Connect with us

Tips Dan Petua

Cara Buat Sendiri Sos Keropok Lekor, Resipi Original Dari Terengganu

Published

on

Cara Buat Sendiri Sos Keropok Lekor, Resipi Original Dari Terengganu

Bila makan keropok lekor, celup tepung, atau popia mesti digandingkan dengan sos pencicah. Tapi nak jumpa sos pencicah yang kena dengan tekak dan selera sendiri, memang sukar.

Rupanya nak membuatnya tak susah mana, anda sendiri boleh membuatnya dirumah. Boleh buat banyak dan simpan dalam peti sejuk. Bila nak makan boleh terus guna, tak perlulah makan dengan sos biasa kan.

Anak-anak kalau nak makan kerepok mesti nak sos keropok lekor. Kalau beli sebotol, sekali hadap jer. Malam ni buat sendiri. Lepas makan nasi sambung makan keropok plak.

Mari ikuti perkongsian resepi oleh Ayda Sallehudin di bawah ini.

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Sos Thai Homemade, Cicah Dengan Apa Pun Sedap!

BAHAN-BAHAN:

  • 800 gram cili kisar
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 sudu kecil minyak
  • 2 cawan gula pasir (boleh lebihkan jika suka manis)
  • 1/2 cawan cuka makan
  • 1 cawan air (lebihkan jika suka sos cair)
  • Seketul gula melaka saiz sederhana

CARA PENYEDIAAN:

1. Tumis bawang putih yang sudah dicincang dengan 1 sudu kecik minyak masak. Tumis sehingga bawang putih menjadi kekuningan.

2. Kemudian masukkan semua bahan-bahan lain iaitu cili kisar, gula pasir, cuka makan, air dan gula melaka.

3. Masak menggunakan api perlahan sehingga sos menjadi pekat dan bertukar kepada warna sedikit gelap.

4. Sejukkan terlebih dahulu sebelum disimpan di dalam botol.

Selamat mencuba!

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Sos Cili Homemade Sedap, Hanya Kos RM5 Boleh Dapat 3 Botol

Sumber/Foto: Ayda Sallehudin

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama, Lambat Basi

Published

on

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama, Lambat Basi

Sehari sebelum raya biasanya, kaum ibu dah sibuk menyediakan rendang. Selalunya dimasak dalam jumlah yang banyak.

Tapi ada juga kejadian malam masak rendang, esok tengah harinya rendang dah basi. Memang geram kan.

Itulah sebabnya kena tahu petua-petua untuk memastikan rendang yang kita masak ni tahan lama. Maklumlah masak dalam jumlah yang banyak, sayang sangat kalau basi. Jadi sebaiknya ikut lapan petua ini.

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Paru Goreng Sambal Garing, Tak Sempat Makan Dengan Nasi Dah Licin

1. Pilih santan berkualiti

Hidangan yang menggunakan santan selalu yang paling cepat basi. Tapi jika kita menggunakan santan yang segar dan berkualiti, bukan saja rasa rendang pun lebih lazat tapi juga mampu membuat rendang tahan lebih lama.

2. Tunggu sejuk baru tutup

Selepas memasak rendang jangan tutup rapat periuk. Tunggu dulu sehingga rendang dan periuk sejuk. Jika periuk atau kuali berisi rendang terus ditutup rapat, wap air akan terkumpul pada tudung periuk dan akan jatuh ke dalam rendang.

Ini boleh menyebabkan rendang cepat basi. Sama juga dengan lauk dan makanan lain. Jadi, kalau nak tutup masa masih panas, biarkan ada sedikit bukaan (tak payah tutup rapat). Atau, tunggu hingga agak sejuk barulah periuk ditutup.

3. Pastikan betul-betul pecah minyak

Semasa menumis, pastikan bahan-bahan dah betul-betul garing dan pecah minyak. Pecah minyak ni tandanya warna tumisan menjadi sedikit gelap atau minyak tumisan akan terpercik sedikit daripada kuali. Selepas ada tanda begini, barulah masukkan ayam atau daging.

4. Masak sampai rendang kering

Salah satu cara untuk elakkan rendang cepat basi adalah dengan memasaknya hingga kering. Dengan cara ini, kandungan air dalam masakan akan dinyahkan dan ia dapat bertahan lebih lama. Daging pun akan jadi lembut!

5. Kurangkan santan

Sebenarnya tak semua resepi rendang menggunakan santan. Yang tak pakai santan tetap akan ada rasa lemak sebab dah guna kerisik. Kalau tetap nak guna santan, kurangkan sedikit kuantitinya kalau nak ia bertahan lebih lama.

6. Goreng ayam / daging separuh masak

Sebelum masak rendang, gorengkan dulu ayam hingga separuh masak atau masak ayam / daging atas api tanpa minyak atau air.

Boleh juga gaulkan dengan rempah-rempah dan bakar seperti ayam percik. Proses ini adalah untuk keringkan air daging atau ayam. Jadi bila air ayam / daging tu kering, barulah rendang lambat basi.

7. Pastikan bekas kering

Semasa menyimpan rendang dalam bekas, pastikan bekas telah dilap kering. Masa nak menceduk pun, kena pastikan juga sudip, sudu, atau senduknya kering.

Sebelum memasak atau panaskan atas periuk / kuali pun, keringkan dulu atas api supaya rendang yang dimasak tahan lama.

8. Sejukbeku & Asingkan

Sekiranya mahu menyimpang rendang dalam peti sejuk, asingkan dalam beberapa bekas kecil. Jangan simpan dalam satu bekas besar. Ini dapat mengelakkan rendang itu daripada asyik keluar masuk peti sejuk dan dipanaskan.

Jadi bila nak makan keluarkan satu bekas kecil untuk satu hidangan, yang lain tak disentuh.

Semoga Manfaat!

Foto : Julia Johari

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending