Connect with us

Tips Dan Petua

Cara Buat Kuih Sagu Merah Paling Senang, Tak Perlu Masak Dulu Baru Kukus

Published

on

Cara Buat Kuih Sagu Merah Paling Senang, Tak Perlu Masak Dulu Baru Kukus

Siapa suka kuih sagu merah? Biasanya kita rebus dulu sagu, kemudian baru dikukus. Jika ikut resipi ini, tak perlu susah-susah nak masak sagu, terus kukus saja! Mudah kan?

Jangan risau, hasilnya tetap sama walaupun berbeza cara. Sagu tetap menjadi merah jernih, tak nampak langsung ‘putih’ sagu itu.

Jom kita cuba buat menggunakan resipi yang telah dikongsi oleh Puan Zuhara di bawah. Selamat mencuba!

Cara Buat Kuih Sagu Merah Paling Senang

ARTIKEL LAIN : Nasi Lebihan Banyak Boleh Buat Bepang Rangup Manis, Senang Nak Buat

Bahan-bahan:

  • Sagu setengah cawan
  • Gula 5 sudu
  • Kelapa parut
  • Garam
  • Pewarna ros

Cara-cara:

1. Gaulkan kelapa parut dengan garam. Kemudian kukus sekejap, letakkan dalam pinggan dan ketepikan seketika. (Jika ikut cara ini, kelapa parut akan lebih tahan lama dan lambat basi)

2. Bilas sagu dan rendam dengan pewarna ros selama 1 jam setengah.

3. Bila siap rendam, toskan dan letak dalam satu bekas. Tambahkan gula dan kacau. Jika suka manis, lebihkan gula.

4. Sudukan ke dalam acuan dan kukuskan selama 25 hingga 30 minit.

5. Selepas siap kukus, gaulkan dalam kelapa tadi.

6. Satu adunan ini boleh dapat dalam 13 biji kuih. Selamat mencuba!

Selamat mencuba!

ARTIKEL LAIN : Cara Buat Sendiri Apam Nasi Yang Lembut Gebu. Guna Sukatan Cawan Lagi Mudah

Kredit resipi: Zuhara JN

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending