Connect with us

Tips Dan Petua

Tip Elak Soket Elektrik Dari ‘Overheating’ Atau Mudah Terbakar

Published

on

Tip Elak Soket Elektrik Dari ‘Overheating’ Atau Mudah Terbakar

Penggunaan alatan atau perkakas eletrik di rumah sudah menjadi perkara biasa dalam melakukan rutin harian, dari televisyen, lampu, mesin basuh, peti sejuk, mahu pun pengering rambut, kita pasti memerlukan plug yang banyak di rumah supaya setiap perkakas atau alatan tersebut boleh digunakan.

Bila mana tidak mempunyai cukup plug, tatkala ramai ahli keluarga yang pulang ke rumah, dan perlu mengecas telefon, atau menggunakan komputer riba, kita akan menggunakan soket ‘extension’ untuk memastikan semua orang dapat menggunakan barang mereka.

Setiap Soket Ada Limit Kuasa Tersendiri

ARTIKEL LAIN : Pastikan Betul Ini Panduan Jenis Extension Wire Yang Sesuai Dan Tak Sesuai Dipasang Di Rumah

Namun, tahukah anda, setiap soket ‘extension’ mempunyai limit kuasa yang tersendiri, dan jika tersalah guna, akan berlaku litar pintas, dan menyebabkan kebakaran. Untuk mengelakkan perkara sebegitu berlaku, saudara Abe Jaq kongsikan langkah pencegahan awal yang boleh dilakukan oleh kita semua.

Mari kita ikuti perkongsiannya.

Kisah teladan dryer baju saya

Al kisah begini ceritanya… Saya sedang basuh tangan dekat sinki dapur, tiba-tiba bau hangit semacam je..dengan menggunakan deria bau saya ini, saya cuba mengesan apakah misteri di sebalik bau ini? Macam scanner gitu..haha

Akhirnya jumpa, soket dan plug dryer baju di rumah yang sudah terbakar. Plug tu dah melekat dekat soket dan amat susah untuk di keluarkan.. Oh ye sebelum terlupa, sebenarnya ianya adalah soket extension, bukan soket yang di dinding tu. Sebab soket di dinding sudah rosak kedua-duanya sebelum kejadian ini. Sebab tu saya gunakan extension. hehe

Foto: Abe Jaq

Cerita sebelum ini, saya berasa agak pelik kenapa tiba-tiba kedua-dua soket di dinding yang saya gunakan untuk mesin basuh dan dryer rosak secara berturut-turut. Tapi saya buat tak tahu je sebab baju berlambak-lambak nak kena basuh dan keringkan. Jadi masa tu teringat ada extension, saya pun guna jela extension tu sampailah kejadian ini berlaku, Nasib baik tiada api yang keluar… alhamdulillah

Bila buat siasatan sebagai seorang yang amatur dalam elektrikal, saya simpulkan tindakan-tidakan yang patut di ambil untuk mengelakkan perkara ini berlaku.

Ianya mungkin tidak tepat 100% secara teknikal, tetapi setidak-tidaknya anda telah melakukan pencegahan lebih awal :

1. Jangan sesekali menggunakan extension untuk penggunaan dryer baju. Extension tidak sesuai untuk bebanan yang tinggi

2. Elakkan gunakan double socket untuk kegunaan dryer dan mesin basuh secara serentak. Jika anda menggunakan dryer dan mesin basuh secara serentak, lama kelamaan akan overheating dan menyebabkan socket rosak dan ada kemungkinan terbakar seperti extension jugak.

3. Saya sarankan gunakan single socket untuk dryer sahaja. Jika anda masih menggunakan double socket jugak, pastikan anda hanya gunakan satu sahaja pada satu masa. Elakkan penggunaan mesin basuh dan dryer secara serentak.

4. Sistem pendaiwaian di rumah. Saya sarankan untuk lebih selamat, semasa mula-mula anda membuat pedawaian dirumah, pastikan soket untuk kegunaan dryer menggunakan saiz wayar yang lebih besar/tebal. Sepertimana pendawaian air cond di rumah. Ianya lebih selamat walaupun secara teknikal ianya agak membazir.

Double Socket : saya guna sebelah untuk mesin basuh dan sebelah untuk dryer

Walaupun ianya diberi contoh kepada penggunaan mesin basuh dan juga dryer, namun alatan elektrik yang lain juga turut sama memberi kesan kalau digunakan dengan salah.

Jika menggunakan soket extension, pastikan anda tidak terlalu membebankannya dengan penggunaan yang banyak pada satu-satu masa.

Sekarang saya sudah tukar soket baru dan hanya menggunakan satu sahaja pada satu-satu masa. Bergilir-gilir antara mesin basuh dan dryer baju. Soket sebelah lagi saya tak tukar pun, biar jela kat situ..Nak buat pendawaian baru untuk dryer sahaja, ongkosnya tiada.. hahaha

Sekian, semoga ambil iktibar.

ARTIKEL LAIN : Kipas Siling Pusing Perlahan Ini Cara Mudah Lajukan Semula

Sumber : Akakpesan

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Published

on

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Mesin basuh bila beberapa tahun digunakan selalu akan berlaku beberapa masalah. Antaranya yang biasa adalah berkaitan dengan spin atau pengering. Dah spin tapi ia berpusing perlahan hingga pakaian masih lembap walaupun dah selesai proses pengeringan.

Menurut Hairul Vcool yang mengusahakan perniagaan membaiki mesin basuh dan aircond masalah ini memang biasa berlaku bila sudah beberapa tahun mesin basuh digunakan.

Beliau yang selalu berkongsi tip dan cara DIY membaiki alat elektrik turut berkongsi langkah mudah yang boleh dilakukan sendiri agar spin mesin basuh elok semula.

Baiki Sendiri Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan Baju Tak Kering

ARTIKEL LAIN : Baju Putih Selamat Tak Kotor Ini Cara Tapis Air Karat Dalam Mesin Basuh

“Hari ini ada customer hantar mesin basuh, katanya bahagian pengering perlahan. Jadi baju tak kering sepenuhnya atau masih lembap.

“Daripada pengalaman mesin basuh spin perlahan ini disebabkan belting yang kendur. Masalah ini juga kita boleh baiki sendiri.

Apa yang perlu dilakukan adalah;

1. Baringkan mesin basuh, kerana belting ini ada di bahagian bawah. Belting ini boleh kendur bila mesin basuh dah lama digunakan. Sebab itu lepas 2-3 tahun kita kena adjust sendiri jika spin jadi perlahan.

2. Bila dah baringkan kita akan nampak belting, apa yang perlu dilakukan bila ia kendur adalah buka skru di kiri dan kanan kemudian ketatkannya semula. Cara ini belting akan kembali tegang. Tapi pastikan jangan tegang sangat.

3. Kemudian boleh cuba proses pengeringan. Selalunya selepas ketatkan belting, masalah spin perlahan akan selesai.

Selain itu pesan beliau jika masalah ini berlaku pada mesin basuh, sebelum memanggil technican periksa dulu bahagian belting ini. Jika kendur boleh ketatkan sendiri tapi jika masih tegang, barulah menggunakan khidmat technican kerana boleh jadi kerana masalah lain.

Semoga Manfaat!

ARTIKEL LAIN : Baju Masih Lekat Sabun & Kotor, Tandanya Mesin Basuh Kena Servis, Buka Dan Cuci Sendiri Bagi Bersih

Sumber : Hairul Vcool Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending