Connect with us

Umum

Wanita Cantik Ini ‘Manja’ Dengan Banyak Haiwan ,Selamba Cium Katak ,Main Lint4h Tapi 2 Binatang Ja Dia Tak Boleh.

Published

on

Join Telegram Arus Perdana Di Bawah Untuk Mudahkan Carian Artikel

Wanita Cantik Ini ‘Manja’ Dengan Banyak Haiwan ,Selamba Cium Katak ,Main Lint4h Tapi 2 Binatang Ja Dia Tak Boleh.

GARA-gara video dirinya mencium seekor katak, seorang gadis dianggap terpeng4ruh dengan cerita dongeng.

Bagaimanapun, hanya video itu sahaja yang menarik perh4tian apabila meraih hampir 900,000 tontonan di aplikasi TikT0k.

Malah, gadis itu turut dilihat dengan selamba ‘bermanja’ dengan beberapa binatang lain yang mengg3likan seperti lint4h dan pacat.

Gadis berkenaan yang hanya mahu dikenali sebagai Syahirah meng4kui tidak berasa g3li dengan katak kerana sudah biasa dengan kehidupan di kampung sejak kecil.

Namun katanya, video tersebut dirak4mkan secara spontan ketika ternampak haiwan amfibia itu semasa sedang berbual dengan ibunya di laman rumah, baru-baru ini.

“Saya cium katak tu bukannya nak promote saya ni single. Tapi saya sudah biasa pegang katak sejak kecil, jadi tak ada pun rasa g3li dengan haiwan tu.

“Biasalah gadis kampung, tak ada yang g3li. Kalau orang g3li lipas dan tikus, saya anggap tu biasa saja,” katanya kepada mStar.

Syahirah bersama kambing biri-biri ternakan keluarganya.

Turut dikenali sebagai Raa dalam kalangan teman-teman, kehidupan Syahirah di Kampung Gong Mengkelih di Pasir Puteh, Kelantan turut dikelilingi beberapa haiwan ternakan.

“Di rumah, keluarga saya membela kambing biri-biri. Ada kira-kira 10 ekor. Kami juga memelihara kucing, arnab dan burung termasuk burung puyuh.

Orang yang baik tu ramai, tapi bukan semua yang kita rasa selesa. Mungkin orang tu perfect di mata orang lain, tapi bukan pada kita

“Kebiasaannya setiap petang selepas habis kerja, saya akan meluangkan masa bersama kambing biri-biri ini. Kesemuanya jinak dan suka bermanja,” ujarnya.

Menurut anak bongsu daripada empat beradik itu, dia bagaimanapun tetap mempunyai ‘p4ntang’ untuk mendekati binatang tertentu.

Pegang Lint4h

Gadis ini tidak berasa g3li memegang lintah dan pacat.

“Saya tak suka dekati ular kerana ia berb1sa. Jika ada ular yang jinak, dijadikan tarikan pelancong untuk bergambar pun saya jauhkan sebab terbayang ular tu akan membelit badan.

“Selain itu, saya juga tak suka pegang ulat sampah. Bukannya g3li, boleh saja nak pegang. Tapi kalau saya pegang, rasa meremang bulu roma,” tambahnya.

Syahirah berkata, dia turut gemar memasak, malah sering membuat nasi lemak untuk rakan-rakan sekerja ketika bekerja di Kuala Lumpur sebelum bertukar kerjaya di Kota Bahru, tahun lalu.

“Dulu saya sering bawa bekal makanan sendiri ke tempat kerja, memang jarang makan di luar. Lebih puas hati rasa masakan yang dibuat sendiri,” jelasnya.

Syahirah sudah biasa melakukan kerja-kerja kampung.

Ditanya mengenai ciri-ciri lelaki idaman, eksekutif akaun itu bagaimanapun tidak cer3wet kerana apa yang lebih penting baginya adalah kejujuran dan keserasian.

“Orang yang baik tu ramai, tapi bukan semua yang kita rasa selesa. Mungkin orang tu perfect di mata orang lain, tapi bukan pada kita.

“Sudah tentu saya nak cari orang yang selesa dengan saya, dan saya pun selesa dengan dia. Saya ni seorang peramah, suka bercerita.

“Cuma satu je, saya ni insecure (tergugat) dengan lelaki yang kulitnya lagi putih daripada saya atau ber’muka jambu’. Saya lebih suka lelaki berkulit sawo matang macam pelak0n Datuk Aaron Aziz,” katanya.

VIDEO KLIK DISINI

Sumber: Mstar

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Umum

Apakah Beza Antara Timing Belt Dan Timing Chain, Info Penting, Elak Putus Ditengah Jalan

Published

on

Join Telegram Arus Perdana Di Bawah Untuk Mudahkan Carian Artikel

Apakah Beza Antara Timing Belt Dan Timing Chain, Info Penting, Elak Putus Ditengah Jalan

Kereta ada dua jenis timing. Pertama timing chain dan yang kedua timing belt. Kedua-dua jenis timing ini mempunyai perbezaan yang perlu kita ketahui bagi mengelakkan kerosakkan dan kerugian menukarnya jika masih boleh digunakan. Berikut penjelasan oleh saudara Ruzlan Bin Ab Rahman yang mendapat lebih 10 ribu perkongsian.

TIMING CHAIN

Tidak perlu ditukar selagi belum berbunyi nyaring. Timing chain boleh bertahan sekurang-kurangnya sehingga 400,000 km atau lebih.

Timing chain terletak di dalam enjin. Jadi ia terendam sekali dengan minyak enjin. Selagi minyak enjin (minyak hitam) ditukar mengikut jadual dan menjaga kuantitinya dalam enjin, lagi lama rantai tersebut boleh bertahan. Pastikan anda ikuti cara penjagaan minyak hitam yang betul.

TIMING BELT

Ia perlu ditukar setiap kali 90,000 km atau 100,000 km dan kos menggantikan belting yang baru agak mahal. Jika anda menggunakan Perodua Viva, ia lebih mahal dari timing belt Proton Wira.

Kebiasaannya Timing Belt tidak bagi apa-apa tanda atau hint bila ia nak putus. Tiba-tiba saja ia boleh putus dengan sendiri. Sesetengah enjin, ia akan berbunyi. Untuk memastikan bunyi tersebut berpunca dari timing belt, anda jiruskan sedikit air paip pada timing belt yang sedang berputar. Jika bunyi hilang semasa dibahasahi air tersebut, maka memang timing belt kereta anda wajib segera diganti.

Apabila timing belt putus, ia akan melibatkan kos yang sangat tinggi kerana komponen-komponen dalam enjin banyak yang akan rosak, patah dan retak.

Jadi pastikan anda tukar timing belt tepat pada masanya.

Timing belt – 60,000km untuk kereta proton Wira, Saga. Waja boleh tahan sampai 90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt ni ikut jenis kereta. Banyak orang tak tahu, depa sampai aje 60,000km terus tukar tak kira la dia pakai apa kereta pun!

Timing belt direkomen tukar 60000km atau 100000km bergantung kepada jenis belt yg dipakai. GEARBOX ATF (Automatic Transmission Fluid) mesti ataupun paling bagus tukar 20000km, GEARBOX CVT (Continuously Variable Transmission) jangan main-main mesti tukar selalu pada 20000km.

BAHANA KARBON DALAM ENJIN

  • Penggunaan minyak kereta anda bertambah
  • Kereta jadi kurang pick-up (kurang kuasa pecutan)
  • Kereta tersengguk-sengguk ketika menaiki bukit
  • Susah hendak dihidupkan terutama semasa enjin sejuk
  • Enjin terasa berat
  • Bunyi bising dan gegaran yang kuat pada enjin

Bertindak sekarang.

Semoga info ini memberi manfaat kepada kita semua. Jangan lupa komen dan share kisah ini untuk berkongsian manfaat bersama orang lain. Terima kasih.

Kredit : Ruzlan Bin Ab Rahman

Continue Reading
Advertisement

Trending