Connect with us

Tips Dan Petua

Cara Mudah Tanam Pokok Ketumbar Di Rumah Menjadi Tak Payah Beli Dah

Published

on

Cara Mudah Tanam Pokok Ketumbar Di Rumah Menjadi Tak Payah Beli Dah

Jadi, mari kami kongsikan cara penanaman yang betul untuk pokok ketumbar. Confirm menjadi dan tak cepat layu.
Menerusi perkongsian pengguna Facebook bernama Rosziyana Bakar, dia hanya menggunakan biji ketumbar yang dibeli di pasaran dan tidak menggunakan keratan batang kerana tanaman mudah rosak.

Pokok ketumbar atau coriander. Sebelum ni, banyak kali tanam guna keratan batang tapi tak menjadi. Bila tumbuh tunas baru je, batang membusuk.

Kali ini, cuba semai daripada biji ketumbar (beli dekt diy brand Trio).. Saya tak rendam dulu pun, terus semai.. Alhamdulillah, senang hidup dan subur..

Apa yang saya belajar:

  • 2 minggu baru tumbuh
  • Siram pagi & petang
  • Siram waktu tengahari jika cuaca panas & pokok nmpk layu (1 gelas air shj)
  • Baja 1 minggu sekali (selepas 2 minggu pindah ke pasu lain)
  • Baja ikan, air rendaman kulit bawang, air basuhan beras

Pokok ketumbar suka air.. tanah kene sentiasa lembab tapi bukan terendam ye..

Usia 2+ minggu daripada semai.. Gigih sikit masa ni letak di tempat matahari naik pukul 8-11 pagi sahaja.. Bila dah keluar daun sebenar baru dedahkan pada matahari penuh.

Usia 1 bulan.. dah boleh pindahkan ke pasu lain.. masa ni memang cabaran sungguh.. akar dah bercantum antara satu sama lain.. Tu la main tabur lagi.

Cara saya: siram tanah hingga basah lecun.. keluarkan perlahan-lahan guna penyodok kecil.. kemudian, cuci akar dengan air dan leraikan akar perlahan-lahan.

Usia 52 hari..dah pindah ke pasu lain.. dapat 6 pasu bulat kecik, 4 pasu hitam panjang.. (yang tumbuh panjang tu bukan lalang atau rumput ye tapi padi.. kita siram guna air basuhan beras, tumbuh skali padi)

60 pokok kentumbar ni tanah kena sentiasa lembab.. kalau cuaca panas sangat waktu tengahari, pokok ketumbar akan layu.. siram 1 gelas air sahaja. Nanti dia segar semula..

Sekarang, dua bulan 12 hari.

Alhamdulillah, tak cuba tak tahu. Selamat mencuba!

Sumber: Facebook Rosziyana Bakar

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama, Lambat Basi

Published

on

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama, Lambat Basi

Sehari sebelum raya biasanya, kaum ibu dah sibuk menyediakan rendang. Selalunya dimasak dalam jumlah yang banyak.

Tapi ada juga kejadian malam masak rendang, esok tengah harinya rendang dah basi. Memang geram kan.

Itulah sebabnya kena tahu petua-petua untuk memastikan rendang yang kita masak ni tahan lama. Maklumlah masak dalam jumlah yang banyak, sayang sangat kalau basi. Jadi sebaiknya ikut lapan petua ini.

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Paru Goreng Sambal Garing, Tak Sempat Makan Dengan Nasi Dah Licin

1. Pilih santan berkualiti

Hidangan yang menggunakan santan selalu yang paling cepat basi. Tapi jika kita menggunakan santan yang segar dan berkualiti, bukan saja rasa rendang pun lebih lazat tapi juga mampu membuat rendang tahan lebih lama.

2. Tunggu sejuk baru tutup

Selepas memasak rendang jangan tutup rapat periuk. Tunggu dulu sehingga rendang dan periuk sejuk. Jika periuk atau kuali berisi rendang terus ditutup rapat, wap air akan terkumpul pada tudung periuk dan akan jatuh ke dalam rendang.

Ini boleh menyebabkan rendang cepat basi. Sama juga dengan lauk dan makanan lain. Jadi, kalau nak tutup masa masih panas, biarkan ada sedikit bukaan (tak payah tutup rapat). Atau, tunggu hingga agak sejuk barulah periuk ditutup.

3. Pastikan betul-betul pecah minyak

Semasa menumis, pastikan bahan-bahan dah betul-betul garing dan pecah minyak. Pecah minyak ni tandanya warna tumisan menjadi sedikit gelap atau minyak tumisan akan terpercik sedikit daripada kuali. Selepas ada tanda begini, barulah masukkan ayam atau daging.

4. Masak sampai rendang kering

Salah satu cara untuk elakkan rendang cepat basi adalah dengan memasaknya hingga kering. Dengan cara ini, kandungan air dalam masakan akan dinyahkan dan ia dapat bertahan lebih lama. Daging pun akan jadi lembut!

5. Kurangkan santan

Sebenarnya tak semua resepi rendang menggunakan santan. Yang tak pakai santan tetap akan ada rasa lemak sebab dah guna kerisik. Kalau tetap nak guna santan, kurangkan sedikit kuantitinya kalau nak ia bertahan lebih lama.

6. Goreng ayam / daging separuh masak

Sebelum masak rendang, gorengkan dulu ayam hingga separuh masak atau masak ayam / daging atas api tanpa minyak atau air.

Boleh juga gaulkan dengan rempah-rempah dan bakar seperti ayam percik. Proses ini adalah untuk keringkan air daging atau ayam. Jadi bila air ayam / daging tu kering, barulah rendang lambat basi.

7. Pastikan bekas kering

Semasa menyimpan rendang dalam bekas, pastikan bekas telah dilap kering. Masa nak menceduk pun, kena pastikan juga sudip, sudu, atau senduknya kering.

Sebelum memasak atau panaskan atas periuk / kuali pun, keringkan dulu atas api supaya rendang yang dimasak tahan lama.

8. Sejukbeku & Asingkan

Sekiranya mahu menyimpang rendang dalam peti sejuk, asingkan dalam beberapa bekas kecil. Jangan simpan dalam satu bekas besar. Ini dapat mengelakkan rendang itu daripada asyik keluar masuk peti sejuk dan dipanaskan.

Jadi bila nak makan keluarkan satu bekas kecil untuk satu hidangan, yang lain tak disentuh.

Semoga Manfaat!

Foto : Julia Johari

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending