Connect with us

Tips Dan Petua

Cara Jimat Tapi Berkesan Guna Bahan Mudah Ini Halau Bena Dan Perosak Tanaman

Published

on

Cara Jimat Tapi Berkesan Guna Bahan Mudah Ini Halau Bena Dan Perosak Tanaman

Di sini kami kongsikan petua halau bena, hama dan perosak tanaman menggunakan air rebusan cengkih yang boleh anda cuba di rumah.

Dalam sebuah hantaran di Facebook oleh Khairulazani Bin Hassan Sabery, beliau berkongsi bahawa beliau telah mencuba tips ini dan ia ternyata ia nampak berhasil:

Hari tu dah macam putus asa dah dengan pokok cili padi ni. Kena serangan bena dan parasit yang jenis sedut bendalir pokok tu..

Petua Halau Bena, Hama & Perosak Tanaman Guna Air Rebusan Cengkih

ARTIKEL LAIN : Guna Teknik Cantas Pucuk Kalau Nak Pokok Cili Rimbun & Lebat Buah

Terima kasih pada yang bagi petua air semburan rebusan bunga cengkih. Menjadi. Sekarang dah berbunga dan berbuah dah.

Cara buat air rebusan cengkih:

Saya ambil segenggam bunga cengkih.

Rebus dengan 1 liter air.

Rebus dalam 15 minit ke 20 minit.

Biarkan sejuk.

Lepas tu esok sembur. (saya buat malam)

Pada permulaan disembur 2kali sehari pagi dan petang selepas siram pokok.

Saya buat 2-3 hari je. Kemudian, saya buat seminggu sekali dalam 2 minggu.. Ni dah sebulan tak buat. Alhamdulillah ok…Ingat minggu depan nak buat lagi…

PENTING: Sembur secara rata tau, bahagian atas bawah depan belakang yang ada bena tu sembur kan. Hampasnya jangan dibuang, elok letak di pokok berkenaan.

Terima kasih sahabat kerana berkongsi info.

Jika bermanfaat, jom share juga untuk kebaikan bersama.

ARTIKEL LAIN : Tak Perlu Jaga Lama, Ini Cara Tanam Pokok Bendi Hasil Berbaloi

Sumber: Khairulazani Bin Hassan Sabery

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending