Connect with us

Tips Dan Petua

Tip Pilih Bendi Muda Tanpa Patahkan Hujung. Tengok Tangkai Saja

Published

on

Tip Pilih Bendi Muda Tanpa Patahkan Hujung. Tengok Tangkai Saja

Bila nak beli sayur bendi di kedai ramai yang frust sebab banyak yang patah di hujungnya gara-gara memilih bendi muda.

Sebenarnya tak perlu pun kita patah hujung sayur ini untuk memilih bendi muda sampai marah tauke kedai. Ada lagi cara lain yang lagi mudah boleh digunakan untuk memilih bendi muda.

Caranya hanya lihat di bahagian tangkai bendi saja. Tip ini dikongsi oleh Azuan Abdullah.

Cara Pilih Bendi Muda Tanpa Patahkan Hujung

ARTIKEL LAIN : Daun Pokok Kunyit Kuning & Kering, Guna Tip Ini Untuk Rawat Supaya Kembali Hijau & Subur

Pagi semalam masa jalan-jalan dekat kebun, kawan ada tanya macam mana nak kenal buah bendi yang muda dan sesuai untuk dimakan tanpa patahkan hujung buah. Saya pun tunjukkan cara mudah;

Bendi boleh kita kelaskan kepada 5 tahap

1. Sangat Muda

Buah yang sangat muda ni tiada lubang udara di tangkai buah. Rujuk gambar buah nombor 1. Buah ni sangat sedap untuk kita celur, rasa manis bendi tu ada. Cicah dengan budu tempoyak dan nasi panas-panas, gerenti tak cukup nasi satu pinggan.

Buah tahap ni tak sesuai untuk kita buat masak kari atau asam pedas sebab ianya terlalu lembut. Nanti dia akan pecah dan lembik, tiada rasa bendi nanti.

2. Muda

Buah muda akan ada lubang udara yang kecil di tangkai buah. Biasanya saiz lubang tu besar jarum je. Sangat sesuai untuk dibuat masak singgang, kari dengan kepala tenggiri dan asam pedas ikan pari. Perghh memang terangkat weh.

3. Tua

Bendi tua ni akan ada lubang udara saiz mata ball pen di tangkai buah. Tidak sesuai untuk dimakan sebab buahnya dah agak keras. Tahap ni la yang biasa banyak kita silap beli.

4. Sangat Tua

Buah sangat tua ni lubang di tangkainya dah besar sangat, lebih kurang saiz lidi sate. Buahnya dah rasa keras dan mula berkayu. Tak boleh nak makan sebab buah dah rasa macam bersepah dan tak rasa apa-apa.

Kesimpulannya memang senang sangat nak tahu bendi muda atau tua. Yang tiada lubang udara di tangkai tu sangat muda. Akan ada lubang udara kecil bila muda dan lubang udara jadi makin besar bila buah makin tua.

Semoga Manfaat!

Sumber : Azuan Abdullah.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Ayam Goreng Kari Ini Sedapnya Memang Lain Macam. Kalau Ratah Lagi ‘Ketagih’

Published

on

Ayam Goreng Kari Ini Sedapnya Memang Lain Macam. Kalau Ratah Lagi ‘Ketagih’

Ayam goreng memang kegemaran ramai, terutama kalau makan panas-panas. Sama ada buat ayam goreng kunyit atau ayam goreng berempah.

Tapi kalau nak lain sikit dan sedap boleh cuba ayam goreng kari pula. Nak buat pun mudah, cuma kisar bahan, gaul, dan goreng. Ratah waktu panas memang sedap. Boleh ketagih dibuatnya. Sedapnya memang lain macam. Jom cuba ikut resipi Bella Shabudin

Ayam Goreng Kari Ini Sedapnya Memang Lain Macam

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Buat Ayam Bakar Mayonis, Tinggal Perap Kemudian Bakar Je

Biasa kan kalau ayam goreng kita goreng kunyit je kan. Kalau rajin sikit jadi ayam goreng berempah. Tapi kali ini nak share resipi campak campak ayam goreng kari. Jom kita mulakan.

Bahan-bahan:

  • 1/2 ekor ayam

Bahan A:

  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 5 tangkai cili kering
  • 5 sudu makan serbuk kari
  • 1 sudu makan lada sulah
  • Garam secukup rasa

Bahan B:

  • 1 biji telur
  • 1 tangkai daun kari
  • 6 sudu makan tepung jagung
  • 6 sudu makan tepung gandum

Cara membuat

1. Kisar kesemua bahan A.

2. Gaul ayam bersama bahan A dan B.

3. Perap selama sejam.

4. Panaskan minyak dan goreng ayam sehingga masak.

5. Sedia dihidangkan.

Selamat mencuba.

Sumber : Bella Shabudin

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending