Connect with us

Tips Dan Petua

Puas Hati Memang Menjadi Ikut Cara Ini Tanam Daun Sup Di Rumah

Published

on

Puas Hati Memang Menjadi Ikut Cara Ini Tanam Daun Sup Di Rumah

Jadi, daripada beli daun sup yang sudah diikat dalam kuantiti yang banyak apa kata anda tanam sendiri daun sup di rumah supaya mudah digunakan dalam kuantiti mengikut masakan. Bagi anda yang pernah cuba tanam daun sup sebelum ini tetapi tidak menjadi, boleh guna cara semai yang betul ini.

Kaedah pertama: semai biji benih (gambar 1)

Anak pokok sup umur 1 bulan lebih hasil semai biji benih, seminggu 2 lagi dah boleh asing-asing kan & pindah ke pasu besar.

Cara semai:

1) Siapkan media tanam, saya guna campuran cocoapeat + sekam bakar + tanah hitam. Lepas dah isi ke bekas (cup) saya siram siap2

2) Tabur biji benih sikit jer, jangan banyak-banyak secubit pun dah cukup tak perlu timbus dengan media lagi sebab biji sup ni halus. lepas spray nanti dia akan terbenam sendiri kat celah2 media.

3) Spray dengan air, cukup 1-2 kali tembak jer

4) Letak tempat teduh, nak tutup boleh tak nak tutup pun boleh

5) Spray 2x sehari pagi & petang, insyaAllah tumbuh selepas 7-10 hari, kalau 2 minggu tak tumbuh jugak bererti gagal, kena cuba lagi

Kaedah ke 2: tanam semula akar pokok matang (gambar 2)

Hasil semai akar pokok sup yang dibeli dari pasar, umur dah tak ingat sebab dah banyak kali pindah anak dari induk asal

Cara semai:

1) Pilih pokok sup yang masih segar dan ada banyak akar yang masih warna putih + ada anak atau tunas kecil, 3 syarat ni WAJIB

2) Potong semua batang kecuali tunas-tunas kecil

3) Rendam dalam air bagi tenggelam akar saja untuk aktifkan akar selama 1-2 hari

4) Dah boleh tanam jika nampak akar makin sihat + tunas makin segar & membesar

5) Siram sikit-sikit jer jangan terlebih air, yang ni pun jadi penyebab ramai yang gagal sebab media terlalu lembap dan air bertakung

6) Letak tempat teduh dulu selama 1-2 minggu

Kaedah ke 3: tanam semula anak pokok yang tumbuh dari induk pokok hasil dari kaedah 1 atau 2

Pokok sup umur 1 bulan lepas pindah dari induk gambar sebelum ni.

Cara tanam:

1) Pokok induk mesti sihat + subur + ada banyak anak-anak pokok yang baru keluar, pilih yang bersaiz setengah jengkal ke atas jer

2) Korek atau cabut pelan-pelan, syarat kena ada akar bersama anak pokok tu, kalau cabut tapi tak ada akar baik korang campur dalam sup ja hehe, kena cabut pelan-pelan

3) Tanam dan letak kat tempat teduh selama 1-2 minggu sampai pokok stabil

4) Siram sikit-sikit ja, sama macam kaedah 1 atau 2, jangan terlebih air

So boleh pilih nak guna cara mana, sekali tanam ja pokok sup ni, insyaAllah boleh makan hasil berbulan-bulan jika rajin praktikkan kaedah no 3.

Selamat mencuba.

Sumber: Pyan Sempoy

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama, Lambat Basi

Published

on

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama, Lambat Basi

Sehari sebelum raya biasanya, kaum ibu dah sibuk menyediakan rendang. Selalunya dimasak dalam jumlah yang banyak.

Tapi ada juga kejadian malam masak rendang, esok tengah harinya rendang dah basi. Memang geram kan.

Itulah sebabnya kena tahu petua-petua untuk memastikan rendang yang kita masak ni tahan lama. Maklumlah masak dalam jumlah yang banyak, sayang sangat kalau basi. Jadi sebaiknya ikut lapan petua ini.

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Paru Goreng Sambal Garing, Tak Sempat Makan Dengan Nasi Dah Licin

1. Pilih santan berkualiti

Hidangan yang menggunakan santan selalu yang paling cepat basi. Tapi jika kita menggunakan santan yang segar dan berkualiti, bukan saja rasa rendang pun lebih lazat tapi juga mampu membuat rendang tahan lebih lama.

2. Tunggu sejuk baru tutup

Selepas memasak rendang jangan tutup rapat periuk. Tunggu dulu sehingga rendang dan periuk sejuk. Jika periuk atau kuali berisi rendang terus ditutup rapat, wap air akan terkumpul pada tudung periuk dan akan jatuh ke dalam rendang.

Ini boleh menyebabkan rendang cepat basi. Sama juga dengan lauk dan makanan lain. Jadi, kalau nak tutup masa masih panas, biarkan ada sedikit bukaan (tak payah tutup rapat). Atau, tunggu hingga agak sejuk barulah periuk ditutup.

3. Pastikan betul-betul pecah minyak

Semasa menumis, pastikan bahan-bahan dah betul-betul garing dan pecah minyak. Pecah minyak ni tandanya warna tumisan menjadi sedikit gelap atau minyak tumisan akan terpercik sedikit daripada kuali. Selepas ada tanda begini, barulah masukkan ayam atau daging.

4. Masak sampai rendang kering

Salah satu cara untuk elakkan rendang cepat basi adalah dengan memasaknya hingga kering. Dengan cara ini, kandungan air dalam masakan akan dinyahkan dan ia dapat bertahan lebih lama. Daging pun akan jadi lembut!

5. Kurangkan santan

Sebenarnya tak semua resepi rendang menggunakan santan. Yang tak pakai santan tetap akan ada rasa lemak sebab dah guna kerisik. Kalau tetap nak guna santan, kurangkan sedikit kuantitinya kalau nak ia bertahan lebih lama.

6. Goreng ayam / daging separuh masak

Sebelum masak rendang, gorengkan dulu ayam hingga separuh masak atau masak ayam / daging atas api tanpa minyak atau air.

Boleh juga gaulkan dengan rempah-rempah dan bakar seperti ayam percik. Proses ini adalah untuk keringkan air daging atau ayam. Jadi bila air ayam / daging tu kering, barulah rendang lambat basi.

7. Pastikan bekas kering

Semasa menyimpan rendang dalam bekas, pastikan bekas telah dilap kering. Masa nak menceduk pun, kena pastikan juga sudip, sudu, atau senduknya kering.

Sebelum memasak atau panaskan atas periuk / kuali pun, keringkan dulu atas api supaya rendang yang dimasak tahan lama.

8. Sejukbeku & Asingkan

Sekiranya mahu menyimpang rendang dalam peti sejuk, asingkan dalam beberapa bekas kecil. Jangan simpan dalam satu bekas besar. Ini dapat mengelakkan rendang itu daripada asyik keluar masuk peti sejuk dan dipanaskan.

Jadi bila nak makan keluarkan satu bekas kecil untuk satu hidangan, yang lain tak disentuh.

Semoga Manfaat!

Foto : Julia Johari

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending