Connect with us

Tips Dan Petua

Hanya Guna Kapur Makan Tanpa Perlu Sental Ini Cara Cuci Kerak Kuali Paling Berkesan

Published

on

Hanya Guna Kapur Makan Tanpa Perlu Sental Ini Cara Cuci Kerak Kuali Paling Berkesan

Kebanyakan belakang kuali di dapur kita memang tahap ‘legend’. Biasanya hitam dan ada kerak sebab selalu digunakan untuk memasak.

Nak hilangkan kerak hitam ini pula memang susah sebab sudah mengeras. Tapi cara yang dikongsi oleh Amy Rosina ini memang menarik. Kerak hitam belakang kuali yang bertahun-tahun boleh hilang dalam 30 minit saja. Terus licin dan berkilat.

Caranya pun mudah sangat, tak perlu beli berus atau pencuci khas. Cuma guna kapur saja. Ya kapur yang makan dengan sirih ni!

Cara Lembutkan Kerak Hitam Belakang Kuali!

ARTIKEL LAIN : Cara Betul Basuh Kain Lap & Tuala Dapur Supaya Kotoran Degil Semua Hilang, Putih Bersih Hasilnya

Langkahnya boleh ikut tip yang beliau kongsi.

Sapu kapur kemudian didihkan

Tak perlu susah payah sental sampai lenguh lengan atau luka jari. Guna cara ini tak sampai 30 minit kerak 10 tahun hilang. Saya share untuk semua suri. Bahan yang diperlukan cuma kapur makan, berus dawai dan pisau.

1. Ini dia kuali legend, dah sental pun ada jugak lagi hitam.

2. Sapu belakang kuali yang berkerak hitam dengan kapur.

3. Kemudian cari kuali besar dan letak air, masukkan kuali yang dah disapu kapur tadi dalam kuali besar.

4. Didihkan.

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Hilangkan Kesan Hitam Hangus Pada Seterika, Cuma Gosok Dengan Panadol

5. Nanti akan nampak kerak hitam lekang dan tanggal. Didihkan lagi lama lagi bagus, tapi yang ini lepas mendidih saya tutup api.

6. Keluarkan kuali tadi waktu masih panas dan boleh terus kikis kerak yang masih ada. Keras ini dah jadi lembut dan senang untuk dikikis guna pisau.

7. Kerak yang tertinggal bolehlah dibersihkan guna berus dawai.

Nah dah berkilat, dari sapu, rebus dan kikis tak sampai 30 minit!

Dah tahu cara mudah ni boleh buat untuk kuali kita kat rumah ya. Selamat mencuba!

ARTIKEL LAIN : Api Dapur Gas Kurang Terlalu Kecil, Merah Atau Oren Ini Cara Servis Dapur Gas Yang Tersumbat

Sumber: Amy Rosina

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

 

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Dan Petua

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Published

on

Kalau Tanam Pokok Cili Pastikan Buang Tunas Air Supaya Cili Lebat & Subur

Pokok cili besar atau cili padi antara yang selalu kita tanam di kawasan rumah. Hatta duduk di apartment pun ramai saja yang menanamnya dalam pasu.

Banyak rungutan mereka yang tanam pokok cili ini, pokok tak subur, buah kecil dan sikit.

Antara perkara penting yang ramai tak tahu dalam penjagaan pokok cili adalah tentang pemotongan tunas air. Jika tidak dibuang atau dipotong ia akan mempengaruhi perkembangan pokok cili begitu juga buah cili.

Kena Buang Tunas Air Pokok Cili

ARTIKEL LAIN : Cara Mudah Tanam Pokok Cili Di Rumah Sampai Cili Berbuah Lebat, Petik Macam Tu Je!

Tok Serama berkongsi bagaimana mengenal pasti tunas air ini dan kenapa perlu membuangnya.

Kali ini kita nak berkenalan dengan tunas air pada pokok cili.

Pertama, apakah tunas air?

  • Tunas air adalah tunas yang tumbuh selepas pokok cili pecah cabang. Tunas air akan tumbuh pada batang pokok cili atau lebih tepat lagi sebelum cabang pertama pokok cili.

Bila masa nak buang tunas air?

  • Tunas air selalunya dibuang selepas pokok cili pecah cabang. Lebih tepat lagi apabila pokok cili berusia 2 – 3 minggu. Pada usia ini tunas air akan tumbuh dengan rancaknya pada batang pokok cili.
  • Buang tunas air kesemuanya sebelum cabang pertama.
  • Kalau ada daun besar dalam 10 helai, buang dalam 8 helai, jangan melepasi Y (cabang utama)

Apa kesan tunas air pada pertumbuhan dan hasil tanaman cili?

  • Tunas air tumbuh dengan cepat dan banyak. Pertumbuhan tunas yang rancak dengan bilangan yang banyak memakan banyak baja.
  • Justeru itu secara fisiologinya, banyak nutrien pada baja akan digunakan oleh tunas – tunas air ini, berbanding kepada pertumbuhan cabang utama cili dan juga pertumbuhan buah (konsep sink and source).
  • Kesannya, pokok cili akan menjadi rendah bukan saiz sebenar dan bilangan dan saiz buah berkurangan.

Bolehkah kita menyimpan buah cili pada tunas air?

  • Tidak boleh. Ini kerana saiz buah pada tunas air adalah kecil dan bentuk buah selalunya abnormal.

Sesetengah pengusaha fertigasi turut membuang tunas air dan daun bawah selepas cabang pertama. Adakah kaedah ini betul?

  • Berbalik kepada prinsip sink and source, daun merupakan tempat fotosintesis, iaitu proses menghasilkan makanan pada pokok. Pada peringkat awal, adalah digalakkan menyimpan daun tua bagi membantu proses pertumbuhan pokok cili.
  • Selalunya, daun tua dibuang selepas penghasilan buah peringkat ke 3-4.

Adakah kaedah pembuangan tunas cili besar/merah sama dengan cili padi?

  • Tidak. Tunas air dibuang kesemua sekali pada pokok cili besar/merah, manakala pada cili padi, tunas air disimpan 4-5 batang.
  • Ini kerana tunas air pada pokok cili padi dapat menyumbang kepada penghasilan buah cili padi.

Semoga Manfaat!

Sumber: Tok Serama Via vanillakismis.my

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Arus Perdana

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement

Trending