Connect with us

Tips Dan Petua

Tip Rumah Kemas Sentiasa, Wanita Ini Kongsi Ingat Pesan Mak Bila Kemas Rumah Macam Ini Caranya

Published

on

Join Telegram Arus Perdana Di Bawah Untuk Mudahkan Carian Artikel

Tip Rumah Kemas Sentiasa, Wanita Ini Kongsi Ingat Pesan Mak Bila Kemas Rumah Macam Ini Caranya

Bila tengok rumah kawan, saudara yang kemas setiap hari kita tertanya-tanya macam mana diaorang buat. Walhal mereka ada anak dan bekerja juga. Hari-hari mengemas ke?

Sebenarnya untuk pastikan keadaan rumah kita, memang ada kerja-kerja rumah yang kita kena buat setiap hari untuk memastikan kekemasan dan kebersihan terjaga.

Sebagai panduan senarainya dikongsi oleh Anis Syuhada. Senarai ini menurut beliau adalah pesanan dari ibunya yang dipraktik sejak kecil hingga kini bagi memastikan keadaan rumah kemas dan bersih.

Pesan Mak Supaya Rumah Kemas & Bersih Sentiasa

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Hilangkan Kulat Pada Dinding, Punca Masalah Kesihatan Di Rumah

Menjadi rutin Anis dari kecik lagi sebelum pergi sekolah ada beberapa kerja rumah Anis wajib buat.

Rutin setiap pagi ialah sapu sampah luar & dalam rumah, kemas tempat tidur & pastikan tiap bilik kemas, sidai kain & siram pokok bunga mak. Sampai ke tua juga la menjadi rutin Anis sehingga hari ini. Mak selalu pesan:

1. Sapu saja sampah walaupun tak nampak kotor. Nanti dalam penyodok kita akan nampak ada atau tidak sampah.

2. Sambil sapu tu kaih sekali sawang. Jangan menyapu macam orang tak dak mata atau tak dak tulang (menusuk ke sanubari pesan yang ini).

3. Lapik kaki luar atau dalam kena basuh. Jangan tunggu keras melekat kat lantai. Ya la nama lap kaki kalau dah kotor baik tak payah lap.

4. Kabinet kasut kena susun, jangan la selipar tinggal sebelah pun simpan, yang putus pun simpan. Sayang kena bertempat. Tapak kasut tu ketuk dulu jangan berselut terus susun.

5. Tong sampah cuci, yang ada depan rumah kalau tak cuci mengaum baunya. Selalu kalau detergent dah abis Anis selalu letak air goncang-goncang untuk cuci tong sampah lepas lori datag kutip sampah.

6. Tiap kali lepas masak cuci sinki wajib! Lepas masak terus kemas semula macam sebelum masak. Kalau malas nak kemas balik “toksah masak”.

Mak kami sangat utamakan kebersihan, kalau dia masak licin dapur dia kemas. Kalau cakap “kejap lagi buat la” maka kita akan murung dengar dia bebel lagi-lagi bila dia cakap ‘takpa biaq mak buat semua hangpa rehat tengok tv”. Elok je dia cakap tapi kita akan rasa berdosa seumur hidup🤣🤣.

7. Selepas masak juga wajib sapu, mop balik dapur sebab meminyak. Takde dapur yang bersih secara sendiri. Sebab rumah perlukan maintanance. Warna apa pun dapur kena rajin. putih melepak ke hitam melegam ke kelabu asap ke kuning ke kena bersih.

8. Penyapu penyodok kena basuh lepas guna. Ya la sapu sampah pun kalau penyapu sendiri bersampah rambut bergumpal kat hujung penyodok tebai 5 inci habuk macam-macam melekat tengok pun tak lalu.

Lepas basuh keringkan sangkut balik simpan dalam stor. Jangan letak kat lantai nanti bulu penyapu melentik bengkok.

Rumah mahal, barang cantik tapi kotor…

Tapi kan betul la apa yang mak pesan tu beri impak besar walaupun kadang kita rasa “alahhhh tu pun nak bagi tahu ke?”

Mak selalu cakap rumah kita paling penting bersih, barang lama pun tak mengapa. Kalau rumah mahal barang cantik tapi kotor pun tetap rasa tak lengkap. Sebab itu bila rumah kita bersih automatik cantik dan tenang.

Hari-hari ke buat semua kerja ni?

Ada juga yang tanya pukul berapa bangun nak buat semua kerja ni? Buat semua ini sambil-sambil bukan hari-hari wajib buat. Kalau dah biasa, jadi habit tak perlu bangun awal pun sebab rumah memng dah kemas.

Contohnya lepas masak cuci singki, tak sampai 10 minit siap, lepas sampah lori collect seminggu sekali cuci tong sampah bukan hari-hari kena bangun awal cuci pun.

Semoga bermanfaat.

ARTIKEL LAIN : Campur 2 Bahan Ini Buat Spray, Satu Rumah Bau Wangi

Sumber: Anis Syuhada

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Garlic Bread Ketagih Memang Sedap, 1 bungkus Roti Gardenia Panjang Habis Sekelip Mata Je!

Published

on

Join Telegram Arus Perdana Di Bawah Untuk Mudahkan Carian Artikel

Garlic Bread Ketagih Memang Sedap, 1 bungkus Roti Gardenia Panjang Habis Sekelip Mata Je!

Jika ada roti sandwich di dapur tu boleh cuba buat Garlic bread ketagih ni.

Sebab ape ketagih?

Sebab bila makan tak boleh nak stop. 1 bungkus roti Gardenia yang panjang tu boleh habis sekelip mata je. Anak-anak yang kurang makan roti pun pun berulang kali makan. Memang licin dibuatnya.

Anda nak cuba? Jom ikuti perkongisan resepi oleh Siti Norizan di bawah ini.

RESEPI GRALIC BREAD KETAGIH

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Kuih Ropa, Kuih Tradisi Dari Terengganu. Inti Ikan Paling Sedap

Makan panas-panas, memang tak sedar dah makan berapa keping tau.. Makan macamtu pon dah sedap, apatah lagi Kalau makan dengan mushrooms soup

BAHAN-BAHAN :

  • Roti
  • Marjerin/butter/planta
  • Bawang putih ditumbuk halus atau cincang halus – saya guna 3 ulas untuk 6 keping roti
  • Parsley flakes/mix herb/daun bawang atau daun sup cincang halus

CARA-CARA :

1. Tumbuk bawang putih. Gaul dengan majerin/butter. Masukkan daun parsley flakes/mix herb/daun bawang tadi. Kacau rata.

2. Sapu rata atas roti. Potong 2 atau 3.

3. Susun dalam tray.

4. Panaskan oven api atas bawah 170°c.

5. Spray atau renjis roti dengan air. Untuk melembabkan roti (bila makan tak la rasa kering/atau tercekik)

6. Masukkan tray dalam oven. Kalau takde oven biasa tu guna oven toaster pon boleh.

  • Ikut resepi asal bakar dalam masa 17 minit.
  • 3 minit terakhir bakar guna api atas jer utk garingkan bahagian atas.

Siap.

Boleh dimakan macam tu jer pon dah sedap atau cicah dengan mushroom sup/sup ayam atau sup apa-apa pon boleh.

Selamat mencuba!

Sumber/Foto : Siti Norizan

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending