Connect with us

Tips Dan Petua

Petua Berkesan Untuk Halau Ular & Serangga Dalam Rumah!

Published

on

Petua Berkesan Untuk Halau Ular & Serangga Dalam Rumah!

Kalau ada ‘sarang’ ular di kawasan rumah, ini cara halau ular paling berkesan dan jimat anda boleh cuba lakukan. Bukan itu sahaja, penulis juga kongsikan beberapa cara lain untuk menghalau serangga seperti lipas dan anai-anai.

Ke semua tips di bawah hanya menggunakan bahan sedia ada di rumah. Jimat duit tak perlu beli yang baru. Nak tahu macam mana? Kena baca sampai habis.

CARA HALAU ULAR & SERANGGA LAIN DALAM RUMAH ANDA

ARTIKEL LAIN : Cicak Banyak Dalam Rumah Ikut Cara Ini Untuk Hilangkan Memang Berkesan

1. Halau ular

Sembur apa-apa pewangi atau penyegar udara tempat ular berada. Ular tersebut akan pergi dengan sendiri.

2. Halau lipan

Letak garam halus atau kasar pada lipan. Selain itu, boleh juga tabur garam tersebut di kawasan lembap yang menjadi tempat kesukaan lipan.

3. Cara halau lipis

Hiris daun salam halus-halus dan taburkan di tempat lipas berkeliaran. Lipas tidak akan kembali lagi di situ.

4. Halau anai-anai

Sembur air kapur sirih di mana anai-anai berada di rumah. Baik di dinding atau di perabot. Anai-anai akan mati akibat
kepanasan.

5. Halau tikus

Taburkan serbuk lada hitam pada tempat yang biasa ada tikus. Tikus akan menjauhi tempat tersebut.

6. Cara halau cicak

Sapu dan letak tembakau di celah dinding atau siling rumah. Cicak akan lari menjauhi rumah anda dengan serta merta apabila tercium bau tembakau tersebut.

7. Cara basmi tungau

Letakkan kulit durian atau bunga pandan di tempat tungau hinggap. Bau dari bahan tersebut boleh menyebabkan tungau mati. Berkesan!

8. Halau lalat

Hiris daun pandan menjadi potongan kecil. Letaklah di mana lalat selalu hinggap dan lalat pasti akan menjauhi kawasan tersebut.

9. Cara halau semut

Taburkan serbuk kopi pada kawasan yang biasa didatangi semut. Pasti selepas ini tiada lagi semut.

10. Halau nyamuk

Letakkan kulit limau pada tempat yang selalu menjadi tumpuan nyamuk. Ini akan menyebabkan nyamuk tidak lagi berani untuk mendekati kawasan tersebut.

Mudah kan? Selamat mencuba!

ARTIKEL LAIN : Tip Berkesan HaIau Tikus Guna 1 Bahan Ini Sahaja. Lipas, Semut, Cicak Pun Larii!

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending