Connect with us

Tips Dan Petua

Cara Buat Kuih Tepung Pasung, Buat Sendiri Kalau Rindu Nak Makan. Sedap Dan Manis Berlemak!

Published

on

Cara Buat Kuih Tepung Pasung, Buat Sendiri Kalau Rindu Nak Makan. Sedap Dan Manis Berlemak!

Korang pernah makan tak kuih tepung pasung. Nama lainnya kuih serunai. Kuih ni antara kuih orang lama yang sangat sedap. Susah nak jumpa orang jual kuih ni. So, kalau nak makan kita terpaksalah buat sendiri kat rumah.

Kalau tak tahu cara nak buat, korang follow je resepi kuih tepung pasung ni kat sini. Confirm menjadi! Kuih ni sudah pasti di gemari orang tua kita. Cara masaknya adalah menggunakan kaedah kukus. Sesuai juga dihidang dimajlis-majlis kenduri.

Mesti ramai yang suka. Jarang ye orang buat kuih ni. So yang nak cuba, korang boleh follow resepi yang di kongsikan oleh Pn Habsah Ngah ni. Confirm menjadi! Ikut je sebijik-sebijik resepinya di sini.

Cara Buat Kuih Tepung Pasung

ARTIKEL LAIN : Rahsia Buat Kuih Cik Mek Molek Yang ‘Jelita’ & Tip Tak Pecah Waktu Menggoreng

Bahan bahagian bawah

  • 2 sudu gula pasir
  • 1 keping setengah gula melaka
  • 1 setengah cawan air
  • 1 helai daun pandan wangi
  • 40 gm tepung beras
  • 20 gm tepung ubi
  • 1 sudu teh air kapur

Bahan bahagian atas

  • 3 sudu besar tepung beras
  • 1 sudu tepung gandum
  • 1 setengah cawan santan sederhana pekat..
  • 1 sudu teh garam halus
  • 1 sudu teh gula
  • Daun pisang secukupnya untuk dijadikan kelongsong

Cara membuat:

1. Masak gula, gula pasir dan daun pandan hingga gula hancur dan sejukkan.

2. Tapis dan satukan dengan bahan bahagian bawah dan masak atas api sederhana hingga likat dan kental.

3. Sudukan atau paipkan ke dalam kelongsong daun pisang yang telah dibuat dan dirikan kelongsong di dalam lubang pengukus. Kukus dalam 5 minit.

4. Satukan semua bahan bahagian atas, tapis dan masak di atas api hingga likat dan kental.

5. Sudukan/paipkan ke dalm kelongsong daun yang telah berisi bahagian bawah yang telah dikukus 5 minit tadi. Kemudian teruskan mengukus lebih kurang 10 minit dengan api yang kecil. Jika api besar nanti kelongsong daun pisang yang berisi adunan kuih akan tumbang.

3. Biar sejuk baru dihidangkan.

Selamat mencuba!

ARTIKEL LAIN : Tip Buat Cucur Penyaram Supaya Menjadi Cantik. Kalau Tak Kembang Waktu Goreng Kena Tambah Bahan Ini

Kredit Resepi : norafidah mahamod

Sumber: Pn Habsah Ngah.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending