Connect with us

Tips Dan Petua

Tip Rumah Kemas Sentiasa, Wanita Ini Kongsi Ingat Pesan Mak Bila Kemas Rumah Macam Ini Caranya

Published

on

Tip Rumah Kemas Sentiasa, Wanita Ini Kongsi Ingat Pesan Mak Bila Kemas Rumah Macam Ini Caranya

Bila tengok rumah kawan, saudara yang kemas setiap hari kita tertanya-tanya macam mana diaorang buat. Walhal mereka ada anak dan bekerja juga. Hari-hari mengemas ke?

Sebenarnya untuk pastikan keadaan rumah kita, memang ada kerja-kerja rumah yang kita kena buat setiap hari untuk memastikan kekemasan dan kebersihan terjaga.

Sebagai panduan senarainya dikongsi oleh Anis Syuhada. Senarai ini menurut beliau adalah pesanan dari ibunya yang dipraktik sejak kecil hingga kini bagi memastikan keadaan rumah kemas dan bersih.

Pesan Mak Supaya Rumah Kemas & Bersih Sentiasa

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Hilangkan Kulat Pada Dinding, Punca Masalah Kesihatan Di Rumah

Menjadi rutin Anis dari kecik lagi sebelum pergi sekolah ada beberapa kerja rumah Anis wajib buat.

Rutin setiap pagi ialah sapu sampah luar & dalam rumah, kemas tempat tidur & pastikan tiap bilik kemas, sidai kain & siram pokok bunga mak. Sampai ke tua juga la menjadi rutin Anis sehingga hari ini. Mak selalu pesan:

1. Sapu saja sampah walaupun tak nampak kotor. Nanti dalam penyodok kita akan nampak ada atau tidak sampah.

2. Sambil sapu tu kaih sekali sawang. Jangan menyapu macam orang tak dak mata atau tak dak tulang (menusuk ke sanubari pesan yang ini).

3. Lapik kaki luar atau dalam kena basuh. Jangan tunggu keras melekat kat lantai. Ya la nama lap kaki kalau dah kotor baik tak payah lap.

4. Kabinet kasut kena susun, jangan la selipar tinggal sebelah pun simpan, yang putus pun simpan. Sayang kena bertempat. Tapak kasut tu ketuk dulu jangan berselut terus susun.

5. Tong sampah cuci, yang ada depan rumah kalau tak cuci mengaum baunya. Selalu kalau detergent dah abis Anis selalu letak air goncang-goncang untuk cuci tong sampah lepas lori datag kutip sampah.

6. Tiap kali lepas masak cuci sinki wajib! Lepas masak terus kemas semula macam sebelum masak. Kalau malas nak kemas balik “toksah masak”.

Mak kami sangat utamakan kebersihan, kalau dia masak licin dapur dia kemas. Kalau cakap “kejap lagi buat la” maka kita akan murung dengar dia bebel lagi-lagi bila dia cakap ‘takpa biaq mak buat semua hangpa rehat tengok tv”. Elok je dia cakap tapi kita akan rasa berdosa seumur hidup🤣🤣.

7. Selepas masak juga wajib sapu, mop balik dapur sebab meminyak. Takde dapur yang bersih secara sendiri. Sebab rumah perlukan maintanance. Warna apa pun dapur kena rajin. putih melepak ke hitam melegam ke kelabu asap ke kuning ke kena bersih.

8. Penyapu penyodok kena basuh lepas guna. Ya la sapu sampah pun kalau penyapu sendiri bersampah rambut bergumpal kat hujung penyodok tebai 5 inci habuk macam-macam melekat tengok pun tak lalu.

Lepas basuh keringkan sangkut balik simpan dalam stor. Jangan letak kat lantai nanti bulu penyapu melentik bengkok.

Rumah mahal, barang cantik tapi kotor…

Tapi kan betul la apa yang mak pesan tu beri impak besar walaupun kadang kita rasa “alahhhh tu pun nak bagi tahu ke?”

Mak selalu cakap rumah kita paling penting bersih, barang lama pun tak mengapa. Kalau rumah mahal barang cantik tapi kotor pun tetap rasa tak lengkap. Sebab itu bila rumah kita bersih automatik cantik dan tenang.

Hari-hari ke buat semua kerja ni?

Ada juga yang tanya pukul berapa bangun nak buat semua kerja ni? Buat semua ini sambil-sambil bukan hari-hari wajib buat. Kalau dah biasa, jadi habit tak perlu bangun awal pun sebab rumah memng dah kemas.

Contohnya lepas masak cuci singki, tak sampai 10 minit siap, lepas sampah lori collect seminggu sekali cuci tong sampah bukan hari-hari kena bangun awal cuci pun.

Semoga bermanfaat.

ARTIKEL LAIN : Campur 2 Bahan Ini Buat Spray, Satu Rumah Bau Wangi

Sumber: Anis Syuhada

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Published

on

Tip Baiki Sendiri Jika Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan, Cuma Kena Ketatkan Skru Saja

Mesin basuh bila beberapa tahun digunakan selalu akan berlaku beberapa masalah. Antaranya yang biasa adalah berkaitan dengan spin atau pengering. Dah spin tapi ia berpusing perlahan hingga pakaian masih lembap walaupun dah selesai proses pengeringan.

Menurut Hairul Vcool yang mengusahakan perniagaan membaiki mesin basuh dan aircond masalah ini memang biasa berlaku bila sudah beberapa tahun mesin basuh digunakan.

Beliau yang selalu berkongsi tip dan cara DIY membaiki alat elektrik turut berkongsi langkah mudah yang boleh dilakukan sendiri agar spin mesin basuh elok semula.

Baiki Sendiri Masalah Mesin Basuh Spin Perlahan Baju Tak Kering

ARTIKEL LAIN : Baju Putih Selamat Tak Kotor Ini Cara Tapis Air Karat Dalam Mesin Basuh

“Hari ini ada customer hantar mesin basuh, katanya bahagian pengering perlahan. Jadi baju tak kering sepenuhnya atau masih lembap.

“Daripada pengalaman mesin basuh spin perlahan ini disebabkan belting yang kendur. Masalah ini juga kita boleh baiki sendiri.

Apa yang perlu dilakukan adalah;

1. Baringkan mesin basuh, kerana belting ini ada di bahagian bawah. Belting ini boleh kendur bila mesin basuh dah lama digunakan. Sebab itu lepas 2-3 tahun kita kena adjust sendiri jika spin jadi perlahan.

2. Bila dah baringkan kita akan nampak belting, apa yang perlu dilakukan bila ia kendur adalah buka skru di kiri dan kanan kemudian ketatkannya semula. Cara ini belting akan kembali tegang. Tapi pastikan jangan tegang sangat.

3. Kemudian boleh cuba proses pengeringan. Selalunya selepas ketatkan belting, masalah spin perlahan akan selesai.

Selain itu pesan beliau jika masalah ini berlaku pada mesin basuh, sebelum memanggil technican periksa dulu bahagian belting ini. Jika kendur boleh ketatkan sendiri tapi jika masih tegang, barulah menggunakan khidmat technican kerana boleh jadi kerana masalah lain.

Semoga Manfaat!

ARTIKEL LAIN : Baju Masih Lekat Sabun & Kotor, Tandanya Mesin Basuh Kena Servis, Buka Dan Cuci Sendiri Bagi Bersih

Sumber : Hairul Vcool Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending