Connect with us

Tips Dan Petua

Cara Buat Roti Sardine Kantin Sekolah, Tak Serap Minyak & Rangup Bila Dikunyah!

Published

on

Cara Buat Roti Sardine Kantin Sekolah, Tak Serap Minyak & Rangup Bila Dikunyah!

Terkadang muak juga kan makan roti dengan jem atau sekaya. Yela itu antara menu yang pantang dan ringkas untuk disiapkan. Jika anda tiada idea apa kata anda buat roti sardin kantin sekolah ni. Nak buat frozen pun tak ada masalah.

Menariknya resepi Roti Sardine Kantin Sekolah perkongisan Yatiekitchen ini tak serap minyak dan rangup bila dikunyah dan juga tanpa letak telur. Menarik kan?

Sesuai sangat buat untuk hidangan sarapan mahunpun minum petang, memang ngam. Roti sardin ni juga sesuai dibuat untuk sebagai makanan tambahan kalau kita ada majlis kecil-kecilan. Mari kita ikuti perkongsian di bawah ini.

RESEPI ROTI SARDINE KANTIN SEKOLAH

ARTIKEL LAIN : Guna Roti Keping Saja, Cara Buat Korean Garlic Bread Versi Nak Cepat. Mudah Dan Sedap

Tak serap minyak & rangup bila dikunyah ! Tanpa letak Telur

BAHAN-BAHAN :

  • Resipi Sambal Sardine
  • 1 x Sardine Dalam Sos Tomato @adabi_consumer Tin KecilHirisan Bawang Merah Besar
  • 2 ulas bawang puti
  • Cili padi merah x 1 hiris serong
  • Cili padi hijau x 2 hiris serong
  • 1/4 biji limau nipis
  • Gula merah 1/2 sudu kecil
  • Cili kisar 1 sudu besar
  • Asam keping 1/4 keping

ADUNAN TEPUNG :

  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan air sejuk
  • 1/2 cawan air panas
  • 1/4 sudu serbuk kunyit @adabi_consumer
  • Garam
  • Mushroom seasoning
  • 1/2 biji Limau nipis

TIPS

Campuran air panas dan air sejuk untuk adunan tepung dan perahan limau nipis !

CARA-CARA PENYEDIAAN :

1. Tumis bawang, bawang putih, cili padi , sehingga garing , masuk cili kisar , masuk sardine ( sos jgn dibuang ), biarkan sampai pecah minyak

2. Perahkan limau nipis , perasakan dengan gula, garam dan mushroom seasoning.

3. Satukan kesemua bahan adunan tepung tadi, pastikan adunan tidak terlalu cair atau pekat.

4. Masukkan sardin ke dalam roti, lipat dua , celup dalam adunan tepung , panaskan minyak dan goreng sehingga garing , biar roti goreng sekata.

5. Agak-agak dah kekuningan , toskan pada kitchen towel.

SIAP!

Mudah je kan nak buat roti sardin kantin sekolah ni. Lepas ni kalau ada lebihan roti dan sardin di rumah, boleh buat roti sardin dan frozen kan sahaja. Lebih jimat dan selamat.

Untuk yang suka pedas, nak setiap gigitan tu kena cili, boleh tambah beberapa biji cili padi. Tapi jika ada anak-anak kecil cukup sekadar 4 biji sahaja untuk 1 tin sardin kecil ni. Rasa pedas dia akan kurang dan sesuai untuk dimakan seluruh isi keluarga.

Selamat mencuba!

ARTIKEL LAIN : Buat Roti Telur Berhantu Ini Kalau Roti Asyik Tak Habis Sampai Nak Expired. Gerenti Licin

Sumber/Foto : Yatiekitchen via MyResipi

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama, Lambat Basi

Published

on

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama, Lambat Basi

Sehari sebelum raya biasanya, kaum ibu dah sibuk menyediakan rendang. Selalunya dimasak dalam jumlah yang banyak.

Tapi ada juga kejadian malam masak rendang, esok tengah harinya rendang dah basi. Memang geram kan.

Itulah sebabnya kena tahu petua-petua untuk memastikan rendang yang kita masak ni tahan lama. Maklumlah masak dalam jumlah yang banyak, sayang sangat kalau basi. Jadi sebaiknya ikut lapan petua ini.

8 Petua Supaya Rendang Yang Dimasak Tahan Lama

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Paru Goreng Sambal Garing, Tak Sempat Makan Dengan Nasi Dah Licin

1. Pilih santan berkualiti

Hidangan yang menggunakan santan selalu yang paling cepat basi. Tapi jika kita menggunakan santan yang segar dan berkualiti, bukan saja rasa rendang pun lebih lazat tapi juga mampu membuat rendang tahan lebih lama.

2. Tunggu sejuk baru tutup

Selepas memasak rendang jangan tutup rapat periuk. Tunggu dulu sehingga rendang dan periuk sejuk. Jika periuk atau kuali berisi rendang terus ditutup rapat, wap air akan terkumpul pada tudung periuk dan akan jatuh ke dalam rendang.

Ini boleh menyebabkan rendang cepat basi. Sama juga dengan lauk dan makanan lain. Jadi, kalau nak tutup masa masih panas, biarkan ada sedikit bukaan (tak payah tutup rapat). Atau, tunggu hingga agak sejuk barulah periuk ditutup.

3. Pastikan betul-betul pecah minyak

Semasa menumis, pastikan bahan-bahan dah betul-betul garing dan pecah minyak. Pecah minyak ni tandanya warna tumisan menjadi sedikit gelap atau minyak tumisan akan terpercik sedikit daripada kuali. Selepas ada tanda begini, barulah masukkan ayam atau daging.

4. Masak sampai rendang kering

Salah satu cara untuk elakkan rendang cepat basi adalah dengan memasaknya hingga kering. Dengan cara ini, kandungan air dalam masakan akan dinyahkan dan ia dapat bertahan lebih lama. Daging pun akan jadi lembut!

5. Kurangkan santan

Sebenarnya tak semua resepi rendang menggunakan santan. Yang tak pakai santan tetap akan ada rasa lemak sebab dah guna kerisik. Kalau tetap nak guna santan, kurangkan sedikit kuantitinya kalau nak ia bertahan lebih lama.

6. Goreng ayam / daging separuh masak

Sebelum masak rendang, gorengkan dulu ayam hingga separuh masak atau masak ayam / daging atas api tanpa minyak atau air.

Boleh juga gaulkan dengan rempah-rempah dan bakar seperti ayam percik. Proses ini adalah untuk keringkan air daging atau ayam. Jadi bila air ayam / daging tu kering, barulah rendang lambat basi.

7. Pastikan bekas kering

Semasa menyimpan rendang dalam bekas, pastikan bekas telah dilap kering. Masa nak menceduk pun, kena pastikan juga sudip, sudu, atau senduknya kering.

Sebelum memasak atau panaskan atas periuk / kuali pun, keringkan dulu atas api supaya rendang yang dimasak tahan lama.

8. Sejukbeku & Asingkan

Sekiranya mahu menyimpang rendang dalam peti sejuk, asingkan dalam beberapa bekas kecil. Jangan simpan dalam satu bekas besar. Ini dapat mengelakkan rendang itu daripada asyik keluar masuk peti sejuk dan dipanaskan.

Jadi bila nak makan keluarkan satu bekas kecil untuk satu hidangan, yang lain tak disentuh.

Semoga Manfaat!

Foto : Julia Johari

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending