melekat berkerak kat pisang.. minyak panas tu renjis bancuhan tadi. Lepas tu baru letak pisang atas nya.

TIPS TAKNAK PISANG GORENG/KELEDEK MAKAN MINYAK

Cuba lah!!! Kak mala tak tipu.. crunchy nya boleh tahan 4 5 jam. Sangat tahan lama dan sedap. Buat la.. kak mala halalkan untuk u all semua cuba.

Selamat mencuba!

ARTIKEL LAIN : Resepi Keledek Goreng Rangup. Memang Sedap, Sama Macam Orang Jual!

Sumber/Foto : Normala Kori

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Published

on

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Mesin basuh bila beberapa tahun digunakan selalu akan berlaku beberapa masalah. Antaranya yang biasa adalah berkaitan dengan spin atau pengering. Dah spin tapi ia berpusing perlahan hingga pakaian masih lembap walaupun dah selesai proses pengeringan.

Menurut Hairul Vcool yang mengusahakan perniagaan membaiki mesin basuh dan aircond masalah ini memang biasa berlaku bila sudah beberapa tahun mesin basuh digunakan.

Beliau yang selalu berkongsi tip dan cara DIY membaiki alat elektrik turut berkongsi langkah mudah yang boleh dilakukan sendiri agar spin mesin basuh elok semula.

Baiki Sendiri Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan Baju Tak Kering

ARTIKEL LAIN : Baju Putih Selamat Tak Kotor Ini Cara Tapis Air Karat Dalam Mesin Basuh

“Hari ini ada customer hantar mesin basuh, katanya bahagian pengering perlahan. Jadi baju tak kering sepenuhnya atau masih lembap.

“Daripada pengalaman mesin basuh spin perlahan ini disebabkan belting yang kendur. Masalah ini juga kita boleh baiki sendiri.

Apa yang perlu dilakukan adalah;

1. Baringkan mesin basuh, kerana belting ini ada di bahagian bawah. Belting ini boleh kendur bila mesin basuh dah lama digunakan. Sebab itu lepas 2-3 tahun kita kena adjust sendiri jika spin jadi perlahan.

2. Bila dah baringkan kita akan nampak belting, apa yang perlu dilakukan bila ia kendur adalah buka skru di kiri dan kanan kemudian ketatkannya semula. Cara ini belting akan kembali tegang. Tapi pastikan jangan tegang sangat.

3. Kemudian boleh cuba proses pengeringan. Selalunya selepas ketatkan belting, masalah spin perlahan akan selesai.

Selain itu pesan beliau jika masalah ini berlaku pada mesin basuh, sebelum memanggil technican periksa dulu bahagian belting ini. Jika kendur boleh ketatkan sendiri tapi jika masih tegang, barulah menggunakan khidmat technican kerana boleh jadi kerana masalah lain.

Semoga Manfaat!

ARTIKEL LAIN : Baju Masih Lekat Sabun & Kotor, Tandanya Mesin Basuh Kena Servis, Buka Dan Cuci Sendiri Bagi Bersih

Sumber : Hairul Vcool Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending