Connect with us

Tips Dan Petua

Cara Buat Sotong Rebus Serai. Lauk Mudah Masak Yang Sedap

Published

on

Cara Buat Sotong Rebus Serai. Lauk Mudah Masak Yang Sedap

Sotong rebus serai, ada juga yang panggil lauk ini singgang, masak asam atau bening. Selalu masakan begini guna ikan, sebenarnya boleh juga guna sotong.

Rasanya memang sedap dan unik ada rasa masam, manis, masin dan juga kelazatan sotong. Paling penting menu ini mudah sangat untuk dimasak. Geng diet pun sesuai sangat makan.
Kalau nak cuba buat, ikut langkah yang dikongsi oleh Syah Musafir ini.

Cara masak sotong rebus serai, lauk paling sedap dan sedap

ARTIKEL LAIN : Resepi Ikan Siakap Goreng Tom Yam Yang Sangat Sedap Dan Padu.

Saya masak sotong rebus serai, di Kelantan kami panggil begini. Ada orang panggil masakan sotong ketuk/katok serai, ada juga orang beri nama singgang sotong, masak rebus asam, masak bening. Saya tak kisah nama apa, yang penting mudah dan sedap.

Bahan asas nak masak sotong rebus serai ni semestinya serai, bawang merah, bawang merah, asam keping dan juga air berserta sotong. Saya letak cili juga.

Saya pernah tengok ada orang masak letak lengkuas, halia dan bawang besar. Lain orang lain cara, lain tempat lain budaya kan..

2. Masukkan air, serai, bawang putih, bawang merah dan asam keping ke dalam periuk. Hidupkan api dan biarkan mendidih.

3. Apabila mendidih, saya masukkan cili dan sotong, terus saya perasakan dengan garam dan gula. Biarkan mendidih.

4. Apabila mendidih, saya terus matikan api. Nampak tu sotong sudah pun masak. Tak terlebih masak, sebab kita tak nak sotong jadi liat.

Selepas matikan api, ada orang letakkan tomato. Saya tak masukkan tomato ke dalam masakan sotong rebus serai tadi. Tapi saya jadikan ulam. Makan dengan budu, kalau suka.

Masakan sotong rebus serai ni sedap dengan rasa unik serai yang segar, masam manis masin semua lengkap infused dengan rasa sotong. Masakan ringkas je tetapi rasa sedap subhanallah walhamdulillah tak terkata.

Selamat mencuba.

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Kerabu Taugeh Yang Pasti Kecur Air Liur Sebelum Makan.

Sumber: Syah Musafir

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Published

on

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Mesin basuh bila beberapa tahun digunakan selalu akan berlaku beberapa masalah. Antaranya yang biasa adalah berkaitan dengan spin atau pengering. Dah spin tapi ia berpusing perlahan hingga pakaian masih lembap walaupun dah selesai proses pengeringan.

Menurut Hairul Vcool yang mengusahakan perniagaan membaiki mesin basuh dan aircond masalah ini memang biasa berlaku bila sudah beberapa tahun mesin basuh digunakan.

Beliau yang selalu berkongsi tip dan cara DIY membaiki alat elektrik turut berkongsi langkah mudah yang boleh dilakukan sendiri agar spin mesin basuh elok semula.

Baiki Sendiri Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan Baju Tak Kering

ARTIKEL LAIN : Baju Putih Selamat Tak Kotor Ini Cara Tapis Air Karat Dalam Mesin Basuh

“Hari ini ada customer hantar mesin basuh, katanya bahagian pengering perlahan. Jadi baju tak kering sepenuhnya atau masih lembap.

“Daripada pengalaman mesin basuh spin perlahan ini disebabkan belting yang kendur. Masalah ini juga kita boleh baiki sendiri.

Apa yang perlu dilakukan adalah;

1. Baringkan mesin basuh, kerana belting ini ada di bahagian bawah. Belting ini boleh kendur bila mesin basuh dah lama digunakan. Sebab itu lepas 2-3 tahun kita kena adjust sendiri jika spin jadi perlahan.

2. Bila dah baringkan kita akan nampak belting, apa yang perlu dilakukan bila ia kendur adalah buka skru di kiri dan kanan kemudian ketatkannya semula. Cara ini belting akan kembali tegang. Tapi pastikan jangan tegang sangat.

3. Kemudian boleh cuba proses pengeringan. Selalunya selepas ketatkan belting, masalah spin perlahan akan selesai.

Selain itu pesan beliau jika masalah ini berlaku pada mesin basuh, sebelum memanggil technican periksa dulu bahagian belting ini. Jika kendur boleh ketatkan sendiri tapi jika masih tegang, barulah menggunakan khidmat technican kerana boleh jadi kerana masalah lain.

Semoga Manfaat!

ARTIKEL LAIN : Baju Masih Lekat Sabun & Kotor, Tandanya Mesin Basuh Kena Servis, Buka Dan Cuci Sendiri Bagi Bersih

Sumber : Hairul Vcool Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending