Connect with us

Tips Dan Petua

Tip Berkesan HaIau Tikus Guna 1 Bahan Ini Sahaja. Lipas, Semut, Cicak Pun Larii!

Published

on

Tip Berkesan HaIau Tikus Guna 1 Bahan Ini Sahaja. Lipas, Semut, Cicak Pun Larii!

Eeee gelinya dengan tikus! Bukan saja menggelikan, tapi bila dah masuk rumah, macam-macam jadinya. Apa cara halau tikus yang berkesan supaya takkan datang lagi ya?

Stok makanan di dapur habis kena gigit, sampai bekas makanan pun boleh jadi rosak. Kalau tak dapat makanan, barang-barang macam buku, beg plastik pun kena gigit.

Bukan itu saja, najis dan air kencing tikus juga sangat bahaya untuk keluarga dan boleh mengundang penyakit. So, jom cuba cara halau tikus dari rumah yang disenaraikan di bawah ni.

Petua HaIau Tikus Guna Kulit Telur

ARTIKEL LAIN : Kalau Dalam Rumah Banyak Semut, Buat Spray Homemade 3 Bahan Ini. Mudah & Lebih Selamat

Kat rumah mesti banyak gunakan telur kan?

Tapi biasanya kita akan terus buangg kulitnya.

OK mulai sekarang jangan buangg lagi sebab ia sangat berguna untuk dijadikan ‘ra.cun semulajadi’ untuk haIau haiwan dan serangga per0sak di rumah.

Bukan hanya tikus je, saya dah cuba dan alhamduliIIah segala semut dan lipas yang suka merayap di sekitar dapur pun dah tak ada.

Caranya:

  • Keringkan kulit telur.

  • Tum.buk halus menjadi serbuk.

  • Letak di setiap tepi rumah dan dalam laci kabinet dapur.

  • Selebihnya disimpan dalam botol untuk digunakan lagi nanti. Boleh tahan lama dan tak memu.daratkan manusia.

Silakan share, saya pun dapat info ni dari Google!

Kredit : Abel Lione Karia

7 Lagi Cara HaIau Tikus Yang Berkesan Untuk Dicuba

ARTIKEL LAIN : Bilik Air Bau Busuk & Ada Lipas, Letak 2 Bahan Ini. Confirm Wangi, Lipas Pun Lari

1. Tutup Tempat Keluar Masuk Tikus

Cara haIau tikus yang paling penting pertamanya ialah dengan menutup laluan masuk tikus ke rumah.

Badan yang boleh meliuk di celahan terkecil membuatkan tikus senang masuk melalui mana-mana lubang.

Jadi, kita kena pastikan supaya setiap celahan di rumah sama ada di pintu, tingkap, lubang dinding ditutup dengan rapat.

Kalau nak ‘test’ sama ada tikus muat masuk laluan, cuba masukkan pensel, kalau pensel muat, maknanya tikus pun boleh lalu!

Pastikan juga lubang atau laluan ditutup dengan bahan yang tahan lasak macam berus dawai atau papan besi.

Bahan macam plastik, getah atau kayu memang tak sesuai malahan akan jadi makanan tikus nanti!

2. Guna Perangk4p Tikus

Cara haIau tikus secara tradisional dengan perangk4p masih berkesan sampai sekarang.

Tapi harus diingat, tikus sekarang pun makin pandai untuk eIak perangkap.

Daripada guna sejenis perangk4p, gunakan beberapa jenis perangk4p seperti getah tikus dan sangkar besi yang diletak dengan umpan.

Letakkan perangk4p di tempat yang berpotensi untuk menjadi laluan tikus seperti belakang rak televisyen, bawah peti ais atau bawah meja makan.

Boleh juga letakkan perangk4p di kawasan rumah yang banyak najiss dan air ken.cing tikus.

3. Pudina / Teh Pudina

Cara haIau tikus lain yang boleh dicuba ialah menggunakan pudina kerana baunya yang menyenangkan dan dijadikan pewangi di rumah.

Sebaliknya bagi tikus, bau ini cukup tajam dan tidak disukai oleh tikus.

Gunakan minyak pudina dengan merendamkan bola kapas atau gunakan sisa uncang teh pudina dan letakkannya pada laluan berpotensi bagi menghaIau tikus.

4. Daun Pandan

Jika susah nak mencari produk daun pudina, daun pandan juga boleh digunakan. Daun berbau wangi ni bukan saja berguna untuk menyerikan masakan, malah baunya berkesan untuk haIau tikus.

Letakkan daun pandan di sekitar laluan tikus untuk mencegah tikus untuk masuk ke rumah.

5. Serai Wangi

Cara halau tikus menggunakan serai wangi juga cukup popular dan berkesan untuk menghaIau serangga dan haiwan per0sak lain. Bermacam-macam bentuk produk serai wangi yang boleh dipilih seperti kiub, cecair dan serbuk. Dengan menggunakan serai wangi, tikus dapat dihaIau dan rumah anda juga akan berbau segar sepanjang masa.

6. Lada Hitam

Kalau manusia pun boleh bersin disebabkan bau lada hitam yang kuat, apatah lagi tikus yang ada deria bau yang tajam.

Halau tikus di rumah anda dengan meletakkan lada hitam di kawasan yang menjadi laluan haiwan per0sak ini.

Insha AIIah tikus tak berani datang lagi…

7. Bela Kucing

Kalau ahli keluarga anda tiada alahan kucing, adalah disarankan untuk mula bela kucing di rumah untuk membantu selesaikan masaIah tikus.

Pastikan kucing anda ada ‘skill’ untuk menangk4p tikus!

Pasir kucing pun sesuai digunakan untuk halau tikus sebab baunya yang sinonim dengan kucing boleh membuatkan tikus ta.kut untuk mendekati rumah anda.

Bagi rumah yang ada masaIah tikus, jangan lupa untuk praktikkan tips-tips ini.

Untuk elakkan tikus duduk serumah dengan anda, amalkan kebersihan di rumah.

Selamat mencuba!

ARTIKEL LAIN : Masalah Pepijat Bersarang Di Tilam Basmi Dengan Cara Ini Berkesan

Sumber : Google

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending