Connect with us

Tips Dan Petua

Lembut Di Dalam Rangup Di Luar Ini Resepi Keropok Lekor Guna 4 Bahan

Published

on

Lembut Di Dalam Rangup Di Luar Ini Resepi Keropok Lekor Guna 4 Bahan

Resepi keropok lekor ini adalah perkongsian daripada Ayu Hidayu di laman Facebook. Menurutnya, ini kali pertama dia cuba membuat keropok lekor dan sos pencicah sendiri. Mujur menjadi katanya.

Tak susah sangat nak membuatnya, yang paling penting kena ada keinginan dan tidak takut untuk mencuba. Paling best, keropok ni resepi homemade. Kebersihan terjamin, garam gula pun kita boleh kawal. Halalan wa toyyiban.

Jom ikuti perkongsian daripada Ayu Hidayu. Jangan lupa cuba ya resepi keropok lekor mudah ni!

Resepi Keropok Lekor Lembut Di Dalam Rangup Di Luar

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Sendiri Sos Keropok Lekor, Resipi Original Dari Terengganu

Bahan-bahan:

  • 20 ke 25 ekor ikan temenung lemak (ikan kembung), ambil isi sahaja
  • 2 cawan tepung ubi
  • 1 cawan tepung gandum
  • Garam ajinomoto
  • 1 sudu baking powder

Cara buat:

1. Kisar isi ikan dengan sedikit air (agak-agak sehingga boleh dikisar).

2. Gaulkan isi ikan yang telah dikisar dengan tepung ubi, tepung gandum, garam, ajinamoto, baking powder. Tidak perlu tambahkan air.

3. Uli sehingga menjadi doh. Selepas itu letak sedikit minyak untuk bagi doh licin.

4. Letak sedikit minyak masa nak gentel kat pelapik supaya tidak melekat.

5. Sementara itu, rebuskan air dulu dalam kuali besar.

6. Selepas air mendidih, masukkan keropok yang sudah digentel tadi. Masak sehingga keropok itu terapung bermakna sudah masak elok. Toskan dan sejukkan sebelum dipotong.

7. Gorengkan keropok untuk makan bersama sos pencicah.

Selamat Mencuba!

ARTIKEL LAIN : Buat Sendiri Apom Lengang Yang Lembut, Tepi Rangup Sebijik Macam Beli Di Pasar Malam

Kredit: Ayu Hidayu

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending