Connect with us

Tips Dan Petua

Cara Buat Sendiri Sardin Secara ‘Homemade’. Tak Perlu Beli Sardin Tin Lagi

Published

on

Cara Buat Sendiri Sardin Secara ‘Homemade’. Tak Perlu Beli Sardin Tin Lagi

Sardin antara makanan dalam tin yang menjadi kegemaran ramai. Tapi pernahkah anda terfikir untuk membuat sendiri secara homemade seperti yang dijual dalam tin tu? Rupa-rupanya sangat mudah nak hasilkan sendiri sardin ni.

Anda juga boleh buat sardin ni dalam kuantiti yang banyak dan boleh buat stok di rumah. Aktiviti memasak pun akan jadi lebih mudah kan. Sekali dah buat sendiri, pasti anda akan jarang beli sardin tin lagi lepas ni.

Ikuti resipi lengkap cara-cara membuat sendiri sardin secara homemade di bawah. Perkongsian oleh Farah Kitchen.

Cara Membuat Sardin Homemade

ARTIKEL LAIN : Hilangkan Hanyir Dan Lendir Ikan Keli Lakukan Cara Ini Baru Sedap Dimasak

Pergi pasar nampak ikan sardin segar bugar, geram tengok…So, merajinkan diri buat sardin. Jom buat sardin sendiri! pssssttt.. rasenye same macam beli yang dalam tin tu..malah lebih sedap dan jimat..boleh dipelbagaikan, boleh buat karipap sardin, sardin masak kari, sardin masak sambal, sardin masak kicap dan lain-lain..boleh makan sardin sampai lebammm…jangan mereput macam sardin sudah..hihi

Farah Kitchen

Bahan-bahan:

  • 15 tangkai Lada kering
  • 3 biji Tomato
  • 5 ulas Bawang besar
  • 12 ulas Bawang putih
  • 1 inci Halia
  • 1/2 cwn minyak masak

*Semua Bahan-bahan perlu dikisar halus

Cara Membuatnya:

1. Bersihkan ikan, buang kepala dan ekor (ikan jadi kontot), bersihkan perut ikan dan sisik

2. Masukkan minyak masak ke dalam pressure cooker

3. Kemudian masukkan bahan-bahan yang dikisar tadi (tanpa ON apa-apa fungsi)

4. Kemudian, masukkan garam, serbuk perasa, gula (agak-agak ye) dan kacau ratakan.

5. Masukkan ikan, kacau rata dan pastikan semua bercampur. Boleh ON kan pressure cooker (kendalikan mengikut pengendalian fungsi pressure cooker masing-masing)

6. Tadaaaa..Siap! tulang ikan pun dah reput. Bila dah sejuk, boleh masukkan ke dalam bekas-bekas kecil. Boleh simpan dalam freezer.

Selamat Mencuba!

ARTIKEL LAIN : Masak Asam Rebus Ikan Kembung, Lauk Paling Senang & Paling Sedap Hirup Kuah

Kredit Resipi & Foto: Farah Kitchen

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending