Connect with us

Tips Dan Petua

Petua Mudah Tapi Berkesan Untuk Halau Lipas Di Rumah, Boleh Cuba Nih…

Published

on

Join Telegram Arus Perdana Di Bawah Untuk Mudahkan Carian Artikel

Petua Mudah Tapi Berkesan Untuk Halau Lipas Di Rumah, Boleh Cuba Nih…

Kajian menunjukkan bahawa di dalam perut lipas terdapat cacing halus dan lembut. Jadi jika anda memukul atau menghalau lipas menggunakan surat khabar ataupun penyapu, kemungkinan cacing dalam terdapat di dalam perut lipas itu akan terkeluar dan merayap mencari tempat yang baru.

Cacing halus ini sukar dilihat dengan mata kasar kerana saiznya yang kecil tetapi ia boleh memasuki tubuh kita melalui pori-pori kaki ataupun jika kaki kita luka. Sangat bahaya!

Banyak kes keracunan makanan disebabkan oleh kuman yang dibawa oleh lipas. Hasilnya, ramai yang mendapat cirit-birit, hepatitis, disenteri, penyakit taun, kudis malah pembengkakan pada mata.

Cara Mudah Halau Lipas Dengan Berkesan

ARTIKEL LAIN : Kalau Dalam Rumah Banyak Semut, Buat Spray Homemade 3 Bahan Ini. Mudah & Lebih Selamat

Untuk menghalau lipas tanpa racun bukannya mudah. Tetapi Jangan risau, kami ada petua berguna untuk korang halau lipas dengan berkesan. Cuba dan lihat hasilnya okay!

Cara-caranya :

1) Ambil sebuku sabun mandi dan potong dadu. Kemudian letakkan ketulan kecil sabun ini pada setiap kawasan yang mempunyai lipas. Biarkan sahaja selama beberapa hari dan lihat hasilnya.

2) Potong dan letakkan hirisan lemon di kawasan yang ada lipas dan lipas akan bertempiaran lari selepas terkena lemon itu. Selepas beberapa hari, apabila lemon sudah kering, gantikan dengan lemon yang baru.

3) Ambil hujung timun atau pangkalnya dan letakkan di tempat yang terdapat banyak lipas. Kemudian secara perlahan-lahan lipas akan mati.

4) Seterusnya, Ambil beberapa biji buah pelaga dan letakkan di tempat lipas membiak.

5) Jika terlalu banyak lipas, sediakan ubi kentang yang direbus dan dilecek, kemudian campurkan bersama serbuk penaik dan gaul. Buat seperti bergedel dan letak di tempat banyak lipas.

6) Letakkan hirisan daun pandan di dalam uncang dan jangan lupa untuk tebuk uncang itu, kemudian letakkan di dalam laci atau di tempat pembiakan lipas.

Perlu Tahu!

Banyak kes keracunan makanan disebabkan oleh kuman yang dibawa oleh lipas. Hasilnya, ramai yang mendapat cirit-birit, hepatitis, disenteri, penyakit taun, kudis malah pembengkakan pada mata.

Apakah yang dilakukan oleh lipas pada makanan kita sehingga tercemar dengan banyak bakteria yang boleh membawa penyakit?

Sebenarnya lipas mempunyai satu tabiat yang buruk semasa makan. Lipas yang sedang makan akan melakukan ‘regurgitasi’ iaitu memuntahkan balik apa yang dimakan di tempat ia sedang menikmati makanan. Maka, semasa mereka makan, lipas meninggalkan bakteria-bakteria yang berbahaya berserta dengan najis-najisnya sekali yang dilumuri pelbagai jenis kuman lagi.

Di Malaysia sahaja terdapat sehingga 4000 spesies lipas yang mempunyai ciri-ciri yang berbeza tapi tidak ketara. Lipas membiak dengan banyak di dalam telurnya antara 6-16 ekor dalam setiap sebiji telur. Apabila matang, telur akan menetas dan mengeluarkan banyak anak-anak lipas. Biasanya, lipas akan menyimpan telurnya dan melekatkannya pada perabot, pakaian, dalam almari dan tempat-tempat yang kurang terusik sehinggalah telur tersebut menetas.

Selamat mencuba! Semoga Manfaat!

ARTIKEL LAIN : Masalah Pepijat Bersarang Di Tilam Basmi Dengan Cara Ini Berkesan

Sumber: impiana.my via Pelik Dunia

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Garlic Bread Ketagih Memang Sedap, 1 bungkus Roti Gardenia Panjang Habis Sekelip Mata Je!

Published

on

Join Telegram Arus Perdana Di Bawah Untuk Mudahkan Carian Artikel

Garlic Bread Ketagih Memang Sedap, 1 bungkus Roti Gardenia Panjang Habis Sekelip Mata Je!

Jika ada roti sandwich di dapur tu boleh cuba buat Garlic bread ketagih ni.

Sebab ape ketagih?

Sebab bila makan tak boleh nak stop. 1 bungkus roti Gardenia yang panjang tu boleh habis sekelip mata je. Anak-anak yang kurang makan roti pun pun berulang kali makan. Memang licin dibuatnya.

Anda nak cuba? Jom ikuti perkongisan resepi oleh Siti Norizan di bawah ini.

RESEPI GRALIC BREAD KETAGIH

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Kuih Ropa, Kuih Tradisi Dari Terengganu. Inti Ikan Paling Sedap

Makan panas-panas, memang tak sedar dah makan berapa keping tau.. Makan macamtu pon dah sedap, apatah lagi Kalau makan dengan mushrooms soup

BAHAN-BAHAN :

  • Roti
  • Marjerin/butter/planta
  • Bawang putih ditumbuk halus atau cincang halus – saya guna 3 ulas untuk 6 keping roti
  • Parsley flakes/mix herb/daun bawang atau daun sup cincang halus

CARA-CARA :

1. Tumbuk bawang putih. Gaul dengan majerin/butter. Masukkan daun parsley flakes/mix herb/daun bawang tadi. Kacau rata.

2. Sapu rata atas roti. Potong 2 atau 3.

3. Susun dalam tray.

4. Panaskan oven api atas bawah 170°c.

5. Spray atau renjis roti dengan air. Untuk melembabkan roti (bila makan tak la rasa kering/atau tercekik)

6. Masukkan tray dalam oven. Kalau takde oven biasa tu guna oven toaster pon boleh.

  • Ikut resepi asal bakar dalam masa 17 minit.
  • 3 minit terakhir bakar guna api atas jer utk garingkan bahagian atas.

Siap.

Boleh dimakan macam tu jer pon dah sedap atau cicah dengan mushroom sup/sup ayam atau sup apa-apa pon boleh.

Selamat mencuba!

Sumber/Foto : Siti Norizan

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending