Connect with us

Tips Dan Petua

Api Dapur Gas Kurang Terlalu Kecil, Merah Atau Oren Ini Cara Servis Dapur Gas Yang Tersumbat

Published

on

Api Dapur Gas Kurang Terlalu Kecil, Merah Atau Oren Ini Cara Servis Dapur Gas Yang Tersumbat

Dapur gas tersumbat tak menyala? Api jadi merah? Api tak sekata atau besar sebelah? Dapur gas tiba-tiba berbunyi? Ini antara petanda awal ada sesuatu yang tak kena dengan dapur gas anda.

Jom fahamkan bersama antara masalah yang boleh berlaku pada dapur gas anda dan cara mengatasinya.

API DAPUR GAS BERUBAH WARNA

Warna api biru adalah tanda tong gas dan dapur gas anda berfungsi dengan baik namun bagaimana jika warna lain yang keluar?

1. API JINGGA / OREN

Lubang pemb4kar gas yang tersumbat boleh menyebabkan api yang keluar berwarna jingga. Api oren ini suhunya lebih rendah dan tidak efisyen untuk dapur gas.

2. API MERAH

Memasak dengan api ini juga boleh menyebabkan periuk terba kar dan meninggalkan kesan hitam. Ia juga petanda bahawa gas dalam tong sudah mulai sedikit dan perlu ditukar dengan yang baharu. Dapur gas dengan api berwarna merah adalah ama ran bahawa jumlah k4rb0n diok sida meningkat dan anda perlu berhati-hati kerana ia boleh menyebabkan keracu nan k4rb0n diok sida.

3. API BIRU

Api berwarna biru adalah yang paling baik dan mempunyai suhu melebihi 1,500 darjah celsius. Proses memasak dengan api ini juga menjadi lebih cepat selain tidak membuatkan kuali anda terbak4r

TANDA DAPUR GAS TERSUMBAT / BERMASALAH

Selain warna pada api dapur gas, sumbatan juga boleh menyebabkan beberapa masalah lain seperti:

1. Berbunyi

Api yang tidak stabil dan berbunyi bising apabila dinyalakan bermaksud sama ada terlalu banyak udara atau terlalu banyak gas yang sampai ke pembakar. Sesuaikan pengatup udara untuk mengetahui sama ada udara adalah masalah, atau mungkin ada kotoran yang menghalang laluan gas tersebut.

2. Berbau

Jika dapur gas berbau kuat atau tetap berbau walaupun tidak dinyalakan bermakna mungkin salah satu pemba kar tidak dima tikan sepenuhnya. Pastikan tingkap dan pintu dibuka bagi memastikan ada pengudaraan yang baik dan hubungi syarikat gas untuk bantuan segera.

3. Api Terlalu Kecil / Tidak Menyala

Api yang terlalu kecil atau tidak menyala boleh menyebabkan sumbatan akibat kotoran atau minyak. Pembersihan secara teratur pemba kar membantu menjamin kecekapan lebih, menggunakan kurang gas pada nyalaan yang lebih rendah

CARA BERSIHKAN / SERVIS DAPUR GAS TERSUMBAT

ARTIKEL LAIN : Cara Untuk Kilatkan Dapur Seperti Baru, Tabur Bahan Ini Dan Tuangkan Cuka

Ada beberapa cara untuk anda bersihkan dapur gas yang bermasalah. Salah satu tindakan yang pertama boleh dilakukan adalah dengan membersihkannya.

Pembersihan secara teratur pembakar membantu menjamin kecekapan lebih, menggunakan kurang gas pada nyalaan yang lebih rendah.

Di sini kami kongsikan cara bersihkan dapur gas dan cara servis sendiri di rumah dengan mudah.

PERALATAN SERVIS DAPUR GAS DI RUMAH

Cara mencuci biasa boleh dilakukan hanya dengan menggunakan bahan seperti:

  • Cuka
  • Baking soda
  • Air panas bersabun

Caranya, buka komponen dapur tu, rendam dengan baking soda, rendam 30 min dah okey, api cantik kembali.

Namun jika masih tersumbat, anda boleh gunakan beberapa peralatan tambahan untuk membuat deep cleaning.

Ini alatan yang berguna dan boleh disimpan di rumah. WD40 ni banyak kegunaannya tau. Selain menghilangkan kotoran, ia juga membantu melonggarkan engsel yang ketat, menghilangkan bunyi berkeriut pada alatan, dan menjadikan perkakasan anda bebas karat.

CARA SERVIS / BERSIHKAN DAPUR GAS DI RUMAH

1. Pisahkan dapur dengan cover dia (youtube ada tunjuk cara).

2. Ketuk-ketuk manja dapur sampai turun karat, tahi gas dan kotoran bekas minyak.

3. Sembur WD40 DEGRESER seluruh dapur termasuk lubang-lubang dapur gas. Biarkan 5 hingga 10min.

4. Cuci dengan berus dawai. Agak tak keluar kotoran, sembur lagi WD40 DEGREASER. Tujuan guna degreser, untuk menghakis bekas-bekas minyak yang tumpah dalam salur gas. Bekas-bekas minyak ini juga salah satu punca api menjadi merah.

5. Bilas dengan air sehingga hilang baki kotoran.

6. Jemur sehingga kering. Nak cepat, bakar dengan flame torch.

Siap.

*Setiap dapur gas, berbeza cara buka dan pemasangan. Tengok tutorial dulu. Atau taip jer “cara servis dapur gas”, macam-macam video ada.

Selamat mencuba!

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah DIY Pintu Bawah Table Top Dapur, Tak Perlu Guna Langsir. Lagi Kemas

Kredit: Abu Aisyah

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama, Lambat Basi

Published

on

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama, Lambat Basi

Sehari sebelum raya biasanya, kaum ibu dah sibuk menyediakan rendang. Selalunya dimasak dalam jumlah yang banyak.

Tapi ada juga kejadian malam masak rendang, esok tengah harinya rendang dah basi. Memang geram kan.

Itulah sebabnya kena tahu petua-petua untuk memastikan rendang yang kita masak ni tahan lama. Maklumlah masak dalam jumlah yang banyak, sayang sangat kalau basi. Jadi sebaiknya ikut lapan petua ini.

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Paru Goreng Sambal Garing, Tak Sempat Makan Dengan Nasi Dah Licin

1. Pilih santan berkualiti

Hidangan yang menggunakan santan selalu yang paling cepat basi. Tapi jika kita menggunakan santan yang segar dan berkualiti, bukan saja rasa rendang pun lebih lazat tapi juga mampu membuat rendang tahan lebih lama.

2. Tunggu sejuk baru tutup

Selepas memasak rendang jangan tutup rapat periuk. Tunggu dulu sehingga rendang dan periuk sejuk. Jika periuk atau kuali berisi rendang terus ditutup rapat, wap air akan terkumpul pada tudung periuk dan akan jatuh ke dalam rendang.

Ini boleh menyebabkan rendang cepat basi. Sama juga dengan lauk dan makanan lain. Jadi, kalau nak tutup masa masih panas, biarkan ada sedikit bukaan (tak payah tutup rapat). Atau, tunggu hingga agak sejuk barulah periuk ditutup.

3. Pastikan betul-betul pecah minyak

Semasa menumis, pastikan bahan-bahan dah betul-betul garing dan pecah minyak. Pecah minyak ni tandanya warna tumisan menjadi sedikit gelap atau minyak tumisan akan terpercik sedikit daripada kuali. Selepas ada tanda begini, barulah masukkan ayam atau daging.

4. Masak sampai rendang kering

Salah satu cara untuk elakkan rendang cepat basi adalah dengan memasaknya hingga kering. Dengan cara ini, kandungan air dalam masakan akan dinyahkan dan ia dapat bertahan lebih lama. Daging pun akan jadi lembut!

5. Kurangkan santan

Sebenarnya tak semua resepi rendang menggunakan santan. Yang tak pakai santan tetap akan ada rasa lemak sebab dah guna kerisik. Kalau tetap nak guna santan, kurangkan sedikit kuantitinya kalau nak ia bertahan lebih lama.

6. Goreng ayam / daging separuh masak

Sebelum masak rendang, gorengkan dulu ayam hingga separuh masak atau masak ayam / daging atas api tanpa minyak atau air.

Boleh juga gaulkan dengan rempah-rempah dan bakar seperti ayam percik. Proses ini adalah untuk keringkan air daging atau ayam. Jadi bila air ayam / daging tu kering, barulah rendang lambat basi.

7. Pastikan bekas kering

Semasa menyimpan rendang dalam bekas, pastikan bekas telah dilap kering. Masa nak menceduk pun, kena pastikan juga sudip, sudu, atau senduknya kering.

Sebelum memasak atau panaskan atas periuk / kuali pun, keringkan dulu atas api supaya rendang yang dimasak tahan lama.

8. Sejukbeku & Asingkan

Sekiranya mahu menyimpang rendang dalam peti sejuk, asingkan dalam beberapa bekas kecil. Jangan simpan dalam satu bekas besar. Ini dapat mengelakkan rendang itu daripada asyik keluar masuk peti sejuk dan dipanaskan.

Jadi bila nak makan keluarkan satu bekas kecil untuk satu hidangan, yang lain tak disentuh.

Semoga Manfaat!

Foto : Julia Johari

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending