Connect with us

Tips Dan Petua

Guna Bahan Ini Kerak Hitam Melekat Pada Periuk Hilang Dengan Mudah

Published

on

Guna Bahan Ini Kerak Hitam Melekat Pada Periuk Hilang Dengan Mudah

“Oh tidak…. Hangit pulak lauk aku ni. Ingat tadi nak biar lama sikit, dah terlupa langsung nak tutup api. Hitam legam dibuatnya. Apa cara hilangkan karat kuali ni ya?”
Haa… Situasi di atas memang biasa berlaku. Kadang-kadang masak tak pernah hangus pun, tapi masih ada kesan kehitaman pada kuali atau periuk kan?

Apa nak buat? Takkan nak pakai peluntur clorox pula. Nanti lauk yang kita masak pun ada rasa clorox, bahaya.

ARTIKEL LAIN : Cara Bersih Oven Dengan Mudah Tak Payah Sental Semua Kerak Tanggal Memang Berkesan

Jangan risau, ini 7 petua hilangkan karat kuali dengan menggunakan bahan semulajadi yang boleh anda cuba. Berkesan!

Ini cara hilangkan karat pada kuali menggunakan bahan semulajadi, tak payah susah hati lagi.

1. GARAM

Bahan yang paling mudah didapati di dapur anda adalah garam. Caranya sangat senang. Cuma panaskan air dalam periuk tadi dan masukkan sedikit garam. Kemudian, sentalkan dengan sudip sambil mengikis periuk tadi.

2. CUKA

Rebuskan cuka dalam periuk yang hangus tadi. Rendamkan seketika hingga periuk betul-betul sejuk. Kemudian, sental seperti biasa.

3. SODA BIKARBONAT

Baking powder atau soda bikarbonat boleh digunakan bersama lemon atau cuka. Kalau tak ada, soda bikarbonat atau baking power sahaja pun sudah memadai.

Panaskan air dalam kuali hingga mendidih dan masukkan soda bikarbonat atau baking powder. Biarkan sejuk sebelum dicuci.

4. LEMON

Lemon juga terkenal sebagai bahan pencuci yang bagus. Caranya mudah. Cuma potong lemon dan rebuskan sekali bersama kulitnya. Biarkan sejuk selama 3-4 jam dan bersihkan periuk seperti biasa.

5. CREAM OF TARTAR

Cara menggunakan cream of tartar juga sama dengan menggunakan soda bikarbonat. Rendamkan semalaman dan keesokan harinya anda boleh menggosoknya dengan mudah.

6. KENTANG

Ada dua cara untuk menggunakan kentang. Pertama, gunakan sebagai skrub dengan menaburkan sedikit garam. Cara ini biasanya berkesan untuk karat periuk akibat telah lama tak dipakai.

Kalau periuk ada kesan hangus yang kental, anda boleh menggunakan kulit kentang. Caranya, letakkan kulit kentang di dalam periuk dan isikan air sampai menutupi kerak. Kemudian, panaskan air hingga mendidih. Kerak pada periuk itu akan tanggal dengan sendirinya.

7. ASAM KEPING

Ambil segenggam asam jawa dan masukkan ke dalam kuali atau periuk berkarat yang anda ingin cuci. Biarkan mendidih di atas api buat seketika.

Kemudian, tunggu sejuk dan gosok permukaan kuali atau periuk menggunakan asam jawa tadi dan lakukan sehingga kesan karat hilang.

Cara hilangkan karat kuali dan kerak hitam di atas amat mudah dipraktikkan dan selamat digunakan. Semuanya menggunakan bahan semulajadi.

Dah macam baru, kan?

ARTIKEL LAIN : Sinki Tersumbat Selesai Hanya Guna Bahan Mudah Memang Berkesan

Semoga bermanfaat

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending