Connect with us

Umum

Pemilik ini syaki kucingnya ‘berlaku curang’, jadi hantar nota untuk menguji pihak lain dan jawapannya, “Hello, tuan punya yang satu lagi!”

Published

on

Join Telegram Arus Perdana Di Bawah Untuk Mudahkan Carian Artikel

Pemilik ini syaki kucingnya ‘berlaku curang’, jadi hantar nota untuk menguji pihak lain dan jawapannya, “Hello, tuan punya yang satu lagi!”

Sesetengah kucing lebih suka tidak berumah, tetapi ada sesetengah kucing lebih suka mempunyai dua rumah. Seperti seekor kucing ini yang sangat licik akalnya kerana dia sampai hati menipu perasaan dua orang pencinta kucing.

Kucing bernama Pixi telah diambil oleh pemiliknya sejak dua tahun, ketika dia baru dilahirkan. Setelah Pixi dewasa, dia sangat suka keluar merayau-rayau dalam kejiranan, tetapi Pixi akan pulang ke rumah tepat pada waktu untuk makan malam setiap hari, jadi pemiliknya menganggap tidak mengapalah asal dia tahu rumahnya dan tidak hilang.

Tetapi pada suatu hari Pixi pulang dengan kolar hijau baru, dan pemilik ini mula tertanya-tanya: Adakah Pixi dalam diam-diam ada dua kehidupan dan dua rumah?

Kucing licik Pixi, ketika dia masih kecil, menggunakan penampilan comelnya untuk menipu perasaan pemiliknya, Mary Lore Barra dengan merayu untuk membawanya pulang dari tepi jalan dan menjadi kucing rumah.

Pada mulanya, keadaan kesihatan Pixi anak kucing comel ini amat lemah dan kurang aktif bergerak. Tetapi selepas beberapa ketika, Pixi kembali pulih dan mula suka berlari-lari. Bukan sahaja suka berlari-lari di sekitar rumah pemiliknya, malahan ada kala dia berlari terlalu jauh, membuatkan Mary sendiri pun tidak tahu Pixi pergi ke mana.

Walau bagaimanapun, Pixi akan pulang tepat pada masa setiap hari untuk makan malam, jadi Mary tidak ambil kisah kerana hanya menganggap kucingnya itu berjiwa bebas.

Tidak lama kemudian, pemilik ini mendapati Pixi semakin gemuk, seakan-akan diberi makan makanan yang lebih banyak tidak seperti sebelum ini, menyebabkannya sangat hairan. Tambahan pula, beberapa hari berikutnya Mary mendapati Pixi mempunyai kolar hijau baharu di lehernya selepas dia keluar dan pulang.

Melihat Pixi semakin gemuk dalam tempoh ini, Mary bersangka dengan idea yang berani: Adakah kamu kucing milik saya mempunyai dua rumah?

“Kucing saya telah berlaku curang!” Pemilik ini berkata dalam hatinya dan merasakan dia perlu mengetahui jawapannya.

Jadi mulalah Mary menyelitkan sehelai kertas pada kolar hijau itu dan menulis: “Kucing saya dipanggil Pixi, saya mengesyaki dia ini mempunyai dua rumah!”

Keesokan harinya, Pixi keluar rumah seperti biasa, tetapi dia tidak tahu bahawa kali ini perbuatan misteri kucing licik akan diselesaikan.

Apabila Pixi pulang ke rumah pada petang itu, Mary segera mengeluarkan nota balasan dari kolar hijau. Sambil menunjukkan wajah yang keliru, nota kecil itu berbunyi: “Dia dipanggil Huarache di rumah saya. Nampaknya dia ni mempunyai dua rumah. Hello, tuan punya yang satu lagi!”

Sah! Perbuatan kucing licik ini didedahkan. Pixi mempunyai dua nama, dua rumah, dan makan dua kali sehari untuk menikmati nikmat kehidupan yang diingininya daripada kedua-dua pemilik. Wow!

Walaupun kucing itu berjaya memperdaya, Mary tidak marah, sebaliknya meminta tuan itu menulis catatan baru tentang situasi diet masa lampaunya, dan meminta pemilik yang satu lagi untuk menunjukkan status terkini keadaan kesihatan ‘Huarache’, sambil menambah ‘Pixi’ telah dibawa berjumpa dengan doktornya baru-baru ini dan telah sepenuhnya dirawat, kerana bimbang kalau kucing ini akan terlebih dirawat.

Kucing ini akhirnya menamatkan teka-teki kemusykilan kedua keluarga yang sama-sama menyayanginya sebab dia tersangat comel walaupun licik.

Mereka juga turut bertukar-tukar nota untuk berkomunikasi dan akhirnya hubungan kedua-duanya menjadi lebih erat disebabkan oleh si comel Pixi/Huarache.

Kedua-dua pemilik merasakan yang mereka adalah satu-satunya pemilik Pixi/Huarache, tetapi tidak menyangka rumah dan kasih sayang mereka hanya sebagai tiket buat kucing ini untuk mengisi perut dan meminta belaian terbaik!

Jadi semua pemilik kucing harus optimis tentang kucing mereka sekiranya kucing itu selalu pulang lewat dan tiba-tiba bawa pulang kolar baru yang lebih cantik ke dalam rumah pada satu hari nanti. Pasti dia ada misteri yang sedang disembunyikan seperti dia mungkin ada dua kehidupan.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Umum

Apakah Beza Antara Timing Belt Dan Timing Chain, Info Penting, Elak Putus Ditengah Jalan

Published

on

Join Telegram Arus Perdana Di Bawah Untuk Mudahkan Carian Artikel

Apakah Beza Antara Timing Belt Dan Timing Chain, Info Penting, Elak Putus Ditengah Jalan

Kereta ada dua jenis timing. Pertama timing chain dan yang kedua timing belt. Kedua-dua jenis timing ini mempunyai perbezaan yang perlu kita ketahui bagi mengelakkan kerosakkan dan kerugian menukarnya jika masih boleh digunakan. Berikut penjelasan oleh saudara Ruzlan Bin Ab Rahman yang mendapat lebih 10 ribu perkongsian.

TIMING CHAIN

Tidak perlu ditukar selagi belum berbunyi nyaring. Timing chain boleh bertahan sekurang-kurangnya sehingga 400,000 km atau lebih.

Timing chain terletak di dalam enjin. Jadi ia terendam sekali dengan minyak enjin. Selagi minyak enjin (minyak hitam) ditukar mengikut jadual dan menjaga kuantitinya dalam enjin, lagi lama rantai tersebut boleh bertahan. Pastikan anda ikuti cara penjagaan minyak hitam yang betul.

TIMING BELT

Ia perlu ditukar setiap kali 90,000 km atau 100,000 km dan kos menggantikan belting yang baru agak mahal. Jika anda menggunakan Perodua Viva, ia lebih mahal dari timing belt Proton Wira.

Kebiasaannya Timing Belt tidak bagi apa-apa tanda atau hint bila ia nak putus. Tiba-tiba saja ia boleh putus dengan sendiri. Sesetengah enjin, ia akan berbunyi. Untuk memastikan bunyi tersebut berpunca dari timing belt, anda jiruskan sedikit air paip pada timing belt yang sedang berputar. Jika bunyi hilang semasa dibahasahi air tersebut, maka memang timing belt kereta anda wajib segera diganti.

Apabila timing belt putus, ia akan melibatkan kos yang sangat tinggi kerana komponen-komponen dalam enjin banyak yang akan rosak, patah dan retak.

Jadi pastikan anda tukar timing belt tepat pada masanya.

Timing belt – 60,000km untuk kereta proton Wira, Saga. Waja boleh tahan sampai 90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt ni ikut jenis kereta. Banyak orang tak tahu, depa sampai aje 60,000km terus tukar tak kira la dia pakai apa kereta pun!

Timing belt direkomen tukar 60000km atau 100000km bergantung kepada jenis belt yg dipakai. GEARBOX ATF (Automatic Transmission Fluid) mesti ataupun paling bagus tukar 20000km, GEARBOX CVT (Continuously Variable Transmission) jangan main-main mesti tukar selalu pada 20000km.

BAHANA KARBON DALAM ENJIN

  • Penggunaan minyak kereta anda bertambah
  • Kereta jadi kurang pick-up (kurang kuasa pecutan)
  • Kereta tersengguk-sengguk ketika menaiki bukit
  • Susah hendak dihidupkan terutama semasa enjin sejuk
  • Enjin terasa berat
  • Bunyi bising dan gegaran yang kuat pada enjin

Bertindak sekarang.

Semoga info ini memberi manfaat kepada kita semua. Jangan lupa komen dan share kisah ini untuk berkongsian manfaat bersama orang lain. Terima kasih.

Kredit : Ruzlan Bin Ab Rahman

Continue Reading
Advertisement

Trending