Connect with us

Tips Dan Petua

Jika Brek Kereta Ada 3 Tanda-Tanda Ni Ia Bermakna Sudah Tiba Masanya Untuk Diganti

Published

on

Join Telegram Arus Perdana Di Bawah Untuk Mudahkan Carian Artikel

Jika Brek Kereta Ada 3 Tanda-Tanda Ni Ia Bermakna Sudah Tiba Masanya Untuk Diganti

Bagi yang ada kereta, selalunya akan menjadi isu untuk tengok keadaan kereta, sama ada okay atau tidak, yang mana kadang-kadang terlepas pandang sebab kekangan masa.

Begitu juga dengan keadaan brek kereta, salah satu aspek penting pada kereta yang tidak harus dipandang enteng, mana tak nya, kalau dibiarkan tidak diservis, pasti akan sebabkan kemlangan. Tetapi, bagaimana pula nak tahu bila masanya brek tersebut perlu ditukar?

Bilakah Keadaan Yang Memerlukan Anda Menukar Brek Kereta?

ARTIKEL LAIN : Modal Tak Sampai RM15, Lelaki Ini Ajar Cara Nak Hilangkan Kesan Calar Pada Kereta

Bagi mereka yang memandu di kawasan bandar yang sesak, pada kadar 13 ribu kilometer setahun, anda perlu menukar brek pad dengan lebih kerap berbanding mereka yang memandu 45 ribu kilometer setahun, tetapi di kawasan luar bandar. Ini kerana, anda menggunakan brek yang lebih jika memandu di kawasan bandar, berbanding luar bandar.

Namun begitu, tidak ada masa yang spesifik bila masa untuk ganti brek pad, jadi ianya bergantung pada deria pendengaran dan nasihat dari juruteknik automatif yang berpengalaman.

Kebanyakan kereta perlu menukar kedudukan tayar setiap enam bulan, dan pada masa itu jugalah amat sesuai untuk memeriksa keadaan brek. Selalunya pihak mekanik boleh tengokkan keadaan ketebalan brek pad.

Banyak kereta dibuat dengan adanya sensor pengikis yang melawan brek pad, untuk memberitahu bila ‘lining’ perlu diganti. Anda akan dengar bunyi yang menjengkelkan apabila menggunakan brek (atau pada beberapa kenderaan lain, apabila brek dilepaskan).

1. Bunyi yang dikeluarkan

Tidak semua kereta dibina dengan adanya sensor tersebut, jadi anda harus tahu kenderaan anda, dan peka dengan bunyi yang didengar, seperti bunyi bergesel (petanda brek pad dah menipis).Ada bunyi yang dikeluarkan boleh hilang dengan membuat pembersihan pada kawasan brek, tapi jika brek tersebut selalu didengar dengan lebih kerap, ia menandakan ada bahagian yang rosak.

2. Perlu ditekan dengan lebih kuat

Tanda lain yang boleh dilihat adalah apabila pedal brek kereta ditekan, jarak kenderaan berhenti, atau bila menekan brek kaki, ia perlu ditekan dengan lebih dalam, sehingga mencecah lantai. Disebabkan ‘brake linings’ digunakan secara beransur-ansur, anda mungkin tidak perasan akan perubahan yang ada, jadi mekanik yang berpengalaman boleh membantu.

3. Lampu peringatan

Kereta mempunyai lampu peringatan brek yang menyala dalam beberapa saat ketika enjin dihidupkan. Sekiranya lampu itu menyala ketika sedang memandu, ia mungkin bermakna bendalir pada brek kereta rendah disebabkan kebocoran atau masalah dengan silinder brek.

Harus diingat, lampu ini bukanlah nyalaan yang sama dengan brek tangan atau brek kaki.Semua kereta dan kenderaan ringan mempunyai brek cakera depan. Ada juga yang mempunyai pada bahagian belakang. Bila kereta ada brek cakera, hanya perlu digantikan brek pad dan menghidupkan kembali rotor pada alat pelarik jika perlu, supaya permukaan lebih lancar.

Namun, kini banyak pengeluar kereta telah gunakan rotor yang lebih ringan dan nipis untuk kurangkan berat kenderaan dan jimatkan wang.

Dulu brek kereta jenis cakera boleh bertahan sehinga dua ke tiga kali ‘resurfacings’, tapi, jangan terkejut kalau pad perlu ditukar, anda juga harus gantikan rotor yang baru. Mungkin banyak bengkel yang tidak mahu lagu buat ‘resurfacing’ kerana makan masa, lebih mudah sekiranya hanya gantikan rotor dan pad yang baru.

Ambil perhatian dengan bunyi-bunyian yang dikeluarkan oleh kenderaan, lebih-lebih lagi bahagian brek kereta yang kerap digunakan. Jika perlu diganti atau ditukar, pastikan lakukannya supaya pemanduan lebih selamat.

Semoga Manfaat!

ARTIKEL LAIN : Tip Hilangkan Watermark Pada Cermin Kereta, Cuci Guna Pes Pencuci Pinggan Saja. Mudah & Murah!

Sumber: cars.com

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Garlic Bread Ketagih Memang Sedap, 1 bungkus Roti Gardenia Panjang Habis Sekelip Mata Je!

Published

on

Join Telegram Arus Perdana Di Bawah Untuk Mudahkan Carian Artikel

Garlic Bread Ketagih Memang Sedap, 1 bungkus Roti Gardenia Panjang Habis Sekelip Mata Je!

Jika ada roti sandwich di dapur tu boleh cuba buat Garlic bread ketagih ni.

Sebab ape ketagih?

Sebab bila makan tak boleh nak stop. 1 bungkus roti Gardenia yang panjang tu boleh habis sekelip mata je. Anak-anak yang kurang makan roti pun pun berulang kali makan. Memang licin dibuatnya.

Anda nak cuba? Jom ikuti perkongisan resepi oleh Siti Norizan di bawah ini.

RESEPI GRALIC BREAD KETAGIH

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Kuih Ropa, Kuih Tradisi Dari Terengganu. Inti Ikan Paling Sedap

Makan panas-panas, memang tak sedar dah makan berapa keping tau.. Makan macamtu pon dah sedap, apatah lagi Kalau makan dengan mushrooms soup

BAHAN-BAHAN :

  • Roti
  • Marjerin/butter/planta
  • Bawang putih ditumbuk halus atau cincang halus – saya guna 3 ulas untuk 6 keping roti
  • Parsley flakes/mix herb/daun bawang atau daun sup cincang halus

CARA-CARA :

1. Tumbuk bawang putih. Gaul dengan majerin/butter. Masukkan daun parsley flakes/mix herb/daun bawang tadi. Kacau rata.

2. Sapu rata atas roti. Potong 2 atau 3.

3. Susun dalam tray.

4. Panaskan oven api atas bawah 170°c.

5. Spray atau renjis roti dengan air. Untuk melembabkan roti (bila makan tak la rasa kering/atau tercekik)

6. Masukkan tray dalam oven. Kalau takde oven biasa tu guna oven toaster pon boleh.

  • Ikut resepi asal bakar dalam masa 17 minit.
  • 3 minit terakhir bakar guna api atas jer utk garingkan bahagian atas.

Siap.

Boleh dimakan macam tu jer pon dah sedap atau cicah dengan mushroom sup/sup ayam atau sup apa-apa pon boleh.

Selamat mencuba!

Sumber/Foto : Siti Norizan

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending