Connect with us

Tips Dan Petua

Hanya Guna Tiga Bahan Semburan Homemade Hilangkan Karat Barang Dapur

Published

on

Hanya Guna Tiga Bahan Semburan Homemade Hilangkan Karat Barang Dapur

Apabila bergelar isteri dan ibu tentu, ruang dapur adalah bahagian yang kerap digunakan untuk memasak hidangan buat keluarga. Untuk memastikan ruang dapur bersih dan kelengkapan memasak bersih tentu pelbagai bahan cucian digunakan.

Bagaimana pun melalui perkongsian puan Yati Eimra, menyediakan semburan homemade hilangkan karat yang menggunakan bahan yang sedia ada di dapur. Jom semak perkongsiannya.

Semburan Homemade Hilangkan Karat Barang Dapur

Sebelum ni saya pernah share pasal homemade spray serbaguna untuk halau semut.. Baru² ni ada kawan tanya apa lagi kegunaan spray ni.. Jadi kali ni saya nak share kegunaan spray ni untuk memudahkan kerja2 kat dapur.. Selain bersihkan dapur, saya gak gunakan spray ni untuk..

1. Hilangkan bau hanyir

Biasanya lepas bersihkan ayam & siang ikan, saya akan spray pisau, papan pemotong & sinki dengan spray ni untuk hilangkan bau hanyir (ikan terutamanya). Biarkan 5-10 minit sebelum cuci macam biasa.

2. Mudah tanggalkan kesan minyak

Bila basuh bekas2 makanan yang berminyak ni, penutup yang paling leceh sekali nak dibersihkan.. Selalunya saya spray je & biarkan sekejap sementara nak basuh.

3. Masa baking

Nak buat meringue atau pukul whip cream, mixer & bekas mesti kering dan tak berminyak. Kalau tak, alamatnya tak menjadi ler.. Boleh spray kan pada mixer & bekas sebelum direndam kejap dengan air panas untuk pastikan semua kesan lemak & minyak tanggal.

Basuh & keringkan sebelum guna. Saya juga gunakan cara yang sama untuk basuh perkakas baking lepas guna. Sangat menjimatkan masa & menjimatkan sabun.

4. Spray & rendam kain lap tangan & kain lap dapur & span basuh pinggan untuk tanggalkan kesan minyak.

Sesetengah orang terus masukkan kain yang berminyak dalam mesin basuh. Sebenarnya kesan2 minyak tu akan buat drum mesin basuh cepat kotor (kotoran melekit2, melekat dicelah getah pintu & juga mendap dalam lubang drum). Untuk span basuh pinggan pun, biasanya bila malam saya akan spray larutan cuka ni & rendam air panas dalam 10 minit. Kemudian tos kering untuk elakkan span mudah berbau & jadi tempat pembiakan bakteria.

5. Bersihkan blender & hilangkan karat pada mata blender

Yang suka buat kek guna blender tu, elok sangatlah guna spray ni untuk bersihkan blender. Saya pernah beli kek choc homemade yang rasa pedas cili.. Terus tertutup selera nak makan. Saya guna spray ni untuk kurangkan bau (bawang contohnya), pijar cili & boleh bersihkan mata blender dan hilangkan karat gak.. Tapi kena rendam kejap la.. Jangan terus basuh lak..

6. Bersihkan karat/mendapan dalam cerek elektrik

Untuk hilangkan karat / mendapan dalam cerek elektrik, gunakan bancuhan spray ni dalam 1-2 cawan, kemudian tambah air paip sehingga cerek 1/2 penuh je (jangan letak banyak sebab bila mendidih air akan melimpah2). Biarkan suam sebelum bersihkan. Kalau banyak sangat karat/mendapan, perlu ulang beberapa kali.

Saya buat spray ni dalam kuantiti yang banyak sebab memang selalu guna. Saya ada 3 botol spray untuk kegunaan dapur, untuk lap air tumpah/spray langsir bila bau asap & juga untuk toilet. Untuk spray langsir & toilet tu saya tambahkan essential oil (lavender & lemon) sikit supaya wangi.

Kalau nak buat dalam kuantiti banyak macam saya ni boleh guna sukatan ni..

  • 1 1/2 cawan cuka
  • 7 1/2 cawan air
  • 4-6 sudu sabun pencuci pinggan (kurangkan jika pencuci pinggan pekat)
  • Campurkan semua bahan, masuk dalam botol spray.
  • pastikan spray sentiasa ditutup bila tak digunakan supaya kepala spray tak mudah rosak

Spray ni gak boleh digunakan untuk bersihkan tong sampah atau kurangkan bau hancing. Salah seorang kawan yang ada kedai makan gunakan spray ni untuk toilet kedai makan dia untuk elakkan bau ‘semerbak’

Kalau setakat spray untuk kurangkan bau2 toilet yang tak diingini, taknak letak sabun pencuci pinggan pun takpe. Boleh je guna cuka+air je. Tapi kalau nak jadikan sebagai spray multipurpose (kot nak basuh sinki, kilatkan paip, tile dll) sabun tu bertindak sebagai pencuci yang lembut (sebab tu tak rosakkan permukaan perabot) & kuatkan fungsi cuka.

Nak guna sabun mandi pun boleh.. Tapi jangan guna sabun pencuci yang kuat sebab sesetengah sabun ada bahan aktif yang boleh bertindakbalas dengan cuka.

Spray pada peralatan yang hendak dicuci

Gambar atas, dasar cerek yang saya sental dengan sabun pencuci & guna berus besi. Walaupun dah sental banyak kali tetap tak hilang sepenuhnya. Gambar bawah, semua karat/mendapan hilang walaupun sental guna span basuh pinggan biasa jer (yang warna hijau tu)

Pastikan selalu tutup spray bila tak guna supaya kepala spray tak mudah rosak.

Jika anda suka dengan artikel ini. Sila berikan sokongan dengan KONGSI bersama rakan anda supaya kami dapat terus berusaha menyediakan kandungan berkualiti buat tatapan komuniti semua. Ribuan Terima Kasih.

Sumber: Yatie Eimra

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Published

on

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Mesin basuh bila beberapa tahun digunakan selalu akan berlaku beberapa masalah. Antaranya yang biasa adalah berkaitan dengan spin atau pengering. Dah spin tapi ia berpusing perlahan hingga pakaian masih lembap walaupun dah selesai proses pengeringan.

Menurut Hairul Vcool yang mengusahakan perniagaan membaiki mesin basuh dan aircond masalah ini memang biasa berlaku bila sudah beberapa tahun mesin basuh digunakan.

Beliau yang selalu berkongsi tip dan cara DIY membaiki alat elektrik turut berkongsi langkah mudah yang boleh dilakukan sendiri agar spin mesin basuh elok semula.

Baiki Sendiri Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan Baju Tak Kering

ARTIKEL LAIN : Baju Putih Selamat Tak Kotor Ini Cara Tapis Air Karat Dalam Mesin Basuh

“Hari ini ada customer hantar mesin basuh, katanya bahagian pengering perlahan. Jadi baju tak kering sepenuhnya atau masih lembap.

“Daripada pengalaman mesin basuh spin perlahan ini disebabkan belting yang kendur. Masalah ini juga kita boleh baiki sendiri.

Apa yang perlu dilakukan adalah;

1. Baringkan mesin basuh, kerana belting ini ada di bahagian bawah. Belting ini boleh kendur bila mesin basuh dah lama digunakan. Sebab itu lepas 2-3 tahun kita kena adjust sendiri jika spin jadi perlahan.

2. Bila dah baringkan kita akan nampak belting, apa yang perlu dilakukan bila ia kendur adalah buka skru di kiri dan kanan kemudian ketatkannya semula. Cara ini belting akan kembali tegang. Tapi pastikan jangan tegang sangat.

3. Kemudian boleh cuba proses pengeringan. Selalunya selepas ketatkan belting, masalah spin perlahan akan selesai.

Selain itu pesan beliau jika masalah ini berlaku pada mesin basuh, sebelum memanggil technican periksa dulu bahagian belting ini. Jika kendur boleh ketatkan sendiri tapi jika masih tegang, barulah menggunakan khidmat technican kerana boleh jadi kerana masalah lain.

Semoga Manfaat!

ARTIKEL LAIN : Baju Masih Lekat Sabun & Kotor, Tandanya Mesin Basuh Kena Servis, Buka Dan Cuci Sendiri Bagi Bersih

Sumber : Hairul Vcool Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending