Connect with us

Tips Dan Petua

Wanita Ini Kongsi Cara Mudah Buat Aiskrim Vanila Di Rumah Gebu Dan Sedap

Published

on

Wanita Ini Kongsi Cara Mudah Buat Aiskrim Vanila Di Rumah Gebu Dan Sedap

Sebenarnya mudah sangat nak buat aiskrim vanila ni. Tak perlu peralatan canggih, cuma menggunakan blender tapi tetap menghasilkan tekstur aiskrim yang lembut dan lazat macam yang dibeli di kedai.

Dan yang lagi best, anda boleh jimat banyak kalau buat sendiri aiskrim homemade di rumah. Jom tengok resepi aiskrim vanila homemade yang dikongsikan oleh Puan Nur Halim ini.

Menurut Puan Nur Halim, mereka sekeluarga minat sangat dengan aiskrim vanila. Boleh dikatakan penggemar tegar aiskrim vanila.

Jadi bila boleh buat sendiri aiskrim vanila homemade ni, dapat jimat banyak.

Cara nak buat pun senang betul. Jadi, berbaloi buat sendiri di rumah.

Berikut adalah bahan dan cara membuat aiskrim vanila dengan lengkap.

Bahan-bahan

  • 1 tin susu cair
  • Setengah tin susu pekat (boleh kurangkan kalau tak nak manis sangat)
  • 1 sudu besar ovalette
  • 2 penutup esen vanila (nak sedap guna creamy vanila)
  • 1 sudu kecil tepung jagung

*Bagi yang tak tahu, inilah contoh creamy vanilla dan ovalette. Boleh beli di kedai baking atau dekat pasar raya biasa pun selalunya ada.

Cara-cara

1. Campur Semua Bahan

Mudah saja, mula-mula kita satukan semua bahan ni dalam sebuah bekas.

Nak masukkan terus ke dalam blender pun boleh.

2. Blender

Kemudian, terus blend je sampai agak likat.

3. Sejukkan

Akhir sekali, masukkan ke dalam bekas bertutup dan sejukkan dalam freezer.

Lepas dah keras tu bolehlah makan.

Mudah kan?

Boleh Pelbagaikan Perasa

Selain dapat berjimat, kita juga boleh adjust rasa aiskrim ni ikut citarasa masing-masing. Tulah untungnya kalau kita buat sendiri.

Kebanyakan orang sekarang suka yang kurang manis, jadi bolehlah kita kurangkan manis.

Ada yang nak tambah bahan atau perasa lain pun boleh contohnya nak tabur biskut Oreo yang dihancurkan, nak campur buah strawberi, cip coklat atau sos coklat.

Ada yang suka aiskrim Milo tu boleh tambah serbuk Milo dan jadilah aiskrim Milo. Kiranya aiskrim vanila ni sebagai basic untuk apa-apa jenis aiskrimlah.

So, nak tunggu apa lagi. Rugi kalau tak cuba buat aiskrim vanila sendiri di rumah ni. Mudah dan sedap, tak kalah macam yang dibeli di kedai. Dapat jimat banyak pulak tu.

Selamat mencuba!

Sumber: Fb Puan Nur Halim

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Published

on

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Mesin basuh bila beberapa tahun digunakan selalu akan berlaku beberapa masalah. Antaranya yang biasa adalah berkaitan dengan spin atau pengering. Dah spin tapi ia berpusing perlahan hingga pakaian masih lembap walaupun dah selesai proses pengeringan.

Menurut Hairul Vcool yang mengusahakan perniagaan membaiki mesin basuh dan aircond masalah ini memang biasa berlaku bila sudah beberapa tahun mesin basuh digunakan.

Beliau yang selalu berkongsi tip dan cara DIY membaiki alat elektrik turut berkongsi langkah mudah yang boleh dilakukan sendiri agar spin mesin basuh elok semula.

Baiki Sendiri Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan Baju Tak Kering

ARTIKEL LAIN : Baju Putih Selamat Tak Kotor Ini Cara Tapis Air Karat Dalam Mesin Basuh

“Hari ini ada customer hantar mesin basuh, katanya bahagian pengering perlahan. Jadi baju tak kering sepenuhnya atau masih lembap.

“Daripada pengalaman mesin basuh spin perlahan ini disebabkan belting yang kendur. Masalah ini juga kita boleh baiki sendiri.

Apa yang perlu dilakukan adalah;

1. Baringkan mesin basuh, kerana belting ini ada di bahagian bawah. Belting ini boleh kendur bila mesin basuh dah lama digunakan. Sebab itu lepas 2-3 tahun kita kena adjust sendiri jika spin jadi perlahan.

2. Bila dah baringkan kita akan nampak belting, apa yang perlu dilakukan bila ia kendur adalah buka skru di kiri dan kanan kemudian ketatkannya semula. Cara ini belting akan kembali tegang. Tapi pastikan jangan tegang sangat.

3. Kemudian boleh cuba proses pengeringan. Selalunya selepas ketatkan belting, masalah spin perlahan akan selesai.

Selain itu pesan beliau jika masalah ini berlaku pada mesin basuh, sebelum memanggil technican periksa dulu bahagian belting ini. Jika kendur boleh ketatkan sendiri tapi jika masih tegang, barulah menggunakan khidmat technican kerana boleh jadi kerana masalah lain.

Semoga Manfaat!

ARTIKEL LAIN : Baju Masih Lekat Sabun & Kotor, Tandanya Mesin Basuh Kena Servis, Buka Dan Cuci Sendiri Bagi Bersih

Sumber : Hairul Vcool Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending